PDA

Bekijk de volledige versie : "Dit is een etnisch-religieuze enclave"


Barst
19th March 2015, 21:44
Oorlogsfotograaf Teun Voeten weg uit Molenbeek: "Dit is een etnisch-religieuze enclave"


De Nederlandse oorlogsfotograaf en antropoloog Teun Voeten is sinds kort vertrokken uit Sint-Jans-Molenbeek. Hij moest weg, wilde absoluut weg. De reden? "Het is een etnisch-religieuze enclave geworden van een zeer gesloten, bekrompen gemeenschap", zo vertelt hij aan brusselnieuws.be.


25 jaar is Teun Voeten al oorlogsfotograaf. Hij werkte bij daklozen in New York en fotografeerde het geweld van de Mexicaanse drugskartels. Hij maakte foto's in Rwanda, Bosnië, Liberia, Irak en Afghanistan. Maar leven in Molenbeek, nee, dat houdt hij niet meer uit.

"Tot 2005 was ik nog gematigd positief over Molenbeek", vertelt hij in een gesprek met brusselnieuws.be. "Ik zag de problemen, maar dacht dat sommige buurten in laag-Molenbeek er wel bovenop zouden komen, zoals in New York een buurt ook kan omslaan. Maar hier is er boven de sociaal-economische problematiek nog een politiek-religieuze dimensie bij gekomen."

Hij noemt Laag-Molenbeek "een etnische enclave van een zeer gesloten gemeenschap". "Daarop heeft zich een toenemend islamisme gevestigd, een onderstroom die steeds belangrijker wordt. Vrouwen krijgen de raad een hoofddoek te dragen, en als ze dat niet doen worden ze geïntimideerd."

Voeten zegt te willen vechten tegen 'islamimperialisme'. Het verschil met het westerse imperialisme is volgens hem dat je daar in het Westen wel kritiek op mag hebben. In de islamcultuur is dat veel moeilijker, stelt Voeten. "Mensen hebben wel hun spiritualiteit nodig. Niets mis mee. Het probleem met moslims is vaak dat ze 'weters' worden in plaats van gelovigen. Zij weten wat de waarheid is, en daarmee gedaan. In Molenbeek wonen veel weters."


Van idealisme naar fascisme

De opkomst van Islamitische Staat, zo zegt Voeten, is de culminatie van een reeks spanningen en frustraties. "We leven in een goor neoliberaal tijdperk, en mensen worden door het economische systeem aan de kant gezet. De strenge islam biedt buitengesloten jongeren een sterke identiteit en groepsgevoel, en daarbovenop een staat die je de kans geeft om iemand te zijn, om avontuur te beleven, om te 'leven' tout court."

Toch is de betekenis van IS sinds 2012 helemaal veranderd. "In 2012 had je nog een soort idealisme bij jongeren die naar Syrië trokken. Ze gingen tegen dictator Bashar Al-Assad vechten. Naïef, maar begrijpelijk. Maar nu is Islamitische Staat puur fascistoïde geworden. Iedereen die zich daar nu nog bij aansluit is medeplichtig aan oorlogsmisdaden."

"Ik heb in het begin nog in de Arabische lente geloofd, heel even. Op Tunesië na is die echter dood gebleven, die lente. Nu denk ik dat sommige culturen in de wereld misschien geen boodschap hebben aan democratie zoals wij die beleven."


Blog DM, 19-03-2015 (Stefan Grommen)