PDA

Bekijk de volledige versie : De discussies


judithgielens
15th November 2004, 15:52
Ik heb een klein "probleempje" vind ik zelf.
In het discussieforum rond frisdrankautomaten in Waalse scholen (http://actualiteit.org/forums/showthread.php?s=&threadid=542) merk ik dat vooral de mensen van ILSO reageren. Als ILLO-er heb ik het onderwerp langs een heel andere kant bekeken.
Nu komt de vraag bij mij op "is dit onderwerp bedoelt voor een middelbare school?" want uiteindelijk vind ik dat je het onderwerp ook wel kan opentrekken naar scholen in het algemeen.
je kan bijvoorbeeld ook vragen of dit in de lagere school kan.

Dit is een klein voorbeeld van heel het actualiteit.org gebeuren.
Ik zit er een beetje meer verveeld dat het lijkt of het eerder naar de mensen van ILSO is gericht. Ofwel ligt het gewoon aan mijn mede-collega's die niet mee discussieren?

yannick.staelens
15th November 2004, 15:59
HEHEHE... ook hier blijkbaar weer zoals in de discutie rond de automaten..
OEHOEE... Illo? zijn jullie hier?;)


Swat.. het is idd waar zoals judith zegt... blijkbaar zijn er bijna alleen mensen uit ILSO of LESO aanwezig op dit forum (op enkele mensen na) Ik vind het daarom toch goed opgemerkt van Judith... Hoe moeten we sommige van de discussies interpreteren? Via middelbaar of lager onderwijs?:)

Davy V.H.
15th November 2004, 18:35
Dan is het aan jullie om jullie 'richtinggenoten' :confused: te motiveren om mee te doen aan de discussies. Het aanbod is er, ze moeten het enkel nog grijpen. Ik denk dat Barst zijn bijdrage keer op keer brengt in de lessen. Iedereen heeft al wel weet denk ik van het forum.

Wij van ILSO (eigenlijk ook niet echt veel mensen hoor) zijn misschien wel in de meerderheid maar echt actief deelenemen aan dit forum gebeurt maar door een twintigtal mensen denk ik. Er zijn misschien wel + 300 members maar tel maar eens hoeveel members er maar 1 of geen post hebben.

En Judith... niet iedereen heeft altijd toegang tot het internet he :p

Ik heb al eens voorgesteld aan Barst om eens een mediacampagne op te starten met als doel mensen naar dit forum te lokken. Ik zie jullie eigenlijk wel met een groot bord op jullie rug door de schoolgangen lopen al roepend 'actualiteit.oreeeeuuuuggg...!!!' :D

Kenny
15th November 2004, 19:22
Ik moet Davy gelijk geven, wat is dat hier tegenwoordig met dat met elkaar eens zijn?? ;)

330 member en 10 ervan hebben meer dan 20 posts (http://actualiteit.org/forums/memberlist.php?s=&what=topposters&perpage=10) achter hun naam staan. 73 mensen hebben minstens 1 bericht geplaatst.

Ik denk dat dat ook wel te maken heeft met het feit dat sommige mensen niet weten hoe een forum werkt (threads, posts, reply's, pm's, polls, topics,...) en dat schrikt wat af. Een korte handleiding kan handig zijn, ik wil daar eventueel wel eens mee bezig zijn.

Op andere forums waar ik geregeld kom is er een 'kennismakings'-thread. Iets waar de nieuwkomers iets moeten plaatsen in de trend van: "Hallo, ik ben Kenny, actualiteit.org's nieuwste aanwinst." Dat helpt wel wat, want daarmee is de eerste stap naar actief deelnemen aan gesprekken meteen gezet.

Er zijn er echter ook die niet meteen in politiek geïnteresseerd zijn en argumenteren dat ze liever niks zeggen over iets waar ze niks over kwijt willen. Volledig begrijpelijk uiteraard, maar er zijn genoeg threads die over totaal andere dingen gaan dan politiek.

Toch ook maar even vermelden dat ik dit forum echt wel een goed idee vindt. Ik ben altijd bereid om mee te helpen bij het 'verspreiden van de boodschap' om dit forum te promoten.

