PDA

Bekijk de volledige versie : Voorbeeld van Waalse scholen volgen?


Barst
14th November 2004, 16:38
Waalse scholen schrappen frisdranken en wafels


Scholen in Walonië zullen binnenkort geen suikerhoudende frisdranken en wafels meer verkopen. Regionaal minister van Onderwijs Arena wil dat voor het begin van volgend schooljaar snoepautomaten worden vervangen door gezondere alternatieven.

Daarenboven moeten de frieten en fastfood verdwijnen uit de schoolkantine. In de plaats wil Arena een meer traditionele en moreel aanvaarde keuken.

Weblog HLN, 13/11/04 13u43

yannick.staelens
14th November 2004, 16:50
Kunnen ze daar niet gewoon een gezonde automaat bijzetten:confused:
Ik snap echt niet dat men deze automaten weg wil doen..
Volgens mij verdienen de scholen toch wel wat geld hiermee?
Als de lln snoep of drank willen kopen ze het gewoon op voorhand in de winkel op de hoek! Volgens mij gaat dit totaal niets uitmaken!!

judithgielens
14th November 2004, 16:50
Als je kijkt naar de mentaliteit van de kinderen van tegenwoordig zou ik er toch ook liever voor opteren om die snoepautomaten te verwijderen. Automaten met koeken en yoghurtjes erin zou ik nog wel laten staan of in de plaats zetten.


Over de schoolkantines ben ik het helemaal eens.
Zelf heb ik een jaar op peda hier in vorselaar gezeten en het eten op zich is al redelijk vettig omdat het in grootkeukens wordt klaargemaakt. Wat mij ook tegenstak toen ik naar de kinderen van het internaat keek, was dat er heel weinig groenten op het menu stonden. Als peda student kon je zelf een potje groentjes bijnemen, maar dit was niet het geval bij de kinderen van het internaat.
Ik zou het dus ook wel logisch vinden als ze de menu's van de kantines ook eens van naderbij gaan bekijken en aanpassen.

judithgielens
14th November 2004, 16:53
Originally posted by yannick.staelens
Kunnen ze daar niet gewoon een gezonde automaat bijzetten:confused:
Ik snap echt niet dat men deze automaten weg wil doen..
Volgens mij verdienen de scholen toch wel wat geld hiermee?
Als de lln snoep of drank willen kopen ze het gewoon op voorhand in de winkel op de hoek! Volgens mij gaat dit totaal niets uitmaken!!


Je hebt ook nog altijd kinderen die hier niet de kans toe hebben(kinderen van een internaat, kinderen die met een schoolbus komen, ...) Zij kunnen de school niet verlaten en het wordt al een pak moeilijker om snoepgoed in te slaan.
Op langere termijn denk ik wel dat dit effect gaat hebben.

yannick.staelens
14th November 2004, 16:54
:eek: Hoeveel procent van de kinderen zit op internaat ofzo denk je?

judithgielens
14th November 2004, 17:04
Originally posted by yannick.staelens
:eek: Hoeveel procent van de kinderen zit op internaat ofzo denk je?

Daar zou je deze tijd van verschieten! Kijk gewoon maar eens naar de refter wanneer de kinderen van de lagere school en het middelbaar die op internaat zitten er aanwezig zijn!(dit is eigenljik het beste zichtbaar smorgens en 's avonds,dus als je tot 18u les hebt, kan je eens gaan kijken)

Misschien lijkt dit niet zoveel, maar je hebt ook nog scholen die met een eigen schoolbus rijden(je wordt dan tot voor de schoolpoort gereden en de begeleiders laten het niet toe dat je nog even rondhangt voordat je de school binnengaat)


"alle kleintjes maken één groot"



De meerderheid kan natuurlijk nog altijd buiten school naar de snoepwinkel gaan, dingen meebrengen enz, maar het is gewoon al een begin in de strijd tegen ongezonde leefgewoontes vind ik.

Barst
14th November 2004, 17:16
Dergelijke discussies doen mij altijd een beetje denken aan een neefje en nichtje van mij waarvan de ouders 'in den tijd' hadden beslist dat ze thuis geen teevee mochten kijken... Gevolg: op bezoek bij de grootouders zaten die twee gewoon naar het testbeeld te kijken... hilarisch! (en ook wel een beetje triest tegelijk).

