PDA

Bekijk de volledige versie : Eén op de vier verkooppunten Nationale Loterij verkoopt aan minderjarigen


e*ise.vandenabeel
25th March 2015, 20:59
Eén op de vier verkooppunten Nationale Loterij verkoopt aan minderjarigen

In 2014 zijn via ‘mystery shopping’ bij 419 van de 1.559 gecontroleerde winkels (26,2 procent) die producten verkopen van de Nationale Loterij inbreuken vastgesteld op het verbod om deze te verkopen aan minderjarigen. 406 verkooppunten werden beboet met een totaal bedrag ten belope van 117.899 euro. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Begroting Hervé Jamar op een schriftelijke vraag van Griet Smaers (CD&V).

De resultaten zijn vergelijkbaar met die van de vorige jaren. In 2012 werden bij controles in 1.635 verkooppunten op die manier 427 (26,12 procent) overtredingen vastgesteld. In 2013 was dat het geval met 215 van de 798 gecontroleerde winkels (26,94 procent). In 2013 werden boetes opgelegd voor een totaal bedrag van 69.789 euro. Het totale aantal verkooppunten in ons land bedraagt 5.197.

De Nationale Loterij is volgens Jamar de enige operator op de kansspelmarkt die op eigen initiatief ‘mystery shoppings’ organiseert. De controles gebeuren door een externe partner waarbij in de winkel door een minderjarige ‘mystery shopper’ om een spelticket wordt gevraagd. In een commentaar wijst de minister erop ‘dat de Nationale Loterij zeer veel inspanningen levert om de naleving van de gedragscode te controleren’.

Datum:25/03/2015
Bron: Standaard

Mening: Ik vind het opmerkelijk dat je als minderjarige op de Lotto speelt. Deze vorm van gokken kan ertoe lijden dat je een verslaving ontwikkelt. Is dat een te overroepen vaststelling? Ik denk het niet. Verslavingen beginnen met iets heel onschuldig. Voor je het weet, wordt het een gewoonte. Daar moeten we de minderjarigen voor behoeden. Ik vraag me af of ze eerder voor de lol meespelen of dat ze werkelijk de drang hebben om veel geld te winnen. Als je op zo'n jonge leeftijd systematisch op de Lotto speelt, kan dit negatieve gevolgen hebben: je verliest meer en meer geld zonder je de waarde van je ingezette bedrag goed beseft. Je hebt 1 kans op 5.245.786 dat je het hoogste bedrag wint. Ik denk dat weinig jongeren dat beseffen. Ze schatten hun kansen te hoog in. Ik ben ervan overtuigd dat wij als leerkrachten de jongeren voor dergelijke gokspelen kunnen behoeden. We moeten hen doen inzien dat het gevaarlijker is dan ze denken. Ook de onverantwoordelijke houding van de verkopers betreur ik ten zeerste. Het kost weinig moeite om de identiteitskaart even te vragen. Zo moeilijk kan dat niet zijn? Als elke verkoper zich aan deze regel houdt, is er geen probleem. Jammer genoeg is dat anders: als de jongere weet dat hij geen formulier mag kopen bij de ene, gaat hij gewoon naar de volgende. Die zal het ongetwijfeld wel toelaten, omdat hij verkopen (te) belangrijk acht.

Sofie.DeWolf
30th March 2015, 20:28
E*ise wijst vooral de verkopers aan als schuldigen, maar ik denk niet dat zij daar alleen verantwoordelijk voor zijn. De thuissituatie, vriendenkring, schoolsituatie, persoonlijke interesses ... zijn allemaal factoren die meespelen. Het is bijzonder moeilijk om de leeftijd in te schatten van sommige jongeren. Er zijn jongeren van 14 die je met gemak 18 zou schatten. Het vragen naar hun identiteitskaart is een mogelijkheid, maar de jongeren zijn in vele gevallen op de hoogte van het feit dat de verkoper niet bevoegd is om een identiteitskaart te eisen. Dit wil zeggen dat wanneer de jongere 'neen' zegt, hij/ zij het niet moet laten zien. Wat eveneens vaak gebeurt is dat jongeren hun volwassen vrienden een lotto-biljet laten kopen en achteraf aan hen doorverkopen. Jongeren waarvan de ouders op regelmatige basis op de lotto spelen, zullen hier automatisch meer interesse in hebben. Ze weten niet anders dan het bestaan en gebruiken ervan, voor hen is dit een deel van het alledaagse leven. Het is de taak van opvoeders om jongeren duidelijk te maken dat gokken verslavend is en dat het spelen op de lotto daartoe behoort.