Davy V.H.
15th November 2004, 19:56
Member # Posts

Barst 682
Davy V.H. 233
Wouter 191
Kenny 71
judithgielens 59
Pieterjan 44
Marie 42
katleen 39
yannick.staelens 31
Michai Geyzen 21


Ok hier even de top 10 van mensen die het meeste posten op dit forum. Hmm... nummer 1 is de docent en medeoprichter, nummer 3 is ook webmaster en medeoprichter...
Ok, who's da man? Damn right... Davy is da man...

*Can't touch this...* (zingt verder op de tonen van het lied...)

Maar goed... duidelijk nog een probleem op dit forum aangezien de eerste 4 posters zo een 80% (ruw gekeken en geschat) van alle posts op hun naam hebben staan. Duidelijk nog een beetje een select groepje van geinteresseerden.

Maar goed... ik doe het voor de punten en jullie? :D :p ;) (grapje Barst... grapje ;) )

Davy :cool::D

judithgielens
15th November 2004, 20:08
Originally posted by Kenny
Er zijn er echter ook die niet meteen in politiek geïnteresseerd zijn en argumenteren dat ze liever niks zeggen over iets waar ze niks over kwijt willen. Volledig begrijpelijk uiteraard, maar er zijn genoeg threads die over totaal andere dingen gaan dan politiek.

Toch ook maar even vermelden dat ik dit forum echt wel een goed idee vindt. Ik ben altijd bereid om mee te helpen bij het 'verspreiden van de boodschap' om dit forum te promoten.

Je hoeft nog niet eens in politiek geinteresseerd te zijn! Zoals je al zei zijn er nog discussiefora over gewoon de actualiteit (vb: Jansien Bosman; heeft niet echt veel met politiek te maken toch?)

Ik vind het ook een schitterend idee, het zet mij aan om nog meer met de actualiteit bezig te zijn en meer inzicht te krijgen in bepaalde problematieken. Bij sommige dingen reply ik niet, maar ik lees ze wel en steek er vaak iets van op.

Kenny
15th November 2004, 20:13
Originally posted by Davy V.H.
Maar goed... ik doe het voor de punten en jullie? :D :p ;) (grapje Barst... grapje ;) )

Voor de vrouwen.

SuperJef
15th November 2004, 20:32
Idem.. Al dieje wilde seks da da met zich mee brengt.. ni normaal. Of hebbe jullie daar gene last van ? :D

Davy V.H.
15th November 2004, 20:35
Rofl... de vrouwen... bwah... ik ben da al wel gewoon na drie jaar omsingeld te zijn in de klas. Ik ben er immuun voor geworden. :D

katleen
15th November 2004, 21:51
Ik ben het forum pas écht interessant beginnen te vinden als ik er tijd voor had om echt de replies goed te lezen!
En ik vind het leuk dat er niet altijd politieke thema's zijn. Ik voer de discussies die hier worden gevoerd ook met buitenstaanders (geen studenten) en het forum geeft mij een goeie achtergrond. Zo kom ik meer te weten over meningen en ook over de werking van sommige politieke aspecten..
Ik vind het kortom leuk :p anders zou ik mijn tijd er niet insteken!

Barst
15th November 2004, 22:21
Groot gelijk, moet niet ook altijd even serieus en 'zwaar' zijn...

Verschillende goeie voorstellen hier overigens:
-'kennismakingsthread' van Kenny
-grote borden van Davy
-naar meer betrokkenheid streven in ILLO, om van ILKO nog maar te zwijgen...

Misschien al eens brainstormen over een 'verspreidingscampagne' (begin december? - net voor kerst?)?

Enfin, altijd ook maar mee in mind houden dat de zaak eigenlijk maar deftig van de grond is beginnen komen begin oktober... Dus we zitten nu een amper twee maanden verder. En voor diegenen die zichzelf hebben kunnen terugvinden op de lijstjes hieronder:

bedankt voor de support!!

Barst

PS Kenny, het zou al eens niet slecht zijn als jij in een reply'tje eventjes zou uitleggen hoe jij dat georganiseerd krijgt met al die 'quotes' in je reacties (ikzelf ben er nog niet goed uit...)

Kenny
15th November 2004, 22:58
Originally posted by Barst
PS Kenny, het zou al eens niet slecht zijn als jij in een reply'tje eventjes zou uitleggen hoe jij dat georganiseerd krijgt met al die 'quotes' in je reacties (ikzelf ben er nog niet goed uit...)

