PDA

Bekijk de volledige versie : Erdogan: ‘Turkije heeft meest vrije pers ter wereld’


B*ent.Boeckmans
27th December 2014, 12:04
Turkije heeft de meest vrije pers ter wereld. Dat zei de Turkse president Recep Tayyip Erdogan, die daarmee de beschuldigingen van de hand wees dat de vrijheid van de media onder zijn regime aan banden is gelegd.

‘Nergens ter wereld is de pers zo vrij als in Turkije. Ik ben absoluut zeker van wat ik stel’, verklaarde Erdogan in een toespraak op televisie, tijdens een conferentie in Ankara. ‘De pers is zo vrij in Turkije dat eender wie er beledigingen in kan uiten, kwaad spreken over iemand, belasteren, racistische en haatdragende uitspraken doen die zelfs niet getolereerd worden in democratische landen.’

Daarmee lijkt Erdogan (onbewust) te suggereren dat hij zijn land niet tot de familie van democraten rekent. ‘Ik en mijn familie hebben het zelf meegemaakt’, voegde hij er nog aan toe.

Twee weken geleden lanceerde de politie nog een operatie tegen aanhangers van de islamgeestelijke Fehtullah Gülen, een vroegere bondgenoot van Erdogan, waarbij ook een van de grootste Turkse kranten werd geviseerd. Een dertigtal personen, vooral journalisten, zijn toen opgepakt. De Europese Unie veroordeelde dat als tegen de Europese waarden, die Turkije moet respecteren als het lid wil worden.

‘Er zijn geen beperkingen op de beledigingen (die wij krijgen). Zulke uitspraken kunnen niet in de kranten in Europa en de Verenigde Staten’, aldus Erdogan. ‘De Europeanen maken ons verwijten alsof dergelijke zaken niet in hun landen gebeuren. Niemand verheft de stem wanneer journalisten in Europa worden opgepakt.’

Bron: www.standaard.be 26/12/2014

Eigen mening: Soms vraag ik me af of die man zijn eigen leugens begint te geloven. Erdogan denkt echt dat hij zo goed bezig is, terwijl hij de toetreding van Turkije bij de Europese Unie enkel vertraagt. Die onderhandelingen lopen al meer dan 50 jaar, en het ziet er zeker niet naar uit dat dankzij meneertje daar verandering in zal komen. De persvrijheid in Turkije heeft volgens mij juist enkele klappen gekregen de laatste jaren, want de toestand in Turkije verslechtert. Het is nog niet zo drastisch als in andere islamitische landen in de regio, maar ook Erdogan probeert zijn stempel steeds meer door te drukken als tiran. Om nog een gekke uitspraak van hem te geven: "Moslims ontdekten Amerika in 1178, niet Christoffel Columbus." De amateurgeschiedkundige denkt echt dat hij zo slim is...