PDA

Bekijk de volledige versie : 1 op 6 politiezones flitst toleranter dan wettelijk verplicht


J*ppe.Nicolai
16th March 2015, 18:04
Eén op de zes Vlaamse politiezones geeft snelheidsduivels méér ademruimte dan ze wettelijk moeten. Tot 11 km/u, zo blijkt uit een rondvraag van Het Laatste Nieuws. Bedoeling is de werklast van de politiezones en het parket te beperken.

Omdat de resultaten van meettoestellen niet altijd waterdicht zijn, heeft het College van Procureurs-generaal een wettelijk verplichte correctie ingevoerd. Uit de rondvraag blijkt dat iets meer dan de helft van de Vlaamse politiezones deze marge strikt toepast. Minstens één op de zes zones wordt echter door de lokale veiligheidsraad verplicht om een “tolerantiemarge” in te stellen. Dat is onder meer het geval in enkele zones in de West-Vlaamse zone Polder, het Oost-Vlaamse Meetjesland en de Antwerpse Kempen.

Hoewel parketten en politiezones officieel geen commentaar geven, valt bij experts te horen dat veelal werklast en een tekort aan manschappen aan de basis liggen. Mobiliteitsorganisatie Touring reageert verontwaardigd: “Je moet in de eerste plaats controleren op plekken en tijdstippen die ertoe doen.”

Bron: De Standaard
Datum: 16 maart 2015

Mening:
Mobiele flitsers en flitspalen hebben volgens mij al vele verkeersdoden kunnen voorkomen. Frequent flitsen kan voor een mentaliteitsverandering van de Belgische bestuurder zorgen.
Een te hoge werkdruk van de politie mag niet de oorzaak zijn van de tenietdoening van deze reeds kleine mentaliteitsverandering. De verwerking van snelheidsovertredingen kan volgens mij, door uitbestedingen aan externe firma's, efficiënter en goedkoper gebeuren. Zo kan de politie zich blijven concentreren op hun werkgebied, zoals snelheidscontroles uitvoeren.

Shanice V*n Gorp
16th March 2015, 20:13
Zoals Joppe reeds aanhaalt hebben mobiele flitsers en flitspalen al veer verkeersslachtoffers kunnen voorkomen. Flitsen zorgt er inderdaad voor dat mensen hun snelheid zullen aanpassen. Jammer genoeg doen velen dat enkel vlak voor de flitspaal, daarna drukken ze weer flink op hun gaspedaal. In dit opzicht passen mensen hun snelheid enkel aan uit angst voor een boete en niet omwille van het veiligheidsrisico dat ze vormen. Van een heuse mentaliteitswijziging zou ik dus niet meteen spreken. Ik denk dat een sensibiliseringscampagne (gegeven door mensen die iemand verloren hebben door een verkeersongeval), een meer blijvend effect heeft. Zelf rijd ik af en toe ook te snel, vaak heel onbewust. Toch vind ik dat personen die te snel rijden het leven van zichzelf en anderen in gevaar brengen en hiervoor dus gestraft moeten worden.