g*tte.jansen
24th February 2015, 13:26
Onnodig links rijden op de autosnelweg is gevaarlijk en asociaal. Dat zeggen automobilistenverenigingen, die dan ook vinden dat de overtreding strenger moet worden bestraft.
Dagelijks worden zeven bestuurders veroordeeld tot het betalen van een boete van 55 euro omdat ze links blijven rijden op de autosnelweg. Automobilistenvereniging Touring vindt dat onvoldoende. ‘Dergelijk rijgedrag is een van de belangrijkste frustraties bij weggebruikers.’
Volgens de Wegcode is links blijven rijden immers verboden:
Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven. De bestuurder die aanwijzingen van verkeersborden heeft opgevolgd, moet zijn plaats rechts opnieuw innemen zodra de omstandigheden het toelaten.
Want doet men dat niet, dan zullen sommige weggebruikers rechts inhalen, wat volgens de Wegcode eveneens verboden is, en bovendien veel harder beboet wordt dan linksrijden: minstens 220 euro.
Dan maar bumperkleven, waar je slechts een boete van maximum 55 euro voor riskeert. Maar dat zou dan weer ergernis bij de links rijdende bestuurder kunnen veroorzaken, die mogelijk alleen maar ter goeder trouw de Wegcode probeert te volgen:
Geschiedt het inhalen links, dan moet de bestuurder zijn plaats rechts opnieuw innemen, zodra hij zulks zonder bezwaar kan doen. De bestuurder moet echter zijn plaats rechts niet terug innemen wanneer hij onmiddellijk opnieuw wil inhalen.
Een mogelijke oplossing voor heel wat ergernis zou een toepassing van het Amerikaanse systeem kunnen zijn, waar rechts inhalen gewoon toegestaan is. Critici vinden dat evenwel gevaarlijk en opteren voor een hardere bestraffing van linksrijden. ‘We hebben wel wat anders te doen’, klinkt het standpunt van de politie.
Bron : De Standaard
Op de autosnelweg zie je regelmatig auto's die links blijven rijden. Toch, heb ik nog nooit geweten dat dit bestraft wordt. Op de meeste autosnelwegen in België mag je max. 120 km/u rijden. Vele bestuurders die blijvend links rijden, gaan veel sneller dan 120 km/u. Anderzijds vormen bestuurders een groot obstakel wanneer ze trager rijden dan de max. snelheid. Bumperkleven is in mijn ogen geen oplossing, maar enkel gevaarlijk. Links inhalen moet mogelijk zijn, wanneer men rechts trager rijdt dan de max. snelheid. Ik vind het geen optie om het Amerikaanse systeem toe te passen. Rechts inhalen wordt terecht zwaar bestraft in ons land. Structuur in het verkeer is zeer belangrijk, er gebeuren zo al genoeg ongelukken.
Ik geef de politie gelijk wanneer ze zeggen dat ze zich hier niet mee bezig willen houden.
Dagelijks worden zeven bestuurders veroordeeld tot het betalen van een boete van 55 euro omdat ze links blijven rijden op de autosnelweg. Automobilistenvereniging Touring vindt dat onvoldoende. ‘Dergelijk rijgedrag is een van de belangrijkste frustraties bij weggebruikers.’
Volgens de Wegcode is links blijven rijden immers verboden:
Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven. De bestuurder die aanwijzingen van verkeersborden heeft opgevolgd, moet zijn plaats rechts opnieuw innemen zodra de omstandigheden het toelaten.
Want doet men dat niet, dan zullen sommige weggebruikers rechts inhalen, wat volgens de Wegcode eveneens verboden is, en bovendien veel harder beboet wordt dan linksrijden: minstens 220 euro.
Dan maar bumperkleven, waar je slechts een boete van maximum 55 euro voor riskeert. Maar dat zou dan weer ergernis bij de links rijdende bestuurder kunnen veroorzaken, die mogelijk alleen maar ter goeder trouw de Wegcode probeert te volgen:
Geschiedt het inhalen links, dan moet de bestuurder zijn plaats rechts opnieuw innemen, zodra hij zulks zonder bezwaar kan doen. De bestuurder moet echter zijn plaats rechts niet terug innemen wanneer hij onmiddellijk opnieuw wil inhalen.
Een mogelijke oplossing voor heel wat ergernis zou een toepassing van het Amerikaanse systeem kunnen zijn, waar rechts inhalen gewoon toegestaan is. Critici vinden dat evenwel gevaarlijk en opteren voor een hardere bestraffing van linksrijden. ‘We hebben wel wat anders te doen’, klinkt het standpunt van de politie.
Bron : De Standaard
Op de autosnelweg zie je regelmatig auto's die links blijven rijden. Toch, heb ik nog nooit geweten dat dit bestraft wordt. Op de meeste autosnelwegen in België mag je max. 120 km/u rijden. Vele bestuurders die blijvend links rijden, gaan veel sneller dan 120 km/u. Anderzijds vormen bestuurders een groot obstakel wanneer ze trager rijden dan de max. snelheid. Bumperkleven is in mijn ogen geen oplossing, maar enkel gevaarlijk. Links inhalen moet mogelijk zijn, wanneer men rechts trager rijdt dan de max. snelheid. Ik vind het geen optie om het Amerikaanse systeem toe te passen. Rechts inhalen wordt terecht zwaar bestraft in ons land. Structuur in het verkeer is zeer belangrijk, er gebeuren zo al genoeg ongelukken.
Ik geef de politie gelijk wanneer ze zeggen dat ze zich hier niet mee bezig willen houden.