PDA

Bekijk de volledige versie : Kinderen met een oudere broer of zus doen het beter op school


Elien.S*mers
5th January 2015, 18:05
Kinderen met een oudere broer of zus doen het beter op school

05-01-15, 16.03u

Een studie aan de universiteit van Essex toont aan dat wie een oudere broer of zus heeft die het goed doet op school, zelf geneigd is het nog beter te doen. Zo zouden de resultaten van de jongere broer of zus gemiddeld vier procent hoger liggen, dan die van hun voorgangers. De onderzoekers spreken van een 'sibling spillover'-effect.

Kinderen of jongeren die binnen hun schoolloopbaan kunnen rekenen op de cognitieve steun van een oudere broer of zus, lijken daar aardig wat voordeel uit te halen. Een recente studie aan de universiteit van Essex ontdekte namelijk dat jongere kinderen, dankzij het stichtende voorbeeld van hun genetische voorgangers, betere studieresultaten behalen dan kinderen die niet op broers of zussen kunnen terugvallen.

De studie, die vier jaar lang de onderwijsresultaten van 220.000 Britse kinderen opvolgde, toonde aan dat de resultaten van de jongere broer of zus gemiddeld zo'n vier procent hoger liggen dan die van de oudste kinderen. Waarschijnlijk omdat die in het doorlopen van hun studieloopbaan volledig op zichzelf aangewezen zijn.

Stichtend voorbeeld

Onderzoekers Cheti Nicoletti en Birgitta Rabe van het instituut voor Sociaal en Economisch onderzoek zijn de eersten die het zogenaamde 'vermeerderingseffect' aan nader onderzoek onderwierpen. Uit de resultaten bleek dat er een aantal factoren zijn, die de mate van 'spill-over' kunnen vergroten. Zou zouden de resultaten van de jongere broer of zus het best zijn, wanneer het oudste kind hen bijstond in het maken van huistaken en wanneer die daarenboven regelmatig schoolgerelateerde informatie of kennis deelden binnen het gezin.

Ook de mate waarin de jongere broer of zus het gedrag van oudere telgen probeerde te imiteren, speelde een versterkende rol. Vreemd genoeg was eenzelfde positief effect ook merkbaar wanneer de jongste kroost zich uit rebellie net afzette tegen het gestelde 'goed gedrag en zeden' van broer of zus.

Armoede-factor

Een laatste factor die de sterkte van het 'spillover'-effect lijkt te bepalen, is de economische staat van welvaart binnen het gezin. Zo bleek het effect twee tot vier maal zo sterk bij families die het financieel iets minder breed hadden, dan bij gezinnen die het economisch wel stelden. De reden voor dat verschil? "Waarschijnlijk de verschillende mate waarin beide gezinstypes toegang hebben tot kennis over het onderwijssysteem, studiekosten, verschillende onderwijstypes en ook over de inhoudelijke materie die er gegeven wordt", zeggen de onderzoekers.

Wanneer jongere kinderen binnen minder financieel gegoede gezinnen kunnen terugvallen op kennis van oudere broers of zussen, is die kennis - relatief gesproken - dan ook van meer waarde. "Want", zo klinkt het, "kinderen die opgroeien in een sociaal-economisch gunstig klimaat, hebben sowieso al meer toegang tot dat soort van informatie".

Kenmerken die de minder gegoede gezinnen uit het onderzoek met elkaar gemeen hadden, was niet alleen dat ze over een lager inkomen beschikten, maar ook dat ze in meer achtergestelde gebieden woonden. "Ook het feit dat Engels er binnenshuis meestal niet als moedertaal gold, kan van invloed geweest zijn", aldus de onderzoekers.

Bron: De Morgen

Eigen mening: Mij lijkt het logisch dat kinderen beter leren van elkaar. Het effect dat men nu ontdekt heeft, zal zich volgens mij ook voordien indien je oudere kinderen laat samenwerken met jongere kinderen. Dit toont een soort kleuterschool ook aan. Indien je een oudere kleuter in hetzelfde klasje zet bij jongere kleuters, zullen de jongste ook meer leren van de oudste. Het is dus niet verwonderlijk dat kinderen bijleren van oudere broertjes of zusjes. Indien de ouderen dezelfde begrippen hanteren, is het voor het jongste ook gemakkelijker zich te integreren in het schoolklimaat. Ook kunnen de ouderen de ouders beter bijbrengen waarover het gaat bij de jongere kinderen. Toch maak ik me hier een bedenking bij. Ik vraag me af wat er gebeurt als oudere broer of zus het niet goed doet op school. Wat als oudere broer of zus niet hoog scoort, hulp nodig heeft of een jaartje blijft zitten? Ik kan me voorstellen dat de informatiebron wel hetzelfde zal blijven want de gekende begrippen worden nog overgedragen, maar de stimulatie om oudere broer of zus te imiteren verdwijnt waardoor het kind ook minder snel de motivatie zal vinden. Ook bij anderstaligen maak ik bedenkingen. In bepaalde gevallen zullen de oudere kinderen de Nederlandse taal sneller onder de knie hebben terwijl de ouders nog achterstaan. Hierbij vind ik de rol van het oudste kind te zwaar, ook zij moeten leren én spelen.