PDA

Bekijk de volledige versie : Europa wil boten van smokkelaars vernietigen

S*m.martens
20th April 2015, 20:25
Europa wil boten van smokkelaars vernietigen

De Europese Unie wil een burgerlijk-militaire operatie op touw zetten om de boten van mensensmokkelaars die actief zijn op de Middellandse Zee in beslag te nemen en te vernietigen. Dat is maandag beslist op de vergadering van de EU-ministers van Binnenlandse en van Buitenlandse Zaken in Luxemburg.

De spoedvergadering vandaag werd georganiseerd na de dood van mogelijk vele honderden bootvluchtelingen voor de Libische kust, afgelopen zaterdagnacht. Alle landen zegden hun steun toe aan een plan van de Europese Commissie met tien maatregelen waarmee de vluchtelingencrisis op zeer korte termijn kan worden aangepakt.

Zo komt er een burgerlijk-militaire operatie om de boten die smokkelaars gebruiken voor de vluchtelingen te vernietigen. Hoe dat precies moet gebeuren, is nog niet duidelijk. Het mandaat voor die operatie moet nog worden uitgewerkt, de Commissie laat zich alvast inspireren door de goede ervaringen met de antipiraterijmissie Atalanta voor de kust van Somalië.

Ook komt er meer samenwerking tussen de lidstaten om de werkwijze en fondsenstroom van de smokkelaars in kaart te brengen. Daarnaast zullen de grensbewakingoperaties Triton en Poseidon meer geld en middelen krijgen. Ook het gebied waarin ze mogen opereren, wordt uitgebreid.

Tusk

Europees Raadsvoorzitter Donald Tusk roept donderdag een uitzonderlijke EU-top bijeen over de vluchtelingencrisis in de Middellandse Zee. Dat maakte hij bekend op zijn Twitteraccount. 'Ik verwacht dat de Europese Commissie naar oplossingen zoekt en dat de lidstaten onmiddelijk zullen inspringen', legde Tusk de lat hoog.

'We moeten bekijken hoe we de mensensmokkelaars kunnen stoppen, hoe we onze gezamenlijke inspanningen om mensen in nood te helpen, kunnen verhogen, hoe we de lidstaten daarin beter kunnen helpen, en hoe we onze samenwerking met de landen van oorsprong en de transitlanden kunnen verbeteren.

'Deze problematiek belangt heel Europa aan. Daarom moeten we nu handelen, en moeten we samen handelen', besloot Tusk.

Italië wil niet meer alleen opdraaien voor hulp

Frederica Mogherini, de Italiaanse Hoge Vertegenwoordiger voor het Buitenlands Beleid van de EU, benadrukte zondag al het belang van een gezamenlijk Europees beleid. 'Het is een kwestie van geloofwaardigheid. Europa is gebouwd op de bescherming van mensenrechten, menselijke waardigheid en het menselijk leven. We moeten consistent zijn', verklaarde ze.

Mogherini, zelf Italiaanse, is van mening dat ook de noordelijke Europese lidstaten mee de lasten moeten dragen van de reddingsoperaties die opgezet worden voor asielzoekers uit Noord-Afrika. ‘Het is onze morele plicht om de verantwoordelijkheid die we hebben als Europeanen te delen, en te vermijden dat deze tragedies blijven plaatsvinden. We moeten een gezamenlijk standpunt bereiken over de Europese verantwoordelijkheid, wetende dat er geen makkelijke of magische oplossing is.'

Ook Italiaans minister van Buitenlandse Zaken Paolo Gentiloni benadrukte dat Italië het beu is om alleen op te draaien voor de reddingsacties. 'De reputatie van de Europese Unie staat op het spel. We kunnen geen Europese noodtoestand hebben en een Italiaans antwoord.'

'Deze crisis vereist een alomvattend Europees antwoord', verklaarde Brits minister van Buitenlandse Zaken Philip Hammond op zijn beurt. 'Daarbij moeten ook de criminelen die deze handel beheren, gezocht worden.'

DS, 20/04/2015

Eigen mening:
Het is een moeilijk om me uit te spreken over zo een moeilijke kwestie, maar één ding is zeker dit mag je niet zomaar voorbij laten gaan. Het is vandaag de dag een groot probleem en uiteraard is dit een probleem van heel Europa. Dus niet enkel Italië moet hiervoor opdraaien. Ik denk echter niet dat de boten vernietigen een permanente oplossing is. Die mensen vluchten voor hun leven, dus je kan ze ook niet gewoon in hun land van herkomst laten blijven. Natuurlijk kunnen wij de situatie in die landen moeilijk aanpakken. Een andere optie is de mensensmokkelaars aanpakken, maar die zijn zo goed georganiseerd dat dit bijna onmogelijk is denk ik. Het is een complex probleem en ik vind dat Europa, ja ook België, zijn verantwoordelijkheid moet nemen. Het eerste dat moet gebeuren is dat we overeenkomen en vooral niet elkaar verwijten toespelen.

J*ll.Bogaerts
20th April 2015, 23:55
Ik ben het eens met Sam. Ik durf mij ook niet echt uit te spreken over wat nu een juiste oplossing is voor dit probleem. Het is zo'n complex probleem dat niet zomaar opgelost zal geraken. Die smokkelaars zijn inderdaad zo goed georganiseerd, bestaan uit zoveel mensen dat het moeilijk is om ze allemaal te stoppen. Je kan misschien een schakel wegnemen maar uiteindelijk kennen die mensen wel genoeg andere mensen om gewoon verder te kunnen doen met hun praktijken. Maar het is de laatste dagen duidelijk geworden dat het tijd wordt dat de landen in Europa gaan samen werken om dit probleem toch opgelost te krijgen.