PDA

Bekijk de volledige versie : Restorestje


Sofie.DeWolf
22nd January 2015, 19:46
Vlaamse ‘doggybag’ wordt ‘restorestje’

Restorestje, zo zal de ‘doggybag’ in Vlaanderen heten. Door zo’n naam te lanceren, hoopt Test-Aankoop dat het meenemen van overschotten van eten op restaurant steeds meer ingeburgerd zal geraken.
Een derde van al het eten dat jaarlijks geproduceerd wordt, wordt weggegooid. Om voedselverspilling tegen te gaan, zette Test-Aankoop een aantal maanden geleden in samenwerking met de stad Gent een ludieke actie op. Samen gingen ze op zoek naar een Nederlandse naam voor de ‘doggybag’. In de Verenigde Staten is het al lang de gewoonte om zo’n ‘doggybag’ te vragen. In Vlaanderen is dat nog niet het geval. Met zo’n doggybag kan de restaurantgast eten dat op het bord blijft liggen gewoon mee naar huis nemen.
Het werd uiteindelijk dus restorestje. Andere kanshebbers waren onder meer kliekjesdoos, nagenieter, overdoos en verspil-me-nietje. De nieuwe naam werd donderdagmiddag door Test-Aankoop en Gents schepen voor Milieu en Klimaat Tine Heyse (Groen) voorgesteld in restaurant Du Progres op de Korenmarkt in Gent.
Test-Aankoop zal nu zoveel mogelijk restaurants aanspreken om het restorestje meer te promoten. Stad Gent zelf lanceert een digitale kaart waarop alle restaurants zullen te zien zijn die gebruik maken van het restorestje. Op dit moment zijn het er al 46.
In een eerste fase zullen er 5.000 restorestjes worden uitgedeeld. Stad Gent verdeelt ze gratis aan de restaurants, met een fietskoerier. De restaurants die het restorestje geven, krijgen een sticker op hun raam.
‘Restauranthouder niet aansprakelijk’
HoReCa Vlaanderen juicht het initiatief toe, maar hoopt wel dat er eerst een duidelijk wettelijk kader wordt gecreëerd: het is de consument zelf die verantwoordelijk is voor de versheid van het eten van zodra het in het restorestje verdwijnt.
‘Wanneer het eten in de doggybag bijvoorbeeld te lang of niet koel bewaard wordt en slecht wordt, mag het niet zo zijn dat de restauranthouder daar aansprakelijk voor is.’
Via een internetcampagne konden mensen stemmen op hun favoriete naam. Er werden meer dan 6.000 stemmen uitgebracht.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150122_01487865
Datum: 22/01/2015 om 13:05

Mening

Er komen steeds meer mensen op de aarde. Elke mond moet gevoed worden. Er zijn op verschillende plaatsen voedseltekorten. Op andere plaatsen in de wereld wordt er met voedsel gespeeld en wordt er voedsel met overvloed verspild. Dit is naar mijn mening niet volledig correct. Het bekender maken van het restorestje vind ik daarom een goed idee. Zelf kan ik er wel van genieten om zo nu en dan iets te gaan eten, maar ik eet nooit alles op omdat het gewoonweg teveel is. Dit voedsel laat ik dan ook liggen en zal achteraf weggesmeten worden, jammer is dat! Een restorestje kan in dat geval gebruikt worden om de overschot van het eten mee te nemen zodat je er achteraf nog eens van kan eten. Dit heeft als voordeel dat het voedsel niet weggegooid wordt en dat je zelf niet in de keuken moet staan om iets nieuws te prepareren. Alles hangt hierbij natuurlijk af van het soort gerecht en de hoeveelheid ervan. Wat ik ook goed vind is dat er bij de deelnemende restauranten een sticker op het raam kleeft zodat de bezoekers weten dat ze ernaar kunnen vragen. In het begin zal het wel raar aanvoelen om mensen te zien met een restoresje omdat je niet gewoon bent om dit te zien, maar ik denk wel dat het na een tijd zal wennen en dat veel mensen hier gebruik van zullen maken.

s*ppe.cools
23rd January 2015, 15:52
Een tof initiatief, maar ik zou misschien zelfs iets voor de armen durven doen als ik de uitbater was van een restaurant. Ik zou de armen ook restjes willen geven, maar natuurlijk is dat niet evident als er weinig restjes zijn of als er te veel armen zijn natuurlijk.

Alleszins is dit wel iets praktisch, aangezien je al zeer veel betaalt in het gemiddelde restaurant. Dan zou je het toch doodzonde vinden als men jouw restjes gewoon in de vuilbak gooit? Ik ben alvast een voorstander van de Restorestjes!