PDA

Bekijk de volledige versie : Google’s zelfrijdende auto is zo goed als klaar


Stefan.V*ndeputte
28th December 2014, 19:45
Google’s zelfrijdende auto is zo goed als klaar

Google onthulde deze week het eerste prototype van de zelfrijdende auto. De auto lijkt sterk op eerdere tekeningen en modellen, maar is nu helemaal functioneel. De auto bevat zelfrijdende elementen zoals een computer en sensoren, maar daarnaast kunnen bestuurders nog wel zelf op de rem trappen of sturen.

De komende dagen gaat het team van het Google Self-Driving Car Project de auto testen op het eigen circuit van Google. Volgend jaar kunnen inwoners van de Amerikaanse staat Californië de zelfrijdende auto in het verkeer tegenkomen. Het team laat de auto dan stukken zelf rijden, maar houden continu toezicht en grijpen in wanneer dat nodig mocht zijn.

Google werkt al jaren aan een zelfrijdende auto. Hoewel Google waarschijnlijk geen zelfrijdende auto’s gaat produceren, zal het Amerikaanse bedrijf op zoek gaan naar partners om mee samen te werken. De kans is groot dat er over vijf tot tien jaar zelfrijdende auto’s te koop zijn in Nederland en Belgie. Toch zal dit ook weer vragen meebrengen: wie is er schuldig wanneer een zelfrijdende auto een persoon aanrijdt? De automobilist of de fabrikant van de zelfrijdende auto? Of zijn ongelukken met zelfrijdende auto’s in de toekomst zo zeldzaam, dat we de paar doden per jaar voor lief nemen? Dit debat wordt overigens ook gevoerd op andere terreinen, zoals over drones.

Google is niet het enige bedrijf dat werkt aan een zelfrijdende auto. Ook Volvo en Tesla Motors zijn er mee bezig. In het Zweedse Götenburg start Volvo binnenkort met het testen van zelfrijdende auto’s. CEO Elon Musk van Tesla Motors verwacht dat in 2020 de eerste zelfrijdende Tesla’s rondrijden. Musk beweert dat zelfrijdende auto’s een factor tien veiliger zijn dan wanneer een mens een auto bestuurt.

Bron: Scientias, 24/12/14, http://www.scientias.nl/googles-zelfrijdende-auto-zo-goed-als-klaar/

Eigen mening:
Ik kijk uit naar de zelfrijdende auto's, net zoals veel andere revolutionaire technologieën die momenteel ontwikkeld worden.
Er gaan zeker legale problemen ontstaan door de introductie van dit soort wagens.
Dit komt eerder doordat de wet zich traag aanpast aan nieuwe technologie dan dat de technologie zelf morele problemen met zich draagt.
Uiteindelijk moeten zelfrijdende auto's niet perfect rijden, ze moeten enkel beter rijden dan mensen.

Sofie.DeWolf
29th December 2014, 14:35
Net zoals Stefan zie ik er goede en minder goede dingen in. Wat ik goed vind is als je een beetje vermoeid bent en toch ergens heen moet met de auto, dat je dan de 'automatische bestuurder' aan kan zetten in geval je een moment van onoplettendheid hebt. Als groot nadeel zie ik vooral de associatie met de wetgeving. Als je de 'automatische bestuurder' opzet in plaats van zelf te rijden, mag je dan ook dronken achter het stuur zitten? Want je rijdt tenslotte zelf toch niet? Wat met de verkeersboetes? Als de auto zelf te snel rijdt in een onvoldoende aangegeven snelheidszone, is de bestuurder zelf dan in fout? Ik vind dat hier omtrent eerst duidelijkheid geschept moet worden vooraleer mensen massaal met deze auto's rijden. Ik vrees dat er anders te veel onenigheden komen tussen politie en bestuurder.
Persoonlijk vind ik de zelfrijdende auto goed als extraatje, als optie. Wat ik zeker niet zou doen is voor de volle 100% vertrouwen op het idee dat de auto altijd zal weten wat het moet doen. Je moet als bestuurder altijd in het oog houden waar je rijdt en ervoor zorgen dat de auto defensief rijdt en niemand in gevaar brengt. In mijn ogen is de bestuurder altijd de eindverantwoordelijke.