PDA

Bekijk de volledige versie : NMBS gaat kritiek op vervoersplan ‘grondig analyseren’

Celine.G*igorieff
20th March 2015, 15:50
NMBS gaat kritiek op vervoersplan ‘grondig analyseren’

De NMBS zal de evaluatienota die TreinTramBus, Test-Aankoop en hun Franstalige zusterorganisaties vrijdag aan de leden van de Kamercommissie Infrastructuur hebben overhandigd grondig analyseren Dat heeft NMBS-woordvoerder Bart Crols gezegd in een reactie.

De nota, die 62 pagina’s dik is, kwam er op verzoek van een aantal Kamerleden. Ze wilden weten wat de reizigers- en consumentenorganisaties vinden van het nieuwe vervoersplan, dat op 14 december inging.

TreinTramBus en Test-Aankoop hekelen vooral de veranderde aankomst- en vertrekuren, van zowat alle treinen. ‘Ze veranderden vooral in negatieve zin’, klinkt het in de nota. ‘Want de treinen rijden nog trager, ook buiten spitsuren en op kleinere verbindingen. In vergelijking met het vorige vervoersplan rijdt 59 procent van de onderzochte treinen trager. En de gemiddelde reistijd is gestegen van 60 naar 62 minuten’, luidt een van de conclusies.

Volgens de organisaties had de NMBS dit zo niet aangekondigd, maar dat betwist Crols. ‘De verhoging van de rittijd is vooraf altijd gecommuniceerd, onder meer tijdens de roadshows. De gemiddelde commerciële snelheid zou met 1 procent dalen’, klinkt het vrijdagmiddag.

‘Stiptheid verbeterd’
Als redenen schuift hij het grote aantal werken, voor onderhoud en verbeteringen, naar voren, net als het gestegen aantal treinreizigers, die tijd moeten krijgen om in de stations op en af te stappen, en de extra buffertijd van 2 minuten die werd ingebouwd voor de Brusselse Noord-Zuidverbinding.

De NMBS-woordvoerder wijst er ook op dat de stiptheid verbeterd is. ‘In 2014 was die beter dan in 2013, en in januari 2015 (de eerste volledige maand van het vervoersplan) beter dan januari 2014. Een eerste stap’, klinkt het.

Ook, benadrukt hij in een reactie op andere kritiek dat de inzet van treinen vooral gericht is op woon-werkverkeer, zijn de budgetten van de NMBS ‘nu eenmaal’ beperkt. ‘De NMBS werkt met een gesloten enveloppe wat betreft het aantal treinkilometers. We bieden treinen zo goed als mogelijk aan, in de week en tijdens het weekend. Operationeel doen we nog aanpassingen, waar mogelijk en nodig.’

Bron: De Standaard (20/03/2015)
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150320_01589472

Mijn mening:
Ik vind het terecht dat de NMBS de kritiek grondig gaat analyseren. Treinreizigers vertrouwen op de NMBS dat ze tijdig op hun bestemming geraken. Vaak is dit niet zo het geval, zelf heb ik ook een tijdje elke dag de trein genomen, op een kleinere verbinding en mijn trein had meestal ook tussen de vijf à tien minuten vertraging. Dit kan voor vele reizigers lastig zijn want ze kunnen zo namelijk hun verbinden met een andere trein missen e.d. De NMBS zou hier toch zeker op moeten kunnen verbeteren, de laatste tijd heb ik niets anders horen zeggen dat dat de treinen stipter zouden moeten rijden. Ik vind het dus een echte must van de NMBS om die kritiek eens grondig te analyseren.