b*itt.g
17th April 2015, 18:20
De kilometerheffing voor vrachtwagens komt er vanaf april 2016. Dat meldt de transportnieuwssite Flows en wordt bevestigt door Johan Schoups, administrateur-generaal van Viapass, het samenwerwerkingsverband tussen de drie gewesten. Over de precieze tarieven voor de heffing worden de onderhandelingen momenteel nog gevoerd.
In 2011 sloten Vlaanderen, Wallonië en Brussel een akkoord over de invoering van een kilometerheffing voor vrachtwagens als vervanger voor het bestaande eurovignet. De kilometerheffing moet de milieu- en infrastructuurkosten veroorzaakt door vrachtverkeer eerlijker verdelen. Waar het vignet voor iedereen evenveel kost, zal de kilometerheffing gebaseerd zijn op satelliettechnologie en elke verreden kilometer van elke vrachtwagen registreren en belasten. Wie veel rijdt, zal dus meer betalen dan iemand die minder rijdt.
De drie gewesten spraken af het systeem in 2016 in te voeren. Nu is er een concretere timing. In april 2016 moet de kilometerheffing een feit zijn. Volgens Johan Schoups volgt er in het najaar een testfase en zullen de toestellen voor de vrachtwagens, de On Board Units (OBU), beschikbaar zijn.
De tarieven voor het systeem liggen nog niet vast. Daarover onderhandelen de gewesten en de transportsector nog. Het is overigens niet uitgesloten dat de tarieven verschillend zijn in Vlaanderen, Wallonië en Brussel.
Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150417_01634906
Mening:
Ik vind dit een heel goed initiatief, want er rijden heel veel lege vrachtwagens op onze verkeerswegen. Waardoor er onnodig gebruik wordt gemaakt van onze wegen. De wegen raken daardoor sneller dichtgeslipt en zo ontstaan er files.
Een groot nadeel is de administratieve rompslomp dat met zich teweegbrengt. Evenals het innen van het geld. Er zal weer gefraudeerd worden op grote schaal. Zoals nu: het rijden zonder verzekering, zonder bewijs van de autokeuring, enzoverder.
Een alternatief hiervoor zou zijn zoals in het buitenland, namelijk het betalen aan tol zoals in Frankrijk en Groot-Brittanië. Daardoor kan men ook de vrachtwagens in het weekend van de baan houden.
In 2011 sloten Vlaanderen, Wallonië en Brussel een akkoord over de invoering van een kilometerheffing voor vrachtwagens als vervanger voor het bestaande eurovignet. De kilometerheffing moet de milieu- en infrastructuurkosten veroorzaakt door vrachtverkeer eerlijker verdelen. Waar het vignet voor iedereen evenveel kost, zal de kilometerheffing gebaseerd zijn op satelliettechnologie en elke verreden kilometer van elke vrachtwagen registreren en belasten. Wie veel rijdt, zal dus meer betalen dan iemand die minder rijdt.
De drie gewesten spraken af het systeem in 2016 in te voeren. Nu is er een concretere timing. In april 2016 moet de kilometerheffing een feit zijn. Volgens Johan Schoups volgt er in het najaar een testfase en zullen de toestellen voor de vrachtwagens, de On Board Units (OBU), beschikbaar zijn.
De tarieven voor het systeem liggen nog niet vast. Daarover onderhandelen de gewesten en de transportsector nog. Het is overigens niet uitgesloten dat de tarieven verschillend zijn in Vlaanderen, Wallonië en Brussel.
Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150417_01634906
Mening:
Ik vind dit een heel goed initiatief, want er rijden heel veel lege vrachtwagens op onze verkeerswegen. Waardoor er onnodig gebruik wordt gemaakt van onze wegen. De wegen raken daardoor sneller dichtgeslipt en zo ontstaan er files.
Een groot nadeel is de administratieve rompslomp dat met zich teweegbrengt. Evenals het innen van het geld. Er zal weer gefraudeerd worden op grote schaal. Zoals nu: het rijden zonder verzekering, zonder bewijs van de autokeuring, enzoverder.
Een alternatief hiervoor zou zijn zoals in het buitenland, namelijk het betalen aan tol zoals in Frankrijk en Groot-Brittanië. Daardoor kan men ook de vrachtwagens in het weekend van de baan houden.