Inloggen

Bekijk de volledige versie : Dieselwagens blijven wegen op onze lucht


L*ura.present
17th February 2015, 09:01
Dieselwagens blijven wegen op onze lucht

Waar men gaat langs Vlaamse wegen, komt men stikstofdioxide tegen. De boosdoeners zijn in de eerste plaats dieselwagens. Met fijn stof gaat het in België wel de goede kant op.

Op basis van resultaten uit automatische meetstations en bijkomende modelberekeningen maken de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (Vito) en de Intergewestelijke Cel voor Leefmilieu (Ircel-Celine) elk jaar een nieuwe kaart waarop de Belgische luchtkwaliteit vrij gedetailleerd wordt weergegegen. De resultaten voor 2013 – de meest recente beschikbare gegevens – zijn net online geplaatst, meldt Brussel Nieuws.

Opvallend: op de kaart met NO2 tekenen de drukke nationale verbindingswegen zich duidelijk af. Vooral de Antwerpse en Brusselse Ring kleuren donkerrood. Ook de E17 en de E19 vallen gemakkelijk te onderscheiden.

Diesel

Stikstofoxide is schadelijk voor het milieu en gevaarlijk voor de luchtwegen. Het wordt, zoals de kaart duidelijk aangeeft, vooral geproduceerd door verkeer. ‘De uitstoot van benzinewagens is beperkt. Het zijn vooral de dieselrijders’, zegt Frans Fierens, expert luchtvervuiling van Ircel.

‘Nieuwe dieselwagens produceren evenveel stikstofoxide als oudere modellen. De normen die Europa de autoconstructeurs oplegt, zijn weinig realistisch. Ze laten die wagens tergend traag optrekken op de testbank, monteren de airco eruit. Zo is het niet moeilijk om de normen te halen.’

Fijn stof

Wat betreft fijn stof is er wel een dalende trend, zegt Fierens. ‘De emissiereducerende maatregelen die Vlaanderen en Europa opleggen, werpen hun vruchten af. De kaart voor fijn stof met deeltjes die kleiner zijn dan 2,5 micrometer (PM2,5) toont vooral hogere concentraties langs de ringwegen van Brussel en Antwerpen.

Bron: www.standaard.be (geraadpleegd op p17 februari 2015)

Mening
Ik vind het een schande dat dieselwagens blijven wegen op onze lucht. Het is zeer schadelijk voor het milieu. Ik vind het jammer dat er niets gezegd wordt over auto's die op loodvrije benzine (Euro 95 en Super 98) rijden. Deze auto's zorgen ook voor een milieubelasting. We moeten vooral de auto's die op elektriciteit rijden, proberen goedkoper te maken. Zo bestaat er een elektrische auto die een 'insane- knop' heeft waarmee je van 0 km/u in drie seconden naar 100 km/u gaat. Als ze deze knop van die elektrische auto weghalen dan zou deze auto al goedkoper worden.

Sofie.DeWolf
4th March 2015, 21:54
Het is al lang geweten dat dieselwagens enorm vervuilend zijn, maar toch worden er in verhouding nog steeds meer dieselwagens dan benzinewagens verkocht. Waarom kopen mensen dieselwagens? Omdat het ze nog steeds financieel voordeliger zijn dan benzinewagens. Als daar iets aan gedaan wordt zullen meer mensen ervoor kiezen om af te stappen van een dieselwagen. Zoals L*ura al aangaf is het misschien een goed idee om elektrische wagens financieel aantrekkelijker te maken. Deze wagens vervuilen de lucht veel minder. Hoe we het ook draaien of keren, de mens zal altijd kiezen voor de goedkoopste oplossing. De auto die qua prijs/kwaliteit het minst kost zal aangekocht worden.