E*elyne.Van.Rompaey
22nd April 2015, 07:23
Iedereen die een elektrische fiets heeft waarmee sneller dan 25 km/uur gereden kan worden, moet die binnenkort inschrijven en van een nummerplaat en verzekering voorzien. Dat schrijven Het Laatste Nieuws en De Morgen woensdag op basis van informatie van de FOD Mobiliteit.
Sinds maart vorig jaar moet wie een nieuwe, zogeheten ‘snelle elektrische fiets’ koopt die inschrijven, voorzien van een nummerplaat en een verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid (BA) regelen. Dat is een gevolg van een Europese verordening die zo’n fiets als een bromfiets beschouwt.
Wie zijn fiets echter voor maart 2014 kocht, moest hem niet inschrijven. Daar wil de FOD Mobiliteit nu verandering in brengen. Er wordt zo snel mogelijk een datum vastgelegd waarop alle fietsers hun exemplaar moeten ‘regulariseren’. Bij ongevallen kan immers discussie ontstaan met verzekeraars.
‘Snelle elektrische fietsen zijn motorrijtuigen’
“Een fietser die een ongeval veroorzaakt, kan normaal gezien een beroep doen op de familiale verzekering”, zegt Joni Junes van mobiliteitsclub VAB. “Je kan nu echter stellen dat snelle elektrische fietsen officieel geen fietsen meer zijn, maar motorrijtuigen. Wie dus geen BA-verzekering heeft, is mogelijk niét gedekt.”
Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon laat nog weten dat de politie zoekt naar “een performant middel” om de snelheid van elektrische fietsen correct te meten.
Bron: De Standaard, woensdag 22 april 2015
URL: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150422_01642353
Mening:
Ik vind een nummerplaat voor elektronische fietsen nogal raar. Net zoals je een verzekering moet nemen als je zo'n elektronische fiets koopt. Ik stel me hierbij de vraag of enkel de elektronische fietsen sneller rijden dan 25 km/uur. Sommige mensen die elke dag fietsen, kunnen ook sneller rijden dan 25 km/uur. Denk maar aan een wielrenner. Deze zijn misschien niet elektronisch, maar de snelheid is het zelfde. De ongevallen die zo gebeuren zijn dus even erg. Als ze de maatregel gaan doorvoeren, dan moet je zowel een nummerplaat voorzien voor alle elektronische fietsen, maar ook voor al de mensen die sneller rijden dan 25 km/uur. Langs de andere kan zijn nummerplaten wel goed. Elektronische fietsen kosten heel wat geld en door een nummerplaat te gaan gebruiken, krijgen deze fietsen ook geregistreerde eigenaars. Als een fiets wordt gestolen, kan men zo de eigenaar van de fiets sneller vinden.
Sinds maart vorig jaar moet wie een nieuwe, zogeheten ‘snelle elektrische fiets’ koopt die inschrijven, voorzien van een nummerplaat en een verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid (BA) regelen. Dat is een gevolg van een Europese verordening die zo’n fiets als een bromfiets beschouwt.
Wie zijn fiets echter voor maart 2014 kocht, moest hem niet inschrijven. Daar wil de FOD Mobiliteit nu verandering in brengen. Er wordt zo snel mogelijk een datum vastgelegd waarop alle fietsers hun exemplaar moeten ‘regulariseren’. Bij ongevallen kan immers discussie ontstaan met verzekeraars.
‘Snelle elektrische fietsen zijn motorrijtuigen’
“Een fietser die een ongeval veroorzaakt, kan normaal gezien een beroep doen op de familiale verzekering”, zegt Joni Junes van mobiliteitsclub VAB. “Je kan nu echter stellen dat snelle elektrische fietsen officieel geen fietsen meer zijn, maar motorrijtuigen. Wie dus geen BA-verzekering heeft, is mogelijk niét gedekt.”
Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon laat nog weten dat de politie zoekt naar “een performant middel” om de snelheid van elektrische fietsen correct te meten.
Bron: De Standaard, woensdag 22 april 2015
URL: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150422_01642353
Mening:
Ik vind een nummerplaat voor elektronische fietsen nogal raar. Net zoals je een verzekering moet nemen als je zo'n elektronische fiets koopt. Ik stel me hierbij de vraag of enkel de elektronische fietsen sneller rijden dan 25 km/uur. Sommige mensen die elke dag fietsen, kunnen ook sneller rijden dan 25 km/uur. Denk maar aan een wielrenner. Deze zijn misschien niet elektronisch, maar de snelheid is het zelfde. De ongevallen die zo gebeuren zijn dus even erg. Als ze de maatregel gaan doorvoeren, dan moet je zowel een nummerplaat voorzien voor alle elektronische fietsen, maar ook voor al de mensen die sneller rijden dan 25 km/uur. Langs de andere kan zijn nummerplaten wel goed. Elektronische fietsen kosten heel wat geld en door een nummerplaat te gaan gebruiken, krijgen deze fietsen ook geregistreerde eigenaars. Als een fiets wordt gestolen, kan men zo de eigenaar van de fiets sneller vinden.