PDA

Bekijk de volledige versie : Het wetenschappelijke jaar 2014


Sofie.DeWolf
21st December 2014, 22:01
Het jaar 2014 in 14 wetenschappelijke realisaties

Heel wat gebeurtenissen en doorbraken kleurden het wetenschapsnieuws van 2014: de zoektocht naar een ebola-vaccin,DNA-geknutsel, autonome zwermrobots en (nog meer) microbioom-vondsten bijvoorbeeld. Helemaal bovenaan staat de historische komeetlanding, al was het maar omdat we de Amerikanen, Russen en Chinezen een heel klein beetje jaloers konden maken.
Europa landt op komeet
Philae schrijft op 12 november geschiedenis door te landen op komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko. Door een gebrek aan zonlicht om de accu’s op te laden, gaat de Europese komeetlander 64 uur later in winterslaap – toch net voldoende tijd om organische moleculen op te snuiven die koolstof bevatten, een basis voor leven op aarde.
Dino’s hadden al veren
Een vondst die de Belgische paleontoloog Pascal Godefroit samen met internationale collega’s deed, suggereert dat primitieve veren algemeen verspreid voorkwamen bij dinosauriërs, en niet alleen voorkwamen bij soorten die tot de vogels leidden.
Jong bloed
Experimenten waarbij de bloedsomloop van een oude en jonge muis aan elkaar gekoppeld worden, tonen aan dat jong bloed het brein en de spieren van een oude muis kan verjongen. Momenteel loopt een onderzoek waarbij bloedplasma van jonge donoren wordt toegediend bij mensen met de ziekte van Alzheimer.
DNA-alfabet breidt uit
Miljarden jaren lang al wordt de geschiedenis van alle leven geschreven in precies dezelfde taal van slechts vier letters: A, T, C en G - de bouwblokken waaruit DNA is opgebouwd. In mei melden Amerikaanse wetenschappers in Nature dat zij dat alfabet hebben uitgebreid met twee zelfgemaakte DNA-bouwblokken: X en Y. De extra bouwblokken kunnen leiden naar nieuwe eiwitten die mogelijk nuttige eigenschappen bezitten voor bijvoorbeeld medicijnen of nanomaterialen.

Bron: http://eoswetenschap.eu/artikel/het-jaar-2014-14-wetenschappelijke-realisaties
Datum: 16/12/2014 om 10:00

Mening

Dit artikel geeft een samenvatting van de wetenschappelijke hoogtepunten uit 2014. Ik vind het goed dat zo’n artikels in de media verschijnen omdat we op deze manier een overzicht krijgen op het jaar. Er is niemand dat alle belangrijke gebeurtenissen doorheen een jaar kan onthouden, daarom is dit artikel een handige samenvatting.

Hetgeen mij het meest bijgebleven is dit jaar, is het ebola-probleem. Er is zoveel rond te doen geweest en het heeft zo’n grote impact gehad op mensen dat het in het geheugen gebrand staat. Ebola maakt nog steeds slachtoffers en ik heb het voorgevoel dat we er in 2015 nog meer van zullen horen.

Het onderdeel ‘jong bloed’ dat in het artikel vermeld staat heb ik precies gemist dit jaar. Dit bewijst dat het toch handig is om zo’n wetenschappelijke samenvatting te maken. Als je jong bloed injecteert bij een oudere muis, zal de oudere muis verjongen. Stel je voor dat dit bij de mens ook zou kunnen, dat zou toch geweldig zijn! Is het dan toch mogelijk om voor altijd jong te blijven? Ik hoop hier meer van te horen de komende jaren.