Damn, ik krijg dat hier niet uitgelegd want die interpreteert die codes die ik wil gebruiken om het uit te leggen als BBcode, dus het zal via een link moeten gebeuren.

http://users.pandora.be/fuse/actualiteit.txt

Davy V.H.
15th November 2004, 23:03
Originally posted by Barst
Groot gelijk, moet niet ook altijd even serieus en 'zwaar' zijn...

[QUOTE]Verschillende goeie voorstellen hier overigens:
-'kennismakingsthread' van Kenny
-grote borden van Davy
-naar meer betrokkenheid streven in ILLO, om van ILKO nog maar te zwijgen...

We doen ons best hé

Misschien al eens brainstormen over een 'verspreidingscampagne' (begin december? - net voor kerst?)?

Ok, doen we dit niet best in real life? Ik roep de hulp in van Wouter. Hij is nogal handig in het maken van bv. posters of zo om op te hangen in de refter. Is maar voorbeeld he.

Enfin, altijd ook maar mee in mind houden dat de zaak eigenlijk maar deftig van de grond is beginnen komen begin oktober... Dus we zitten nu een amper twee maanden verder. En voor diegenen die zichzelf hebben kunnen terugvinden op de lijstjes hieronder:

bedankt voor de support!!

Graag gedaan

Barst

PS Kenny, het zou al eens niet slecht zijn als jij in een reply'tje eventjes zou uitleggen hoe jij dat georganiseerd krijgt met al die 'quotes' in je reacties (ikzelf ben er nog niet goed uit...) "

Ik heb de quotes al onder de knie. Jij Barst?

Kenny
15th November 2004, 23:08
Jep, je moet er altijd voor zorgen dat je na die begintag (dus bv: [ QUOTE ] (zonder spaties, maar anders lukt dat niet) een eindtag zet (dus: [/ QUOTE ])

Hetzelfde om tekst vet te maken, per apart stuk dus [ B ] en [/ B ]

Davy V.H.
15th November 2004, 23:13
En schuingedrukt dus zo [ I ] schuin [/ I ] hé ;)

Kenny
15th November 2004, 23:23
Jep, en normaal zou je een foto moeten kunnen plaatsen zonder die apart up te loaden door [ IMG ] en [/ IMG ] rond een link te zetten maar dat lukt om de één of andere reden niet. Misschien een admin-setting die af staat ofzo? Zou nochtans handig zijn, ten eerste al omdat het makkelijk is om zo foto's te tonen en ten tweede omdat je die foto's niet moet uploaden naar het forum zelf. Je kan ze gewoon linken vanop een andere website.

Toch nog maar eens testen:

http://www.spiegel.de/img/0,1020,63362,00.jpg

^^^ dit is dus:

[ IMG ]http://www.spiegel.de/img/0,1020,63362,00.jpg[/ IMG ] zonder spaties.

Barst
16th November 2004, 00:15
Thanks...

Kenny, eerlijk gezegd dacht ik dat jij een andere manier had gevonden omdat je zo frequent van die quotes gebruikt maakt... quod non dus. Wil dit dus zeggen dat je telkens inderdaad manueel die [ quote ] moet invoegen? Allez, chapeau, aan een gebrek aan moeite zal het dus inderdaad niet gelegen hebben...

Dat [ img ]-dinges, dat blijkt precies toch te marcheren, of nog niet helemaal naar je goesting?

Het is misschien wel juist dat we er al te rap van uitgaan dat mensen degelijke manier van communiceren op 1-2-3 onder de knie hebben... ik denk ook dat er bij velen alleen omwille van de technische aspecten nog altijd sprake is van een zekere koudwatervrees...

