Lore.P*eters
1st April 2015, 14:22
Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) wil niet dat De Lijn nog gratis abonnementen geeft aan een reeks ambtenaren die volgens de vervoersmaatschappij een ‘bepalende adviserende rol’ spelen in materies die voor haar belangrijk zijn.
Negentig Vlaamse ambtenaren van het departement Mobiliteit en Openbare Werken en het Agentschap Wegen en Verkeer krijgen van De Lijn een gratis abonnement. Volgens de vervoersmaatschappij hebben zij een ‘bepalende adviserende rol’ in voor De Lijn belangrijke materies. Met het gratis abonnement zouden ze vaker de bus of de tram nemen en zo zouden ze meer voeling krijgen met de praktijk, bijvoorbeeld rond doorstroming van bussen en trams.
‘Ik zie geen zinvolle verantwoording voor het geven van gratis tickets aan ambtenaren’, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) in Het Nieuwsblad. ‘Ik vraag De Lijn dan ook komaf te maken met dit weggeefbeleid.’ Zijn reactie kwam er nadat partijgenote Annick De Ridder zich vragen had gesteld bij de praktijk in besparingstijd.
Het Agentschap Wegen en Verkeer toont zich alvast bereid af te zien van de gratis abonnementen.
Bron: De Standaard, 01/04/2015 http://www.standaard.be/cnt/dmf20150401_01609532
Mening: Ik vind dat iedereen veel goedkoper het openbaar vervoer mag nemen. Het hoeft niet gratis te zijn, maar ze willen minder files en een beter milieu en vragen daarom dat mensen meer het openbaar vervoer nemen. Soms ben je veel goedkoper als je de auto neemt dan dat je de bus of trein neemt. Iedereen moet evenveel betalen om de bus te nemen, maar niet dat sommige er gratis gebruik van kunnen maken. Gepensioneerde mogen nu ook gratis gebruik maken van het openbaar vervoer, wat normaal is. Oudere mensen zijn al minder goed te been en kunnen vaak ook niet zo goed meer met de auto rijden. Voor hen is het wel goed dat het openbaar vervoer gratis is. Voor anderen mag het ook goedkoper vind ik. Voor wie elke dag met de bus of trein reist, is een abonnement nemen wel voordeliger, maar voor mensen die maar enkele keren per maand het openbaar vervoer nemen en telkens een kaartje kopen, kan dit wel duur oplopen. Maak het openbaar vervoer iets goedkoper en mensen zullen sneller de bus of trein nemen en meehelpen aan de verbetering van het milieu.
Negentig Vlaamse ambtenaren van het departement Mobiliteit en Openbare Werken en het Agentschap Wegen en Verkeer krijgen van De Lijn een gratis abonnement. Volgens de vervoersmaatschappij hebben zij een ‘bepalende adviserende rol’ in voor De Lijn belangrijke materies. Met het gratis abonnement zouden ze vaker de bus of de tram nemen en zo zouden ze meer voeling krijgen met de praktijk, bijvoorbeeld rond doorstroming van bussen en trams.
‘Ik zie geen zinvolle verantwoording voor het geven van gratis tickets aan ambtenaren’, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) in Het Nieuwsblad. ‘Ik vraag De Lijn dan ook komaf te maken met dit weggeefbeleid.’ Zijn reactie kwam er nadat partijgenote Annick De Ridder zich vragen had gesteld bij de praktijk in besparingstijd.
Het Agentschap Wegen en Verkeer toont zich alvast bereid af te zien van de gratis abonnementen.
Bron: De Standaard, 01/04/2015 http://www.standaard.be/cnt/dmf20150401_01609532
Mening: Ik vind dat iedereen veel goedkoper het openbaar vervoer mag nemen. Het hoeft niet gratis te zijn, maar ze willen minder files en een beter milieu en vragen daarom dat mensen meer het openbaar vervoer nemen. Soms ben je veel goedkoper als je de auto neemt dan dat je de bus of trein neemt. Iedereen moet evenveel betalen om de bus te nemen, maar niet dat sommige er gratis gebruik van kunnen maken. Gepensioneerde mogen nu ook gratis gebruik maken van het openbaar vervoer, wat normaal is. Oudere mensen zijn al minder goed te been en kunnen vaak ook niet zo goed meer met de auto rijden. Voor hen is het wel goed dat het openbaar vervoer gratis is. Voor anderen mag het ook goedkoper vind ik. Voor wie elke dag met de bus of trein reist, is een abonnement nemen wel voordeliger, maar voor mensen die maar enkele keren per maand het openbaar vervoer nemen en telkens een kaartje kopen, kan dit wel duur oplopen. Maak het openbaar vervoer iets goedkoper en mensen zullen sneller de bus of trein nemen en meehelpen aan de verbetering van het milieu.