N*ra.Rabah
11th April 2015, 21:44
De Zweedse kledingketen H&M heeft in 2014 7.600 ton gebruikte kledij ingezameld. Dat is het equivalent van 38 miljoen T-shirts, en meer dan dubbel zoveel als in 2013. Dat maakte de kledingketen bekend bij de voorstelling van hun duurzaamheidsrapport in Londen.
‘Ons ultiem doel is om tot een gesloten keten voor textiel te komen, maar dat kunnen we als merk niet alleen’, zo verklaarde Anna Gedda, hoofd duurzaamheid bij H&M. ‘Om tot zo’n gesloten keten te komen, moet de mode-industrie fundamenteel veranderen. Momenteel leeft het idee van een lineair proces.’
H&M introduceerde in 2014 de eerste stukken uit 20 procent gerecycleerd katoen, vervaardigd uit de ingezamelde kledij. ‘Ons doel is om het aantal stukken uit een gesloten keten in 2015 met 300 procent te doen stijgen’, aldus Gedda. ‘In 2014 zijn we in dat kader een partnerschap aangegaan met het bedrijf Worn Again, dat technologieën ontwikkelt voor textielrecyclage.’
Impact op milieu verminderen
Een vijfde (21 procent) van het katoen dat vorig jaar werd gebruikt bij H&M was of gerecycleerd of organisch. Bij het kweken van organisch katoen worden geen water, mest of chemicaliën gebruikt. In 2014 werd eveneens de eerste Conscious Denim-collectie gelanceerd, waarvoor 56 procent minder water en 58 procent minder energie gebruikt wordt dan bij normale jeansproductie.
Om zijn impact op het milieu te verminderen, was vorig jaar 27 procent van de elektriciteit die H&M gebruikte hernieuwbaar. Het bedrijf slaagde er ook in de CO-uitstoot per vierkante meter winkelruimte met 14 procent te verminderen.
’Nog steeds enkele grote uitdagingen’
‘H&M zorgt wereldwijd voor 1,6 miljoen jobs. Die jobs creëren is echter niet alles: ze moeten ook goed zijn’, aldus Gedda nog. H&M legt daarom contacten met overheden om de werknemers bij zijn leveranciers eerlijke lonen te geven.
Ook moeten de leveranciers een gedragscode naleven en worden de leveranciers die goed scoren qua duurzaamheid beloond met meer en grotere bestellingen. H&M publiceerde bovendien een lijst met al zijn leveranciers, om de transparantie te verzekeren.
‘We zijn trots op de evoluties, maar er zijn nog steeds enkele grote uitdagingen’, besluit Gedda. ‘Zo blijft de mode-industrie zeer afhankelijk van natuurlijke bronnen, terwijl we net die grondstoffen willen sparen. Bovendien hebben we te maken met complexe, uitdagende markten. Daarom blijft het moeilijk om goede werkomstandigheden te verzekeren.’
Bron: http://www.gva.be/cnt/dmf20150409_01622160/h-m-zamelde-vorig-jaar-7-600-ton-gebruikte-kledij-in
Mening: H&M is al enige tijd bezig met een bewuste en duurzamere collectie. Omdat duurzamere kleding doorgaans duurder is dan 'gewone' kleding, lanceerde H&M 'H&M Conscious': betaalbare, bewuste mode. Zo willen ze op een bewustere manier kleding produceren. In heel wat H&M winkels zijn er trouwens 'dropdozen', waarin je je kledij kan droppen. Ik vind dit zeker en vast een mooi initiatief omdat oude kledij een 'tweede leven' krijgt. Duurzamere kledij wordt nu ook niet meer (of veel minder) geassocieerd met hippie kleding: saai, niet trendy, duur, niet van deze tijd,... Deze (http://about.hm.com/en/About/sustainability.html) link geeft trouwens meer informatie over H&M en duurzaamheid. Ik juich het initiatief van H&M zeker en vast toe. Zelf heb ik nog niets in de 'dropdozen' gedropt, want ik breng mijn kleding binnen naar goede doelen. Het zou zonde zijn om ze zomaar weg te gooien, terwijl er een heel productieproces aan vooraf ging. Niet alleen H&M is goed bezig om een bewustere kledinglijn te produceren, maar ook Jack & Jones (http://thedenimjournal.com/en/learn-how-jack-jones-jeans-have-become-eco-friendly/) bijvoorbeeld. Zo gebruiken ze veel minder water en energie dan nodig. Levi's is ook goed bezig, deze (http://store.levi.com/waterless/) link geeft weer hoe een jeans gemaakt wordt en hoe het tot bij ons komt (doorklikken rechts vanonder).
