PDA

Bekijk de volledige versie : Geen vervolging voor euthanasie 22-jarige


lies verwimp
3rd January 2006, 11:04
BOULOGNE-SUR-MER- Er komt vermoedelijk geen rechtsvervolging in de ophefmakende zaak van euthanasie van een 22-jarige Franse jongen. Vincent Humbert was in Frankrijk een symbool geworden van de strijd voor euthanasie.

Vincent had in 2000 een verkeersongeval. Hij lag negen maanden in een coma. Nadien bleek hij helemaal verlamd, blind en doof. Hij kon alleen maar met de buitenwereld communiceren door met zijn duim op de hand van een tolk te drukken. Vincent liet een brief schrijven aan de Franse president om 'recht op sterven' te vragen, alhoewel euthanasie in Frankrijk verboden was. Hij vond dat zijn leven geen zin meer had en dat hij zijn moeder en de arts alleen maar tot last was.

Herhaaldelijk vroeg hij zijn moeder om hem te laten sterven. Pas toen hij zijn moeder uitdrukkelijk liet weten: "Je houdt niet meer van mij. Als je van mij houdt, dan help je mij sterven", gaf ze toe.
In september van 2003 mengde ze een sterk slaapmiddel in de baxter waarmee Vincent kunstmatig werd gevoed. De jongen viel in een coma, maar bleef leven. Een dokter kon de toestand niet langer aanzien. Na twee dagen liet hij de kunstmatige ademhaling afkoppelen en diende Vincent een dodelijke dosis toe.
De onderzoeksrechter van Boulogne-sur-Mer plaatste de moeder en de dokter in staat van verdenking.
Na een onderzoek, dat bijna twee jaar aansleepte, heeft de procureur maandag gevraagd de moeder en de dokter buiten vervolging te stellen. Ze hebben volgens de procureur onwettelijke daden gesteld, maar dat gebeurden onder een onweerstaanbare drang.
Bij een rechtszaak zou de moeder 5 jaar cel hebben geriskeerd wegens toediening van gif. De dokter riskeerde levenslange opsluiting voor vergiftiging met medicamenten. Het is nu aan de onderzoeksrechter om definitief te beslissen over de buitenvervolgingstelling.

(bron: Gazet van Antwerpen, dinsdag 3 januari 2006)