PDA

Bekijk de volledige versie : Gemeenschapsonderwijs ‘bereid tot debat’ over hoofddoekenverbod


L*ndy Luyten
9th February 2015, 15:00
Gemeenschapsonderwijs ‘bereid tot debat’ over hoofddoekenverbod

Het pleidooi tegen het hoofddoekenverbod van Lieven Boeve, topman van het katholiek onderwijs (VSKO), vindt bij het gemeenschapsonderwijs maar weinig weerklank.

‘We staan open voor een gesprek’, reageert het GO! maandag op de oproep van Boeve in De Standaard. Daarin klinkt het dat alle schoolnetten ‘het verbod op de hoofddoek moeten afvoeren’. Dat terwijl in het gemeenschapsonderwijs sinds 2013 een algemeen verbod op religieuze symbolen heerst. In het katholiek onderwijs mag elke school autonoom beslissen of het al dan niet een hoofddoekverbod oplegt.

Maar de kans dat een debat over het onderwerp tot een andere houding van het gemeenschapsonderwijs zal leiden, is evenwel klein. ‘Het was een maatregel voor een reden, en we hebben gezien dat het werkt’, zegt persverantwoordelijke Sarina Simenon immers. ‘Door religieuze symbolen weg te nemen, gaan leerlingen van verschillende afkomst, opnieuw met elkaar in gesprek.’

‘Door het wegnemen van het symbool is er terug een open debat mogelijk gemaakt, waarin men respect toont voor de ander’, zei GO!-topvrouw Raymonda Verdyck eerder op de dag al op Radio 1. In een debat over het hoofddoekenverbod zal het GO! dan ook zijn standpunt voor een verbod uitdragen.

Bron: De Standaard 09/02/2015 geraadpleegd via: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150209_01519078

Eigen mening: Persoonlijk begrijp ik deze discussie niet. Mensen hebben het recht hun eigen geloof te uiten. Doen ze dit door middel van een hoofddoek, dan moet men dit toestaan. Een kruisteken in de klas wordt ook aanvaard, waarom zou een hoofddoek dan niet mogen? Zolang we de leerlingen hun gezicht kunnen zien, mogen ze hun hoofddoek ophouden (een boerka dus niet). Leerlingen moeten aanvaard worden zoals ze zijn. De hoofddoek hoort bij hun geloof. Hun geloof hoort bij de leerlingen. De leerlingen moeten als persoon aanvaard worden. Een christenen wordt ook aanvaard zoals hij is. Het is niet omdat hij geen hoofddoek opheeft dat hij beter is dan iemand die dit wel opheeft. We moeten de leerlingen in de klas aanvaarden zoals ze zijn. Hierbij moeten we alle aspecten van de persoon aanvaarden. Ze moeten zich goed voelen in de klas. Wanneer we een verbod op de hoofddoek opleggen, voelen ze zich niet meer veilig en zeker niet meer aanvaard.