‘Ons ultiem doel is om tot een gesloten keten voor textiel te komen, maar dat kunnen we als merk niet alleen’, zo verklaarde Anna Gedda, hoofd duurzaamheid bij H&M. ‘Om tot zo’n gesloten keten te komen, moet de mode-industrie fundamenteel veranderen. Momenteel leeft het idee van een lineair proces.’
H&M introduceerde in 2014 de eerste stukken uit 20 procent gerecycleerd katoen, vervaardigd uit de ingezamelde kledij. ‘Ons doel is om het aantal stukken uit een gesloten keten in 2015 met 300 procent te doen stijgen’, aldus Gedda. ‘In 2014 zijn we in dat kader een partnerschap aangegaan met het bedrijf Worn Again, dat technologieën ontwikkelt voor textielrecyclage.’
Impact op milieu verminderen
Een vijfde (21 procent) van het katoen dat vorig jaar werd gebruikt bij H&M was of gerecycleerd of organisch. Bij het kweken van organisch katoen worden geen water, mest of chemicaliën gebruikt. In 2014 werd eveneens de eerste Conscious Denim-collectie gelanceerd, waarvoor 56 procent minder water en 58 procent minder energie gebruikt wordt dan bij normale jeansproductie.
Om zijn impact op het milieu te verminderen, was vorig jaar 27 procent van de elektriciteit die H&M gebruikte hernieuwbaar. Het bedrijf slaagde er ook in de CO-uitstoot per vierkante meter winkelruimte met 14 procent te verminderen.
’Nog steeds enkele grote uitdagingen’
‘H&M zorgt wereldwijd voor 1,6 miljoen jobs. Die jobs creëren is echter niet alles: ze moeten ook goed zijn’, aldus Gedda nog. H&M legt daarom contacten met overheden om de werknemers bij zijn leveranciers eerlijke lonen te geven.
Ook moeten de leveranciers een gedragscode naleven en worden de leveranciers die goed scoren qua duurzaamheid beloond met meer en grotere bestellingen. H&M publiceerde bovendien een lijst met al zijn leveranciers, om de transparantie te verzekeren.
‘We zijn trots op de evoluties, maar er zijn nog steeds enkele grote uitdagingen’, besluit Gedda. ‘Zo blijft de mode-industrie zeer afhankelijk van natuurlijke bronnen, terwijl we net die grondstoffen willen sparen. Bovendien hebben we te maken met complexe, uitdagende markten. Daarom blijft het moeilijk om goede werkomstandigheden te verzekeren.’
Bron: http://www.gva.be/cnt/dmf20150409_01622160/h-m-zamelde-vorig-jaar-7-600-ton-gebruikte-kledij-in
Mening: H&M is al enige tijd bezig met een bewuste en duurzamere collectie. Omdat duurzamere kleding doorgaans duurder is dan 'gewone' kleding, lanceerde H&M 'H&M Conscious': betaalbare, bewuste mode. Zo willen ze op een bewustere manier kleding produceren. In heel wat H&M winkels zijn er trouwens 'dropdozen', waarin je je kledij kan droppen. Ik vind dit zeker en vast een mooi initiatief omdat oude kledij een 'tweede leven' krijgt. Duurzamere kledij wordt nu ook niet meer (of veel minder) geassocieerd met hippie kleding: saai, niet trendy, duur, niet van deze tijd,... Deze (http://about.hm.com/en/About/sustainability.html) link geeft trouwens meer informatie over H&M en duurzaamheid. Ik juich het initiatief van H&M zeker en vast toe. Zelf heb ik nog niets in de 'dropdozen' gedropt, want ik breng mijn kleding binnen naar goede doelen. Het zou zonde zijn om ze zomaar weg te gooien, terwijl er een heel productieproces aan vooraf ging. Niet alleen H&M is goed bezig om een bewustere kledinglijn te produceren, maar ook Jack & Jones (http://thedenimjournal.com/en/learn-how-jack-jones-jeans-have-become-eco-friendly/) bijvoorbeeld. Zo gebruiken ze veel minder water en energie dan nodig. Levi's is ook goed bezig, deze (http://store.levi.com/waterless/) link geeft weer hoe een jeans gemaakt wordt en hoe het tot bij ons komt (doorklikken rechts vanonder).