PDA

Bekijk de volledige versie : Hieraan ergeren we ons het meest in het verkeer

Sofie.DeWolf
28th January 2015, 19:11
Hieraan ergeren we ons het meest in het verkeer

Te snel rijden, de richtingaanwijzer niet gebruiken en bumperkleven; dat zijn de drie grootste ergernissen van de Belg op de weg. Dat concludeert mobiliteitsorganisatie VAB uit een enquête bij tweeduizend Belgen.
Drie kwart (74 procent) van de deelnemers aan de enquête geeft aan zich het meest te ergeren aan mensen die te snel rijden. Bestuurders die hun richtingaanwijzers niet gebruiken, volgen op korte afstand (72 procent). De top 5 van ergernissen wordt vervolledigd door te kort op de voorligger rijden (62 procent), nog snel door het oranje licht rijden (58 procent), en niet stoppen voor voetgangers op het zebrapad (57 procent).
De volledige top tien
1. Te snel rijden (74%)
2. De richtingaanwijzers niet gebruiken (72%)
3. Veel te korte volgafstand tegenover voorligger (bumperkleven) (62%)
4. Nog snel doorrijden als licht op oranje staat (58%)
5. Niet stoppen voor voetgangers aan het zebrapad (57%)
6. Langer dan nodig op linkerrijstrook blijven rijden (54%)
7. Vaak wisselen van rijstrook om sneller vooruit te geraken (52%)
8. Foutief parkeren dat het verkeer hindert (49%)
9. Te laat invoegen waardoor andere automobilist moet remmen (47%)
10. De voorrang van rechts enkel geven wanneer de andere ze afdwingt (43%)
We storen ons aan bumperklevers, maar doen het zelf ook
Toch blijken we ons massaal schuldig te maken aan bumperkleven. De belangrijkste reden waarom automobilisten bumperkleven is dat ze sneller willen rijden en de andere automobilist hen daarbij hindert (64%). Volgens 25% van de respondenten beseffen bumperklevers gewoon niet dat hun rijgedrag gevaarlijk is en anderen irriteert. De enquête leert ook dat het voor een kleine groep (4%) deel uitmaakt van een sportieve rijstijl. Je kan hieruit concluderen dat 1 op 3 bumperklevers gewoon niet beseft dat hun rijgedrag totaal ongewenst is. De Mobiliteitsbarometer probeerde ook op te maken wié de bumperklevers zijn. De enquête lijkt het cliché te bevestigen: sportwagens, SUV’s of auto’s van het merk BMW, Audi of Mercedes worden het vaakst aangeduid als de ‘schuldigen’. In 97% van de gevallen werd een BMW-rijder gezien als storende bumperklever.
Omdat sensibilisering volgens de mobiliteitsorganisatie onvoldoende blijkt, pleit VAB voor ‘een aangepast controle- en vervolgingsbeleid’. In Duitsland wordt al zeer consequent gecontroleerd op tussenafstand. En de sancties voor de Duitsers zijn vrij zwaar. Wie bijvoorbeeld minder dan 5 meter volgafstand aanhoudt betaalt 320 euro boete, krijgt 2 strafpunten en een rijverbod van 3 maanden.
VAB wijst erop dat op autosnelwegen, bij een snelheid van 120 km/u, de ideale tussenafstand 60 meter bedraagt. Dat komt overeen met 2 seconden.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150128_01497912
Datum: 28/01/2015 om 08u03

Mening

We ergeren ons massaal in het verkeer. Ik kan mij wel vinden in de top 10 die in het artikel beschreven staat. Toch zou ‘de richtingaanwijzers niet gebruiken’ bij mij op de eerste plaats komen. Het is enorm vervelend dat iemand ineens een straat indraait of een rotonde verlaat zonder de richtingaanwijzers te gebruiken. Andere bestuurders gebruiken ze wel, maar dan pas wanneer ze aan het afdraaien zijn. Dit is in mijn ogen even erg als ze niet te gebruiken.

In het artikel staat ook dat bestuurders zich er niet altijd bewust van zijn als ze bumperkleven. Dit lijkt mij vreemd. Je houdt toch altijd de auto voor je eigen auto in de gaten en je bent je toch altijd bewust van de afstand ertussen of toch ongeveer? Ik kan mij wel voorstellen dat sommige bestuurders er met hun hoofd niet helemaal bij zijn tijdens het rijden en dat kan wel leiden tot onbewust bumperkleven. Misschien zou er in België ook een boete moeten staan op bumperkleven zoals in Duitsland. Het is gevaarlijker dan de meeste bestuurders denken en hoe erg het ook is, bestuurders zullen niet stoppen met bumperkleven als ze weten dat het gevaarlijk is. Ze zullen er wel op letten als ze weten dat ze er een boete voor kunnen krijgen.