J*rgi.Leus
28th April 2015, 14:38
Heeft Audi de heilige brandstofgraal gevonden? Met de lancering van e-diesel brengen ze een koolstofneutraal alternatief op de markt dat probleemloos in bestaande wagens kan worden gegoten. De combinatie van groene energie, water en koolstofdioxide werd in een persbericht omgedoopt tot de "fuel of the future".
In samenwerking met het bedrijf Sunfire kwam de eerste lading e-diesel succesvol tot stand in de pilootfabriek in Dresden. In een eerste fase wordt groene stroom gewonnen via zonnepanelen, windenergie en waterkracht. Hiermee wordt water verhit tot boven de 800°C. Electrolyse zorgt vervolgens dat de stoom gesplitst wordt in zuurstof en waterstof. In een volgende stap wordt de waterstof geïsoleerd en onder hoge hitte en druk vermengd met koolstofdioxode. Het resultaat: langketenige koolwaterstofverbindingen die uiteindelijk verfijnd worden tot e-diesel.
Vernieuwend
Hoewel het proces op zich (Fischer-Tropsch) zeker niet nieuw is, stelt Audi dat hun aanpak vernieuwend is, onder meer door de temperatuur voor het splitsingsproces van het water te verhogen en de restwarmte te recupereren. De komende maanden wordt ruim 3.000 liter e-diesel verwacht.
Bron: De Morgen - 28/04/2015 http://www.demorgen.be/wetenschap/e-diesel-audi-laat-auto-s-rijden-op-water-en-co2-a2302176/
Mijn mening: Het is fijn om te zien dat onder andere Audi bezig is met het zoeken naar groene energie. We zijn ons ervan bewust dat het huidige verbruik van fossiele brandstoffen niet kan blijven duren. Volgens mij is dit wel een grote vooruitgang, want er wordt zowel gebruik gemaakt van windmolens als een machine die koolstofdioxide gebruikt. Deze brandstof wordt dus volledig groen aangemaakt en zal milieuvriendelijker zijn.
In samenwerking met het bedrijf Sunfire kwam de eerste lading e-diesel succesvol tot stand in de pilootfabriek in Dresden. In een eerste fase wordt groene stroom gewonnen via zonnepanelen, windenergie en waterkracht. Hiermee wordt water verhit tot boven de 800°C. Electrolyse zorgt vervolgens dat de stoom gesplitst wordt in zuurstof en waterstof. In een volgende stap wordt de waterstof geïsoleerd en onder hoge hitte en druk vermengd met koolstofdioxode. Het resultaat: langketenige koolwaterstofverbindingen die uiteindelijk verfijnd worden tot e-diesel.
Vernieuwend
Hoewel het proces op zich (Fischer-Tropsch) zeker niet nieuw is, stelt Audi dat hun aanpak vernieuwend is, onder meer door de temperatuur voor het splitsingsproces van het water te verhogen en de restwarmte te recupereren. De komende maanden wordt ruim 3.000 liter e-diesel verwacht.
Bron: De Morgen - 28/04/2015 http://www.demorgen.be/wetenschap/e-diesel-audi-laat-auto-s-rijden-op-water-en-co2-a2302176/
Mijn mening: Het is fijn om te zien dat onder andere Audi bezig is met het zoeken naar groene energie. We zijn ons ervan bewust dat het huidige verbruik van fossiele brandstoffen niet kan blijven duren. Volgens mij is dit wel een grote vooruitgang, want er wordt zowel gebruik gemaakt van windmolens als een machine die koolstofdioxide gebruikt. Deze brandstof wordt dus volledig groen aangemaakt en zal milieuvriendelijker zijn.