PDA

Bekijk de volledige versie : Meer aandacht voor wetenschap en techniek in basisscholen


Sofie.DeWolf
23rd January 2015, 18:33
Meer aandacht voor wetenschap en techniek in basisscholen

De Vlaamse regering heeft vrijdag de laatste horde genomen in de opsplitsing van wereldoriëntatie in ‘wetenschappen en techniek’ en ‘mens en maatschappij’ in het basisonderwijs. Dat heeft Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits vrijdag bekendgemaakt.
Om jongeren al vroeger in aanraking te laten komen met wetenschappen en techniek besliste de vorige Vlaamse regering om het leergebied wereldoriëntatie op te splitsen in ‘wetenschap en techniek’ en ‘mens en maatschappij’. De opsplitsing maakte deel uit van het masterplan voor de hervorming van het secundair onderwijs en paste ook in het STEM Actieplan 2012-2020 dat jongeren wil stimuleren meer te kiezen voor techniek, technologie en IT.
De concrete uitwerking werd aan de nieuwe Vlaamse regering gelaten. Die heeft nu de laatste stap in het dossier gezet. Vanaf volgend schooljaar zullen basisscholen dus meer aandacht kunnen hebben voor wetenschap en techniek.
Arbeidsmarkt
Minister Crevits: ‘De arbeidsmarkt blijft sterk vragende partij voor technisch en wetenschappelijk geschoolden uit het secundair en het hoger onderwijs. Door “wetenschappen en techniek” vanaf volgend schooljaar als een apart leergebied te benaderen kan een school een groter accent leggen op wetenschappen, technologie en techniek. Door nu ook de bestaande ontwikkelingsdoelen en de eindtermen op te splitsen voeren we deze beslissing verder uit en brengen we duidelijkheid.’

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150123_01490061
Datum: 23/01/2015 om 15u57

Mening

Het lijkt mij een goed idee om ‘wereldoriëntatie’ in de basisschool op te splitsen in ‘wetenschappen en techniek’ en ‘mens en maatschappij’. Mijn meeste neven en nichten zitten op de basisschool en ze vinden het vak wereldoriëntatie altijd het moeilijkst om te leren. Als ik hen probeer te helpen door te vragen waar het probleem net ligt, dan krijg ik meestal het antwoord dat ze geen idee hebben waarover het gaat en wat het nut ervan is. Het is pas op het moment dat ik er een verhaal aan koppel en uitleg hoe ze die kennis ervan later kunnen gebruiken dat ze inzien dat het toch belangrijk is om het vak onder de knie te krijgen. Ik denk dat als het vak opgesplitst wordt, dat de leerlingen de leerstof dan makkelijker kunnen plaatsen in het dagelijks leven en er de logica van inzien in plaats van allemaal uiteenlopende thema’s bij elkaar te plaatsen in één onderwijsvak. Het zal er volgens mij ook voor zorgen dat de leerlingen vroeger weten welke studierichting ze uit zouden willen gaan. Als ze bijvoorbeeld enorm geïnteresseerd zijn in het onderdeel ‘wetenschap en techniek’, maar in mindere mate voor ‘mens en maatschappij’ of andersom kunnen ze hier rekening mee houden bij hun studiekeuze.