PDA

Bekijk de volledige versie : Historische handdruk

L*ndy Luyten
11th April 2015, 11:19
Historische handdruk

Voor het eerst sinds 1956 begroeten een Cubaanse en Amerikaanse president elkaar tijdens een formele top.

In Panama, op de top van de Amerikaanse landen, werd afgelopen nacht een stukje geschiedenis geschreven. Voor het eerst sinds 1956 begroeten een Amerikaanse en Cubaanse president elkaar tijdens een formele top.

De ontmoeting tussen Barack Obama en Raúl Castro werd mogelijk nadat de VS en Cuba eind vorig jaar beslist hadden weer diplomatieke relaties aan te knopen. De gemiddelde Cubaan voelt wel weinig van die 'dooi'.

Vandaag staat er een gesprek tussen de twee presidenten op het programma. Obama en Castro hadden elkaar in december 2013 al eens kort ontmoet in Johannesburg, tijdens de begrafenis van Nelson Mandela. Ook toen hebben de twee elkaar de hand geschud.

Voor de top van de Amerikaanse landen in Panama van start ging, nam Obama deel aan een forum van middenveldorganisaties uit Latijns-Amerika en de Caraïben. Daar ontmoette de president de Cubaanse dissidenten Manuel Cuesta Morúa, Laritza Diversent en nog dertien andere activisten. De staatshoofden van Costa Rica en Uruguay waren daarbij aanwezig.

Bron: De tijd, 11/04/2015, http://www.tijd.be/detail.art?a=9621315&n=3141&ckc=1

Eigen mening: We kunnen spreken van een positieve vooruitgang in de onderhandelingen tussen de twee landen. Obama en Castro die elkaar publiekelijk de hand schudden, is een progressie.
De verwachtingen voor dit weekend zijn zeer hoog. Men verwacht dat Obama zal aankondigen dat Cuba verwijderd wordt van de lijst van landen die terrorisme sponsoren. Of dit echt zal gebeuren, lijkt me wat voorbarig. Op het eerste zich lijken Cuba en de VS nu meer bevriend te zijn, maar of dit werkelijk zo is ... ik blijf me vragen stellen. Ik denk dat het gezegde 'hou je vrienden dichtbij, maar je vijanden dichter' hier wel eens van pas kan komen. In politiek opzicht is het zeer voordelig Cuba dichtbij de VS te hebben. Het is altijd beter zo dan een vijand meer te hebben. Of deze landen nu werkelijk 'bevriend' worden, daar blijf ik over twijfelen.