Anderzijds: al die automaten op school: is dat niet een beetje de kat bij de melk zetten (of omgekeerd)? Want het gaat bij al die zoete rommel puur om verleiding, daar is het allemaal om te doen. Als je dus daar al iets aan kan veranderen, is er misschien toch al iets positiefs bereikt, of zie ik dit te optimistisch?

judithgielens
14th November 2004, 17:34
volgens mij bereik je vanaf dan al iets positiefs!
Thuis zie ik dit ook: Wanneer mijn moeder van de supermarkt komt en ze heeft chips en nootjes enz bij, gaat dit in de snoepkast en is dit na 2dagen al opgegeten door mijn broer.
Wanneer ze niets meebrengt, is de kans er wel dat mijn broer zelf om iets gaat, maar dan moet hij er al meer moeite voor doen. Uiteindelijk laat hij het er vaak bij en eet hij niets
Het feit dat het er is, en hij er niets voor moet doen lokt gewoon aan om het op te eten en niet te laten liggen.
Wanneer het er niet is, kan je ook niets eten.

Als je niets kan eten, is het gezonder en in mijn ogen dus wel positiever!

Kenny
14th November 2004, 18:09
Toen ik nog op't college in Mol zat, hebben ze daar ook eens van die toeren geprobeerd. We kregen alleen nog maar gezonde drankjes, gedaan met cola en Sprite! Alleen nog maar appelsap, chocomelk, fristi en appelsiensap.

Gevolg: Als we dan eens warm gingen eten, moesten we dus ook van die troep drinken. Zeker een aanrader voor de nieuwsgierigen: frietjes met Fristi! Als je dan het lesuur nadien LO had, dan was het helemaal een feest! Ik ben al vergeten hoeveel keer de prefect met de borstel en wat zagemeel over de speelplaats moest lopen om het braaksel op te kuisen.

Dat was gewoon te zielig voor woorden. En uiteindelijk zijn ze dan toch maar teruggeschakeld naar automaten met de duivelsdranken cola en Sprite.


Soit, ik zie het nut van die acties niet in. Ze moeten de jongeren aansporen om meer fruit te eten, ok, volledig akkoord. Maar men moet daar niet in overdrijven. Ik ken een school in Geel Larum waar de kinderen op woensdag geen snoep mogen meebrengen, enkel fruit of groenten. Nu heb ik weet van een jongetje wiens moeder dat vergeten was en ze had dus een wafel meegegeven. Gevolg: de leerkrachten hebben dat jongetje verboden zijn wafel op te eten want het was groente- en fruitdag! En die jongen heeft dus de hele dag honger gehad...

Zoiets gaat voor mij dus al veel te ver.

En er zijn nu eenmaal (heel veel) kinderen die niet graag fruit eten. Niemand heeft het recht hen dan te dwingen om dat toch te doen.

Dus over de afschaffing van die automaten... nogal nutteloos denk ik. Wat niet wil zeggen dat ik geen andere manieren steun om kinderen gezond te laten eten.

Over het verbieden van nog langer fastfood en frieten te serveren in de kantine... is er nu een maaltijd nog traditioneler dan de goeie ouwe friet met biefstuk en een 'kwats' mayonaise? En weet iemand wat concreet bedoeld wordt met 'moreel aanvaarde' keuken?

judithgielens
14th November 2004, 19:14
Originally posted by Kenny
Toen ik nog op't college in Mol zat, hebben ze daar ook eens van die toeren geprobeerd. We kregen alleen nog maar gezonde drankjes, gedaan met cola en Sprite! Alleen nog maar appelsap, chocomelk, fristi en appelsiensap.

Gevolg: Als we dan eens warm gingen eten, moesten we dus ook van die troep drinken. Zeker een aanrader voor de nieuwsgierigen: frietjes met Fristi! Als je dan het lesuur nadien LO had, dan was het helemaal een feest! Ik ben al vergeten hoeveel keer de prefect met de borstel en wat zagemeel over de speelplaats moest lopen om het braaksel op te kuisen.

