PDA

Bekijk de volledige versie : Professor wiskunde lost vraagstuk op: ‘Ik had er toch even last mee’


Laurence.D"eckers
13th April 2015, 23:14
Zelfs wiskundige en professor Walter Van Assche moest twee keer slikken toen hij het vraagstuk dat 14-jarigen uit Singapore kunnen oplossen, zag. ‘Ik had er toch even last mee.’ Maar hij heeft een antwoord gevonden en is bijzonder overtuigd.

‘Het is 16 juli’, zegt professor Van Assche (KU Leuven). ‘Dat is de enige juiste oplossing wanneer je de regels van de logica toepast.’

Hoe komt professor Van Assche aan 16 juli?

We weten dat Albert de maand van Cheryls verjaardag kent, en Bernard de dag
Albert zegt dat hij zeker weet dat Bernard het ook niet weet. Aangezien Bernard de dag heeft, kunnen we 19 mei en 18 juni schrappen, omdat de dagen 18 en 19 slechts één keer voorkomen. (Als het 18 of 19 was, zou Bernard meteen geweten hebben dat het 19 mei of 18 juni was)
Anderzijds kunnen we ook 17 juni en 15 en 16 mei schrappen, omdat Albert zeker is dat Bernard het niét weet. Daardoor verklapt Albert dat Cheryl hem niet de maand mei of de maand juni heeft gegeven.
Wanneer we mei en juni schrappen, blijven er dus nog vijf opties over
Door de eerste uitspraak van Albert weet Bernard dat Cheryl ofwel in juli verjaart ofwel in augustus. Omdat hij zegt ‘ik weet het nu’, kan het niet 14 juli of 14 augustus zijn, want hij krijgt enkel de dag (en dan zou hij niet weten of het nu juli of augustus is).
Omdat Albert daarop antwoordt dat hij ‘ook weet wanneer Cheryl verjaart’, blijft enkel de maand juli over aangezien er in augustus twee opties overblijven (15 en 17 augustus) en is het enige echte antwoord 16 juli

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150413_01627692
Eigen mening: Toch wel een eigenaardig verhaal! Een wikundig professor moet toch el lang nadenken over een vraagstuk, dat jongeren van 14 jaar zo kunnen oplossen.
Zelf heb ik gemerkt dat iets uitleggen aan mensen die afgestudeerd zijn moeilijker is dan aan leerlingen. Leerlingen nemen aan wat hun leerkracht zegt en zullen met die informatie aan de slag gaan. Oudere mensen hebben een eigenbeeld over bepaalde dingen, wanneer je dan iets wil uitleggen is dat voor hun moeilijk begrijpbaar en zal je hetook echt moeten bewijzen.
Daarom denk ik dat het belangrijk is om ook de simpele dingen te blijven herhalen in lessen en veel gebruik te maken van dingen uit hun leefwereld.