PDA

Bekijk de volledige versie : CD&V wil trambus naar ons land halen

J*ppe.Nicolai
7th April 2015, 13:17
ANTWERPEN - De CD&V-fractie in het Vlaams Parlement heeft een resolutie ingediend om trambussen ook in België mogelijk te maken. De bussen die uit drie geledingen bestaan, rijden nu al met succes rond in het buitenland.

“De voordelen van dit openbaar vervoermiddel zijn tot nu toe te weinig onderzocht”, vinden CD&V’ers Dirk De Kort, Lode Ceyssens en Karin Brouwers. “Via een resolutie willen we dat de Vlaamse regering de trambussen meeneemt in het overleg rond de basisbereikbaarheid.”

Trambussen of ‘spoorloze trams’ zijn in feite bussen die uit drie geledingen bestaan en die ook op het tramnet kunnen rijden. Ze worden met succes ingezet in de Franse steden Nantes en Metz, waar de CD&V-delegatie ze ging bekijken. “In Metz hadden ze eerst trams gepland, maar onder druk van besparingen gingen ze kijken naar trambussen. Grofweg kwam de investering daar uit op de helft van het bedrag dat ze voor de trams moesten vrijmaken.”

Juist omdat De Lijn nog moet besparen en omdat de vrees voor het schrappen van lijnen bestaat, zou de trambus een goed alternatief kunnen zijn. “In Antwerpen denken we aan een trambus op het traject van lijn 3 tussen Merksem en Brasschaat”, aldus de CD&V’ers.

Bron: Gazet Van Antwerpen, www.gva.be/binnenland
Datum: 7 april 2015

Mening:
Een bus is naar mijn mening flexibeler dan een tram. Bussen kunnen eenvoudig op verschillende lijnen ingezet worden. Bij onvoorziene hinder, zoals bij de brand van het Paradiso Hotel in Antwerpen vorige week, kunnen bussen eenvoudig een omleiding volgen om het openbaar vervoer te blijven garanderen. Trams daarentegen zijn in zulke situaties minder flexibel. Een groot voordeel van trams is dan weer de energiezuinigheid, ze vervuilen en verbruiken een heel pak minder dan een bus. Zulke trambussen zouden de voordelen van beide vervoersmiddelen kunnen overnemen, om zo tot een betere dienstverlening te komen. Een ander groot voordeel van de trambussen, wat volgens mij het beste argument is, is de lagere kostprijs. Deze onvoorziene bonus kan misschien vele jobs bij De Lijn redden.

Sofie.DeWolf
8th April 2015, 17:17
De mening van J*ppe kan ik zeker begrijpen, maar ik vraag mij af wat er met het huidige systeem zal gebeuren. Als de trambus ingevoerd wordt, zullen de huidige bussen en trams dan verdwijnen? Volgens het artikel zou het goedkoper en handiger zijn dan het nu is. Dit geloof ik graag omdat ,zoals J*ppe reeds zei, alle goede kanten van de bus en de tram hiermee gecombineerd worden. Ik vind het goed dat er eerst een proefproject zal plaatsvinden. Het is altijd beter om eerst na te gaan of het al dan niet werkt, dan het ineens allemaal te regelen en er dan achter te komen dat het toch niet is wat verwacht werd. Persoonlijk sta ik er helemaal voor open, maar dan wil ik wel dat het effectief beter is dan de huidige situatie. De toekomst zal dit uitwijzen en ik hoop dat de regering de juiste beslissing hieromtrent zal nemen.