PDA

Bekijk de volledige versie : Aanbeveling voor onderzoekers: "Beperk proeven op apen tot strikt minimum"


Elke.L*uwerysen
4th March 2015, 19:06
Aanbeveling voor onderzoekers: "Beperk proeven op apen tot strikt minimum"

Medisch onderzoek op niet-menselijke primaten moet worden beperkt tot een minimum en kan enkel indien de medische informatie op geen enkel andere manier kan worden verkregen. Dat zegt de Koninklijke Academie voor Geneeskunde van België (KAGB) in een advies.

Het welzijn van de niet-menselijke primaten in het medisch onderzoek verdient hoge prioriteit

Het gebruik van niet-menselijke primaten in medisch onderzoek is in België gedaald van 41 in 2008 tot 20 dieren in 2011. De KAGB organiseerde op 20 juni van vorig jaar een symposium over het onderwerp en formuleert woensdag naar aanleiding daarvan haar aanbevelingen. Ze pleit voor een strikt wettelijk kader.

"Voor de aanvang van klinische testen op mensen, blijft onderzoek op niet-menselijke primaten wenselijk, indien noodzakelijke en relevante informatie op geen enkele andere wijze te bekomen is." De instelling voegt daaraan toe dat dergelijke proeven beperkt moeten worden tot een strikt minimum. In de meeste situaties kunnen die proeven kunnen worden vervangen en de KAGB pleit er dan ook voor te investeren in alternatieven.

Nog: "Het welzijn van de niet-menselijke primaten in het medisch onderzoek verdient hoge prioriteit. Dit kan worden bevorderd door een maximale ethische en ethologische (gedragsbiologische, nvdr.) benadering van het individuele dier met sociale omkadering en door een maximale zorg voor huisvesting, voeding en nazorg."

Dat houdt volgens de KAGB onder meer in dat iedere niet-menselijke primaat als individu behandeld wordt met zijn individuele fiche van medische historiek over gezondheid, ingrepen, behandelingen, etc. en dat er anesthesie gegarandeerd wordt wanneer vereist. Tot slot moeten voor elk dier individuele fiches worden bijgehouden die kunnen geconsulteerd worden door de FOD Volksgezondheid.

Bron: De Morgen, 4 maart 2015
http://www.demorgen.be/wetenschap/aanbeveling-voor-onderzoekers-beperk-proeven-op-apen-tot-strikt-minimum-a2239741/

Mening: Het is niet omdat dieren geen stem hebben dat ze gebruikt mogen worden voor allerlei testen. In onze maatschappij wordt er te weinig rekening gehouden met de waarde van het dier. Ik vind dan ook dat de proeven op dieren beperkt moeten worden. Dat wil niet zeggen dat ik vind dat men mag experimenteren met geneesmiddelen en dergelijke op mensen. Ik ben van mening dat medicijnen eerst veel belovende resultaten moeten halen voordat ze men op mensen begint te gebruiken. Ik begrijp daarbij wel dat men gebruik moet maken van dieren, maar het aantal dieren kan misschien wel teruggeschroefd worden? Laat ons hopen...

Sofie.DeWolf
4th March 2015, 20:33
De verwoording van Elke vind ik mooi en gepast. Dieren hebben iemand nodig die hen een stem geeft. Dieren worden nog steeds te makkelijk gebruikt bij proeven. Ik begrijp dat geneesmiddelen niet getest mogen worden op mensen vooraleer de efficiëntie en de belangrijkste bijwerkingen in kaart gebracht zijn. Toch denk ik dat het soms wel moet kunnen om geneesmiddelen te testen op mensen. In de krant worden regelmatig advertenties geplaatst waarin mensen gevraagd worden om geneesmiddelen uit te testen. Ik vind dat bepaalde crèmes, make-up, zalfjes ... perfect getest kunnen worden op mensen in plaats van op dieren. Ook al zijn er bijwerkingen, ze zullen zeker niet levensbedreigend zijn.