Misschien moet ik tijdens een van de MaVo-lessen eens een aantal van jullie een klein kwartiertje jullie ding laten doen vooraan, kwestie van de rest van de groep te 'updaten'. Of hebben jullie dan ook een beetje last van die 'koudwatervrees'? :D

judithgielens
16th November 2004, 11:03
Toen we net met blackboard begonnen, heeft Joeri ons ook een half uurtje dat eens laten uittesten.
Misschien kan dat tijdens de les ook eens gebeuren? als is het maar een kwartiertje?
Zo worden ze ergens wel een beetje verplicht om toch eens een kijkje te nemen en zet dit hen misschien toch aan om hier rond te blijven neuzen?

katleen
16th November 2004, 12:55
PS Kenny, het zou al eens niet slecht zijn als jij in een reply'tje eventjes zou uitleggen hoe jij dat georganiseerd krijgt met al die 'quotes' in je reacties (ikzelf ben er nog niet goed uit)

Ja, ik ben maar is aant proberen want ik snapte het ook ni zo goe :d

Kenny
16th November 2004, 13:58
Originally posted by Barst
Thanks...

Kenny, eerlijk gezegd dacht ik dat jij een andere manier had gevonden omdat je zo frequent van die quotes gebruikt maakt... quod non dus. Wil dit dus zeggen dat je telkens inderdaad manueel die [ quote ] moet invoegen? Allez, chapeau, aan een gebrek aan moeite zal het dus inderdaad niet gelegen hebben...

Ja, altijd handmatig [ quote ] en [/ quote] typen, er is geen andere manier om dat te doen. Da's maar een kwestie van gewenning, na een paar keer is dat geen moeite meer.

Dat [ img ]-dinges, dat blijkt precies toch te marcheren, of nog niet helemaal naar je goesting?

Normaal moet die foto getoond worden in de post, dus niet gewoon de link. Of is dat bij jullie al zo? Kan zijn dat dat hier een setting is die fout staat...

Een test-thread zou misschien ook handig zijn, kwestie van te kijken of signatures, avatars of gewoon posts goed doorkomen.

judithgielens
16th November 2004, 14:02
Originally posted by Kenny
Ja, altijd handmatig [ quote ] en [/ quote] typen, er is geen andere manier om dat te doen. Da's maar een kwestie van gewenning, na een paar keer is dat geen moeite meer.

copy/paste?
Ofwel het geen dat je wil "quoten" ff copy-en, dan op quote klikken en op OK, dan wordt het ook een quote, hij staat dan alleen nog niet vetgedrukt.

Barst
16th November 2004, 15:49
Ofwel het geen dat je wil "quoten" ff copy-en, dan op quote klikken en op OK, dan wordt het ook een quote, hij staat dan alleen nog niet vetgedrukt.

Gelukt! Tnx Judith! Daar zat ik dus naar te zoeken... Systeem is dus: eerst 'post reply', dan tekst (uit een andere post onderaan) copyen, vervolgens klikken op 'quote' bij 'vbcode', dan krijg je links bovenaan een apart blokje waarin je je tekst moet 'pasten', en dan 'ok'. Vervolgens verschijnt de 'quote' in je 'post reply'...

Kenny, ik zet die jpg's eerst op mijn desktop, dan 'post reply', 'attachments' - 'browse' (naar je desktopverwijzing), en 'submit'... dan staat het fotootje er meestal wel direct onder... (maar vraag me niet hoe dat allemaal precies in elkaar zit...)

judithgielens
16th November 2004, 16:21
Originally posted by Barst
Gelukt! Tnx Judith! Daar zat ik dus naar te zoeken... Systeem is dus: eerst 'post reply', dan tekst (uit een andere post onderaan) copyen, vervolgens klikken op 'quote' bij 'vbcode', dan krijg je links bovenaan een apart blokje waarin je je tekst moet 'pasten', en dan 'ok'. Vervolgens verschijnt de 'quote' in je 'post reply'...


Je kan natuurlijk ook gewoon onderaan rechts bij die persoon zijn post klikken op "quote" (naast edit) en dan krijg je heel die persoon zijn tekst, die als quote al in jou bericht is gezet en ook al in het vet gedrukt is! dat is nog minder werk!

Ik gebruik dat copy-paste gedoe vooral als ik een stukje tekst van ergens anders er nog wil bijzetten.

Als ik nu bv jou eerste zin wil "quoten" moet ik er wel voor zorgen dan de [ /i][ /B][ /QUOTE] er achter komt(ik copy dat stukje dan even van helemaal onderaan en plak dat er dan achter)
en als ik jou laatste zin wil "quoten" moet ik het eerste deel nog eerst even terug copy-en en pasten aan het begin van de zin. (aan het begin van de zin dus nog even [ QUOTE][ B][ i] typen, de afsluiting staat er al!

Gaat het lukken nu? ;)

Kenny
16th November 2004, 16:26
Originally posted by judithgielens
copy/paste?
Ofwel het geen dat je wil "quoten" ff copy-en, dan op quote klikken en op OK, dan wordt het ook een quote, hij staat dan alleen nog niet vetgedrukt.

Ja, maar dat vind ik een onhandig systeem. :) Ik typ liever [ QUOTE ] en [/ QUOTE ] rond elk apart stukje tekst. Dat gaat het vlugst.

En uiteraard altijd eerst op de knop 'quote', anders moet je altijd terug om stukken tekst te copy pasten. Sorry, ik dacht dat iedereen dat al zo deed.

Originally posted by Barst
Kenny, ik zet die jpg's eerst op mijn desktop, dan 'post reply', 'attachments' - 'browse' (naar je desktopverwijzing), en 'submit'... dan staat het fotootje er meestal wel direct onder... (maar vraag me niet hoe dat allemaal precies in elkaar zit...)

Ja, maar dat was wat ik eigenlijk bedoelde met 'uploaden naar het forum'. Ik denk dat die foto's dan op de webspace van het forum zijn, en daar dus ook bandwidth van gebruiken. En die webspace geraakt daar natuurlijk vol van.

Via die IMG-manier moet je niet eerst zelf uploaden en wordt alles rechtstreeks van de bronsite gehaald. Maar dat zijn natuurlijk geen onoverkomelijke problemen...

Davy V.H.
16th November 2004, 17:32
Deze zaken wist ik ook allemaal al. En dat van die images is inderdaad vervelend. Ik gerbuik het ook vaak en hier lukt het niet.

Maar ik denk niet dat de doorsnee student die nog geen ervaring heeft op een forum veel van deze uitleg begrepen heeft. Een demonstratie is echt wel nodig denk ik.

Barst
16th November 2004, 21:59
Dat probleem van die images zou intussen in orde moeten zijn: testen jullie eens uit?

Thnx,

Barst

PS wat vinden jullie van het 'Archief'? (openingspagina, rechts bovenaan)

Kenny
16th November 2004, 22:35
Yup, nice!

In een bericht van mij hier ergens onderaan kan je zien dat het werkt.

Dat archief kan misschien ook wel nuttig zijn, eigenlijk is het zelfs al nuttig geweest want ik heb dus net gezien dat wij blijkbaar al 2 MAVO sessies achter de rug hebben? Fijn, ik weet dus van niks. :/

Barst
16th November 2004, 23:01
Het feit dat het in het archief staat, wil nog niet noodzakelijkerwijs zeggen dat de sessies ook effectief zijn doorgegaan...

Dit kan bij voorbeeld het geval zijn bij ziekte van de docent... Dat kan dan in sommige gevallen wel nog worden 'rechtgezet', zoals jullie morgen zullen ('mogen') ondervinden... :D

Kenny
16th November 2004, 23:07
Ach daarmee, ik was dat al vergeten dat die les niet is doorgegaan. 't Zal trouwens voor vrijdag zijn, voor ons althans... ;)

yannick.staelens
17th November 2004, 14:30
Thx iedereen voor deze goede uitleg van.. hoe werkt da ier nu allemaal... Een aantal dingen wist ik dus nog niet:D Ophet forum van onze klas "www.1ilso.tk is er een apart topic van "hoe gebruik ik het forum".. Ook de voorstelling van de members is daar al toegepast.. best handig hoor:)

Davy V.H.
17th November 2004, 17:05
Hebben jullie een eigen site? Lol... :D

Moet je wel volgend jaar 2 Ilso als domeinnaam aanvragen hé... ;)

Best wel leuk design van dat forum eigenlijk. Waar hebben ze de code gehaald?

yannick.staelens
17th November 2004, 18:15
Dat zul je aan Jan Witvrouwen (1ilsoa) moeten vragen:D .. hij staat in voor het maken van de site... Hetgeen jij ziet zijn gewoon de eeuhm... onozele praat:D ... als je member bent is er voor elke vak nog eens een apart "hokje";)
Het veranderen van de naam zal volgend jaar wel geen probleem zijn zeker:rolleyes: