PDA

Bekijk de volledige versie : Opgepast met zilverfolie in de buurt van (oudere) katten


g*tte.jansen
28th April 2015, 11:12
Ooit al gehoord van het Tom&Jerry-syndroom? Het wordt uitgelokt door ogenschijnlijk onschuldige geluiden als ritselend zilverpapier of rinkelende lepels en zorgt voor plotse, epileptische aanvallen. Experten in diergeneeskunde waarschuwen dat vooral oudere katten er vatbaar voor zijn.

Katten horen geluiden op ultrasone frequenties en kunnen hierdoor gevoeliger zijn voor hoge tonen. Onderzoekers aan het Londense University College hebben ontdekt waarom (oudere) katten soms uit het niets instorten.

Door honderden eigenaars van katten te bevragen, konden ze zich uiteindelijk toespitsen op 93 dieren die al minstens drie keer het slachtoffer werden van het zogenaamde Tom&Jerry-syndroom, genoemd naar de bekende tekenfilms waarin luide geluiden altijd een verrassende impact hadden.

Zilverpapier
Bij 82 van de katten blijkt de grote boosdoener zilverpapier te zijn, maar ook metalen lepels, ritselende zakken, getokkel op een toetsenbord en rammelende munten of sleutels blijken op dezelfde verstorende toonhoogte te zitten.

"Het gaat om hoge geluiden, vaak relatief stil. Hoe luider en langduriger de toon, des te heviger zijn de epileptische aanvallen", stelt dierkundige Mark Lowrie.

Doof
Tot grote verbazing van de wetenschappers bleek de helft van de onderzochte katten te kampen met gehoorproblemen. "Dove" katten zijn echter niet ongevoelig voor ultrasoon geluid. "Katten die voor ons dus doof lijken, zijn dat eigenlijk niet helemaal", klinkt het.

FARS
De aandoening krijgt nu als officiële benaming 'FARS', kort voor feline audiogenic reflex seizures. Hoewel het biologisch mechanisme achter de aanvallen voorlopig nog onbekend is, stellen experten dat vooral oudere katten en Birmanen er vatbaar voor zijn. "FARS werd vroeger wellicht over het hoofd gezien omdat oude dieren vaak nog last hebben van andere problemen", besluit Lowrie.

Bron: De Morgen
http://www.demorgen.be/wetenschap/opgepast-met-zilverfolie-in-de-buurt-van-oudere-katten-a2302075/

Mening:
Ik vind dit een zeer interessant onderzoek voor dierenliefhebbers. Ikzelf heb twee katten thuis. Voor ik dit artikel las, had ik er geen idee van dat ik mijn kat een epileptische aanval kon bezorgen door zilverfolie te pakken of het afwasmachine uit te laden. Ik ben ervan overtuigd dat vele mensen dit niet weten. Door dit aan het licht te brengen, kunnen we hier rekening mee houden in de toekomst. Ik zou niet willen dat mijn katten het slachtoffer worden van van het zogenaamde Tom&Jerry-syndroom. :faint: