m*nique
8th March 2015, 00:13
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2243258/2015/03/07/NMBS-wil-hogere-prijzen-in-de-spits.dhtml
De NMBS denkt na over hogere tarieven tijdens de spitsuren. Nieuwe inkomsten zouden zo het verlieslatende bedrijf meer ademruimte geven, schrijft De Tijd.
Minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR). © photo news.
NMBS-baas Jo Cornu. © belga.
Het plan kadert in de grote moderniseringscampagne van het spoorbedrijf. NMBS-baas Jo Cornu en minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) werken momenteel aan een plan om de ticketprijzen volgend jaar te verhogen. Tijdens de piekuren tussen 6 en 9 uur 's ochtends en tussen 15 en 19 uur 's avonds zouden reizigers meer betalen voor een treinticket. Ook de goedkope tarieven voor doelgroepen worden herbekeken.
Cornu moet dringend op zoek naar nieuwe inkomsten voor de NMBS die een schuld van maar liefst 2,7 miljard euro heeft. Hij pleit al langer voor een herziening van de prijzen. België heeft namelijk één van de laagste ticketprijzen van Europa. In Nederland betaalt een reiziger bijvoorbeeld gemiddeld 11 cent per kilometer, terwijl dat in België slechts om 6,7 cent gaat.
Het is helemaal nog niet zeker of de prijsverhoging er komt. Daar is immers het akkoord van de regering voor nodig, die de tarifering van de NMBS bepaalt.
Twee jaar geleden reden 65-plussers nog gratis met de bus, zij die de gouden jaren 70 hebben meegemaakt moesten niets betalen, ik heb dat altijd overdreven gevonden.
Nu gaan ze de trein (die toch al niet goedkoop is) tijdens de spitsuren duurder maken! Dus op het moment dat je de minste service krijgt (want de kans dat je 's morgens tussen Herentals en Brussel mag staan, is waarschijnlijk nog steeds net zo groot als een paar jaar geleden) mag je nog eens extra betalen. Ik durf niet te raden waarom ze dat willen doen, echt niet.
De NMBS denkt na over hogere tarieven tijdens de spitsuren. Nieuwe inkomsten zouden zo het verlieslatende bedrijf meer ademruimte geven, schrijft De Tijd.
Minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR). © photo news.
NMBS-baas Jo Cornu. © belga.
Het plan kadert in de grote moderniseringscampagne van het spoorbedrijf. NMBS-baas Jo Cornu en minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) werken momenteel aan een plan om de ticketprijzen volgend jaar te verhogen. Tijdens de piekuren tussen 6 en 9 uur 's ochtends en tussen 15 en 19 uur 's avonds zouden reizigers meer betalen voor een treinticket. Ook de goedkope tarieven voor doelgroepen worden herbekeken.
Cornu moet dringend op zoek naar nieuwe inkomsten voor de NMBS die een schuld van maar liefst 2,7 miljard euro heeft. Hij pleit al langer voor een herziening van de prijzen. België heeft namelijk één van de laagste ticketprijzen van Europa. In Nederland betaalt een reiziger bijvoorbeeld gemiddeld 11 cent per kilometer, terwijl dat in België slechts om 6,7 cent gaat.
Het is helemaal nog niet zeker of de prijsverhoging er komt. Daar is immers het akkoord van de regering voor nodig, die de tarifering van de NMBS bepaalt.
Twee jaar geleden reden 65-plussers nog gratis met de bus, zij die de gouden jaren 70 hebben meegemaakt moesten niets betalen, ik heb dat altijd overdreven gevonden.
Nu gaan ze de trein (die toch al niet goedkoop is) tijdens de spitsuren duurder maken! Dus op het moment dat je de minste service krijgt (want de kans dat je 's morgens tussen Herentals en Brussel mag staan, is waarschijnlijk nog steeds net zo groot als een paar jaar geleden) mag je nog eens extra betalen. Ik durf niet te raden waarom ze dat willen doen, echt niet.