Laat ze dan toch gewoon water drinken? Kan je normaal niet veel mee mis doen


[B]
En er zijn nu eenmaal (heel veel) kinderen die niet graag fruit eten. Niemand heeft het recht hen dan te dwingen om dat toch te doen.[B]

Ik werk zelf in een groentenwinkel.
Mensen die met kinderen binnenkomen en de kinderen zitten "te zagen" voor druiven, clementinekes, peren, .... zeg ik ook altijd tegen de mensen "t is gezonder als snoep he mevrouw"
Over het algemeen lusten de meeste kinderen wel IETS van fruit.
Het ligt vaak alleen aan de ouders die het fruit te duur vinden(ben ik mee akkoord) koeken zijn goedkoper om mee te geven+kunnen niet rot worden in de boekentas
Op het speelplein merk ik dit ook: als we appels hebben ofzo zijn er slechts 5/80 kinderen die geen appel moeten hebben.
Bij druiven zijn dit er zelfs geen!
We zouden gewoon de kinderen wat meer moeten aansporen om fruit te eten denk ik. En hiermee moeten de ouders beginnen!

yannick.staelens
15th November 2004, 09:14
Originally posted by judithgielens
Laat ze dan toch gewoon water drinken? Kan je normaal niet veel mee mis doen


Lijkt mij nogal hee ver gaan:D Na de lessen LO heb ik idd ook wel altijd water gedronken... maar na dat water toch altijd iets met suiker in! Zeker als we zeer hard gesport hadden!! Water compenseerd dat totaal niet ze!

Of de kinderen het nu lusten of niet, dat fruit, je hebt toch ook altijd het recht als je totaal geen zin hebt in fruitsap om iets ander te nemen? Moet je dan persé fruitsap drinken??:confused:

judithgielens
15th November 2004, 13:53
Originally posted by yannick.staelens
Lijkt mij nogal hee ver gaan:D Na de lessen LO heb ik idd ook wel altijd water gedronken... maar na dat water toch altijd iets met suiker in! Zeker als we zeer hard gesport hadden!! Water compenseerd dat totaal niet ze!

Ik had het hier wel over het drinken tijdens het eten. Ik denk niet dat het zo'n groot probleem is om je eten door te spoelen met water? of zie ik dit verkeerd?

Na het sporten kan ik er gerust inkomen dat het beter is om iets met wat suiker te drinken. Maar dan is dat drinken dat de kinderen zelf meebrengen.

Of de kinderen het nu lusten of niet, dat fruit, je hebt toch ook altijd het recht als je totaal geen zin hebt in fruitsap om iets ander te nemen? Moet je dan persé fruitsap drinken??:confused:

fruit en fruitsap is nog iets anders he
het gaat er niet echt om dat ze dat MOETEN drinken, ze hebben ook nog de keuze tussen andere dranken.
Als ik dit even vergelijk met mijn lagere school waar ik net stage heb gedaan: na de speeltijd en tijdens de middag mogen de kinderen kiezen uit chocomelk, melk, water(plat en bruis) appelsap en fruitsap.
1 ding daarvan zullen ze toch wel lusten he???
1x per week fruit eten met de klas vind ik ook een goed initiatief.
Het gaat er niet om dat wij de kinderen gaan ambeteren, het gaat er wel om dat we de kinderen motiveren om een gezonde levensstijl te leren kennen en ze motiveren om die zelf ook toe te passen.

Misschien zien mensen van LESO dit anders, daarom dat sommige dingen verkeerd begrepen worden. Zo'n fruitdagje zou ik nu ook niet echt gaan organiseren met een derde middelbaar.
Maar in de lagere school zie ik dit zeker realiseerbaar en kunnen we een goede basis leggen of een positieve aanzet geven aan een gezonde levensstijl voor die kinderen.

yannick.staelens
15th November 2004, 15:24
Euhm...jij hebt het natuurlijk over lagere school:D :D Ik denk niet dat er veel lagere scholen zijn die frisdrankautomaten of snoepautomaten hebben!! Er zijn er wel maar echt wel niet veel...
Ik had het natuurlijk over het middelbaar hé;) In de lagere school is het volgens mij niet meer als juist dat de lln nog niet op de school zelf aan frisdrank of snoep geraken. Daar is het nog altijd meer de verantwoordelijkheid van de ouders en leerkrachten!

