PDA

Bekijk de volledige versie : Brits kind moet beter leren rekenen


Sofie.DeWolf
1st February 2015, 11:12
Brits kind moet beter leren rekenen

De Britse regering maakt zich zorgen over het rekenniveau van scholieren. Minister Nicky Morgan van Onderwijs zegt in de krant The Sunday Times dat ze alle scholieren van elf jaar wil onderwerpen aan een test waarin zij moeten aantonen dat ze de tafels van vermenigvuldiging uit hun hoofd kunnen opzeggen.
Ook moeten de scholieren op die leeftijd een kort samenhangend verhaal schrijven, waarin zij aantonen dat ze de regels voor grammatica, spelling en het plaatsen van komma's en andere leestekens beheersen.

Morgan kondigt een oorlog tegen de ongeletterdheid en het gebrekkig rekenen aan. Als de regerende Conservatieve Partij de Lagerhuisverkiezingen dit voorjaar wint, moeten alle leraren op de basisschool kunnen aantonen dat elke leerling uit zijn hoofd kan opdreunen hoeveel 8x9 of 7x6 is. Het uiteindelijke doel van Morgan is dat Groot-Brittannië in 2020 in de top vijf van landen met de beste rekenkennis terechtkomt. Ze erkent dat dat doel bijzonder ambitieus is.

Bron: http://www.demorgen.be/buitenland/brits-kind-moet-beter-leren-rekenen-a2202147/
Datum: 01/02/2015 om 10u29

Mening

Rekenen, sommige leerlingen vinden het leuk en sommige leerlingen niet. Er zijn leerlingen die er het nut niet van inzien. Waarom zouden ze leren rekenen als iedereen een rekenmachine op zak heeft? Het is toch makkelijker om het rekenmachine het werk te laten doen? Waarom moeite doen als het ook makkelijk kan? Toch vind ik dat het belangrijk is om die mentaliteit van de leerlingen te veranderen. Het is wel degelijk belangrijk om te leren rekenen. Als je snel een rekensom moet berekenen wanneer je naar de winkel gaat bijvoorbeeld, dan is het sneller en handiger dat je het zelf kan en niet op zoek moet gaan naar een rekenmachine om de berekening te berekenen. Rekenen is ook noodzakelijk om de hersenen te trainen. Hersenen moeten actief blijven. Hoe minder je zelf nadenkt, hoe luier de hersenen worden. Dit is niet de bedoeling. Zowel ouders als leerkrachten zouden leerlingen regelmatig berekeningen moeten laten uitvoeren. Hoe meer ze het doen, hoe makkelijker ze het gaan vinden en hoe liever ze het willen doen. Het is effectief zo dat je dingen graag doet als het goed gaat. Dingen die moeilijker gaan zullen leerlingen automatisch minder graag doen.