PDA

Bekijk de volledige versie : Nederland verwacht geen stormloop van studenten naar Vlaanderen


S*m.martens
26th January 2015, 19:52
Nederland verwacht geen stormloop van studenten naar Vlaanderen

De hervorming van de Nederlandse studiefinanciering zal niet voor een grote extra toestroom van Nederlandse studenten naar Vlaanderen zorgen, zo zegt de Nederlandse onderwijsminister Jet Bussemaker (PvdA). Samen met haar Vlaamse collega Hilde Crevits (CD&V) gaat ze de studentenmobiliteit nauw opvolgen.

In Nederland kregen alle studenten tot nu toe een basisbeurs. Die valt nu weg. De aanvullende beurs voor lage inkomens blijft wel bestaan, zegt Bussemaker. Studenten zullen wel aan betere voorwaarden kunnen lenen om hun studies te bekostigen.

De rector van de Universiteit Antwerpen, die nu al heel wat Nederlandse studenten telt, uitte de voorbije dagen de vrees dat die wijziging heel wat extra Nederlandse studenten naar Vlaanderen zal jagen.

Maar die vrees is onterecht, meent de Nederlandse onderwijsminister. Dat het aantal Nederlandse studenten in Vlaanderen toeneemt, heeft te maken met de grote groei van de gehele studentenpopulatie. Volgens haar is er geen link tussen de kostprijs en de studentenplaats. ‘In Nederland hebben wij veel Duitse studenten, terwijl ze in Nederland meer collegegeld moeten betalen’, argumenteert ze.

Desalniettemin willen de Vlaamse en Nederlandse onderwijsministers goede afspraken maken over studentenmobiliteit. De ministers Crevits en Bussemaker willen daarover een Damesakkoord sluiten. Het is al van 1991 geleden dat er nog zo’n akkoord op papier is gezet, toen tussen de toenmalige ministers Daniël Coens (CVP) en Jo Ritzen (PvdA).

DS, 26/01/2014

Eigen mening:
Ik trek de bewering van de Nederlandse onderwijsminister sterk in twijfel. Het argument dat Duitse studenten meer collegegeld moeten betalen in Nederland vind ik maar zwak. Als het onderwijs nog duurder is, is het dan nog toegankelijk voor iedereen? Toegankelijkheid is toch wat iedereen wil? Er zijn vaak studenten die gaan werken om hun studies te betalen, maar als het om zoveel geld gaat dan kom je er gewoonweg niet. Is lenen dan de oplossing? Ik zou niet op mijn 18e willen lenen terwijl je aan je toekomst denkt. Je wilt later een huis en een auto, waarvoor je waarschijnlijk ook moet lenen. Als je dan kan kiezen om naar Vlaanderen te komen, denk ik wel dat meer studenten die kans grijpen. Ik ben zelf student en ik zou dit in deze situatie zeker overwegen. Dit gaat wel over heel veel geld...

Sofie.DeWolf
26th January 2015, 21:06
Mijn mening komt overeen met de mening van Sam. Volgens mij zal de stormloop van studenten uit Nederland naar Vlaanderen wel plaatsvinden. Iedereen weet dat je zonder diploma geen kansen krijgt in onze huidige maatschappij. Daarom wil iedereen proberen om een diploma te behalen aan een hogeschool of universiteit. Studenten zitten vaak krap bij kas en daarom zoeken ze de goedkoopste oplossing. In dit geval is het studeren in Vlaanderen voordeliger dan het studeren in Nederland. Het logische gevolg daarvan is dat deze studenten naar Vlaanderen komen. Ik begrijp de Nederlandse studenten, ik zou zelf ook zo reageren. Toch vind ik het niet eerlijk tegenover de Vlaamse studenten. Plaatsen op een hogeschool/universiteit zijn beperkt en ik ben er bijna zeker van dat er door de stormloop van Nederlandse studenten plaatsen tekort zullen zijn en dat de Vlaamse student hier de dupe van wordt.