J*ppe.Nicolai
16th March 2015, 18:04
Eén op de zes Vlaamse politiezones geeft snelheidsduivels méér ademruimte dan ze wettelijk moeten. Tot 11 km/u, zo blijkt uit een rondvraag van Het Laatste Nieuws. Bedoeling is de werklast van de politiezones en het parket te beperken.
Omdat de resultaten van meettoestellen niet altijd waterdicht zijn, heeft het College van Procureurs-generaal een wettelijk verplichte correctie ingevoerd. Uit de rondvraag blijkt dat iets meer dan de helft van de Vlaamse politiezones deze marge strikt toepast. Minstens één op de zes zones wordt echter door de lokale veiligheidsraad verplicht om een “tolerantiemarge” in te stellen. Dat is onder meer het geval in enkele zones in de West-Vlaamse zone Polder, het Oost-Vlaamse Meetjesland en de Antwerpse Kempen.
Hoewel parketten en politiezones officieel geen commentaar geven, valt bij experts te horen dat veelal werklast en een tekort aan manschappen aan de basis liggen. Mobiliteitsorganisatie Touring reageert verontwaardigd: “Je moet in de eerste plaats controleren op plekken en tijdstippen die ertoe doen.”
Bron: De Standaard
Datum: 16 maart 2015
Mening:
Mobiele flitsers en flitspalen hebben volgens mij al vele verkeersdoden kunnen voorkomen. Frequent flitsen kan voor een mentaliteitsverandering van de Belgische bestuurder zorgen.
Een te hoge werkdruk van de politie mag niet de oorzaak zijn van de tenietdoening van deze reeds kleine mentaliteitsverandering. De verwerking van snelheidsovertredingen kan volgens mij, door uitbestedingen aan externe firma's, efficiënter en goedkoper gebeuren. Zo kan de politie zich blijven concentreren op hun werkgebied, zoals snelheidscontroles uitvoeren.
Omdat de resultaten van meettoestellen niet altijd waterdicht zijn, heeft het College van Procureurs-generaal een wettelijk verplichte correctie ingevoerd. Uit de rondvraag blijkt dat iets meer dan de helft van de Vlaamse politiezones deze marge strikt toepast. Minstens één op de zes zones wordt echter door de lokale veiligheidsraad verplicht om een “tolerantiemarge” in te stellen. Dat is onder meer het geval in enkele zones in de West-Vlaamse zone Polder, het Oost-Vlaamse Meetjesland en de Antwerpse Kempen.
Hoewel parketten en politiezones officieel geen commentaar geven, valt bij experts te horen dat veelal werklast en een tekort aan manschappen aan de basis liggen. Mobiliteitsorganisatie Touring reageert verontwaardigd: “Je moet in de eerste plaats controleren op plekken en tijdstippen die ertoe doen.”
Bron: De Standaard
Datum: 16 maart 2015
Mening:
Mobiele flitsers en flitspalen hebben volgens mij al vele verkeersdoden kunnen voorkomen. Frequent flitsen kan voor een mentaliteitsverandering van de Belgische bestuurder zorgen.
Een te hoge werkdruk van de politie mag niet de oorzaak zijn van de tenietdoening van deze reeds kleine mentaliteitsverandering. De verwerking van snelheidsovertredingen kan volgens mij, door uitbestedingen aan externe firma's, efficiënter en goedkoper gebeuren. Zo kan de politie zich blijven concentreren op hun werkgebied, zoals snelheidscontroles uitvoeren.