PDA

Bekijk de volledige versie : "E-book lezen voor het slapen is slecht"


Robin.C*bbaut
22nd December 2014, 22:05
Mensen die voordat ze gaan slapen nog een boek lezen op de e-reader of iPad, kunnen dat maar beter niet doen. Door het licht dat de apparaten afgeven, raakt het bioritme verstoord en worden minder slaaphormonen aangemaakt.

Als je vier uur hebt gelezen vanaf een e-reader of iPad, heb je gemiddeld 1,5 uur later dan normaal het gevoel dat je moe bent. Dat komt doordat de computers blauwer licht afgeven dan gewone lampjes op een nachtkastje, blijkt vandaag uit onderzoek dat is gepubliceerd in vakblad Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS). Je lichaam maakt door dat blauwe licht minder melatonine aan. Dat is een hormoon dat ervoor zorgt dat je moe wordt.

Het blauwe licht werd al langer gezien als de boosdoener achter slaapproblemen, maar nu is het ook wetenschappelijk aangetoond. Onderzoekers van de Harvard Universiteit in Boston deden onderzoek naar het gebruik van e-readers en iPads op slaap. Twaalf deelnemers lazen vijf dagen achter elkaar een papieren boek en vijf dagen achtereen een digitaal boek.

De mensen die vanaf een apparaat hadden gelezen, vielen tien minuten later in slaap dan diegenen die van papier hadden gelezen. Ook was hun remslaap twaalf minuten korter en voelden ze zich 's ochtends minder uitgerust.

Bron: De Morgen, 22/12/2014, 21u38, (bron: ANP)
http://www.demorgen.be/lifestyle/-e-book-lezen-voor-het-slapen-is-slecht-a2160459/

Eigen mening: Ik vind het eigenlijk wel straf dat er hier een gans onderzoek aan werd besteed. Het is algemeen geweten dat werken op de PC/laptop voor het slapen gaan een weerslag heeft op de slaap. Dus waarom zou het lezen van een e-reader of iPad anders zijn. Deze toestellen geven praktisch hetzelfde blauw licht weer. Ik geef persoonlijk nog steeds de voorkeur aan een papieren boek. Dit leest gewoon leuker en heeft geen nefaste bijwerkingen.

j*na.janssens
23rd December 2014, 08:14
Dit is maar een onderzoek op 12 personen dus ik weet niet of het resultaat wel zo correct kan zijn. Ik dacht dat E-readers ook gemaakt werden om beter te zijn voor de ogen dan een ipad. Wat dan met een televisietoestel waar mensen vaak naar kijken tot ze gaan slapen. Er zijn toch ook veel mensen die voor de televisie in slaap vallen?
Werd er enkele weken gelede ook niet beweerd dat hoe later je opbleef, hoe slimmer je was. Misschien wordt je dan van een ipad wel een beetje slimmer en moeten ze dat eens gaan onderzoeken.