Een volgende vraag van mij is dan als het volgt Bart... Gaat dit artikel over lagere scholen, middelbaar of beide???

judithgielens
15th November 2004, 15:44
er zullen inderdaad wel weinig scholen zijn met van die automaten.

Een zijsprongetje in de discussie was onder andere ook de schoolkantines en fruitdagen organiseren. Dit laatste is iets dat wel kanin de lagere school.Maar dan weer niet in het middelbaar.

Nergens heb ik duidelijk teruggevonden dat het gaat om het middelbaar. Ik vond het een interessante discussie en heb die mee bekeken vanuit mijn standpunt.
Je kan het onderwerp ook gewoon meer open trekken en de discussie breder maken?
Ik zou het een beetje spijtig vinden dat vele discussies alleen maar voor de mensen van LESO zijn.

yannick.staelens
15th November 2004, 15:56
OEHOEEEE... mensen van illo?? zijn jullie daar?:D :D

Kenny
15th November 2004, 18:34
Principekwestie: de staat heeft mij niet te zeggen wat ik moet eten.

SuperJef
15th November 2004, 18:43
Ik sluit mij aan bij kenny.. Gaan ze je nu nog verbieden om te eten wat je wil? Ronduit belachelijk. Eet wat je wil en draag zelf de gevolgen.

katleen
15th November 2004, 21:44
Ik zie eigenlijk niet veel ergs in die automaten. Het is niet dat ze daaruit vijf blikjes cola ofzo gaan drinken. Maar de ouders geven toch drinkgeld mee.. Ik vond het vroeger verschrikkelijk om altijd melk en van die aardbeiendrink te drinken
Ik zie er eigenlijk niks ergs in!

yannick.staelens
17th November 2004, 14:17
hehe.. dank u Kenny , Jef en Kathleen.. Om het in men 1tje op te nemen tge mijn vriendin over deze kwestie was niet zo aangenaam:D :D

EllekeSmits
18th November 2004, 13:42
Ik vind het niet erg dat er in een middelbare school drank - snoepautomaten staan. Jongeren kiezen zelf wat ze eten en wat niet! Ze zijn zelf oud en wijs genoeg (dat veronderstel ik toch!)
Maar ik ben wel voorstander van een fruitdag of dergelijke in de kleuter en eventueel in de lagere school.
Lang, heel lang geleden, toen ik nog op de lagere school zat, mochten wij geen snoep meenemen om tijdens de speeltijd op te eten. We mochten enkel fruit of een 'droge' koek meepakken.
Dit gold ook als er iemand jarig was, GEEN snoep, enkel fruit of iets gezonds!
Ik heb daar nooit problemen mee gehad! Het was daar zo de gewoonte!

Davy V.H.
19th November 2004, 11:43
[QUOTE=yannick.staelens]hehe.. dank u Kenny , Jef en Kathleen.. Om het in men 1tje op te nemen tge mijn vriendin over deze kwestie was niet zo aangenaam:D :D[/QUOTE]


Hehe... I know the feeling jongen... I know the feeling.

Spijtig dat het terug goedmaken via pc lang niet zo leuk is als in het echt he... :D

yannick.staelens
20th November 2004, 16:58
Wie zegt dat we dat niet op bijde manieren doen :D :D :D

InniasHufkens
21st November 2004, 17:22
Automaten verbieden, waarom niet.
Vroeger zat ik in de leerlingenraad bij ons op school, en zoals elke ander llnraad in belgie hebben wij ook gepleit voor drankautomaten op school. De directie kwam enkel met het voorstel om danone autmaten te plaatsen. Onze mening, geen cola, geen danone. Ik heb het dus overleefd, een school zonder automaten. Dus echt noodzakelijk is het niet.
En achteraf bekeken, waarom moeten al die automaten op school staan, om de consumtie nog wat te doen toenemen.
En wat met de leerlingen die het financieel niet zo breed hebben?? Ze willen ook niet onderdoen voor hun vrienden die elke dag een cola en een wafel uit de automaat draaien.
En daarbij zo gezond is het toch allemaal niet :).

Over condoom automaten kan dan weer wel op een school, deze zijn ten minste wel "gezond" :D