PDA

Bekijk de volledige versie : Moslims geen slachtoffers


Barst
31st December 2005, 15:39
Moslims zijn geen slachtoffers


AMSTERDAM, 31 DEC. De Amsterdamse wethouder Hannah Belliot (PvdA) vindt dat Amsterdam de moslimbevolking op een verkeerde manier benadert.


„Help mensen om kansen te creëren voor zichzelf en voor hun familie”, zegt ze vandaag in NRC Handelsblad. „Nu wordt het slachtofferschap zodanig uitgekristalliseerd dat volgens mij de gemiddelde moslim zijn bed niet meer uitkomt.”

Belliot zegt dat binnen het College van Burgemeesters & Wethouders heftige meningsverschillen bestaan over de verhouding tussen kerk en staat. Zelf is ze voorstander van een absolute scheiding, in tegenstelling tot burgemeester Cohen. „Waarom moeten wij over godsdienst gaan praten? Waarom moeten wij, betaald door de overheid, in de moskeeën debatten organiseren over de plek die godsdienst moet krijgen? Ik vind dat glibberig.”

Moslims zijn niet zielig, benadrukt Belliot. „Ze kunnen genoegzaam zelf denken. We moeten ze niet in hun moskeeën opzoeken, uit hun moskeeën willen halen. Ik denk dat je zuiver moet zijn en moet aangeven wat de wetten van dit land voorschrijven.”


NRC, 31 december 2005