PDA

Bekijk de volledige versie : Open VLD blijft sceptisch over tax shift


veronique.h*rmans
17th December 2014, 17:37
Meerderheidspartij Open VLD blijft luidop vraagtekens plaatsen bij een eventuele vermogenswinstbelasting, zelfs al tonen coalitiepartners N-VA en CD&V zich bereid om te praten. ‘Kapitaal is nu eenmaal vluchtig’, zei liberaal fractieleider Patrick Dewael woensdag in de Kamer.









Een categoriek njet kwam er niet meer, zoals vicepremier Alexander De Croo maandagavond in Reyers Laat zei. Open VLD wacht op concrete voorstellen, maar waarschuwt nu al dat de opbrengst van een verdere tax shift naar ‘personen’ moet gaan. ‘Niet naar de overheid of de bedrijven.’


Advertentie

De vermogenswinstbelasting kaapt woensdag heel wat tijd van het begrotingsdebat in de Kamer. Meerderheidspartijen N-VA en CD&V bevestigden dat ze willen praten, maar trokken meteen de nodige krijtlijnen. Het mag de totale belastingdruk niet doen stijgen en moet de kleine spaarder en de middenklasse ontzien, klonk het.

Coalitiepartner Open VLD hield zich veel meer op de vlakte. Nadat liberaal vicepremier Alexander De Croo een vermogenswinstbelasting deze week nog uitsloot, beperkte Dewael zich in de Kamer tot citeren uit het regeerakkoord. ‘Ik kijk naar de minister van Financiën (Johan Van Overtveldt, red.) om de passages uit het regeerakkoord uit te werken’, klonk het.

Komt het tot een verdere tax shift, al dan niet inclusief vermogenswinstbelasting, dan koppelt Open VLD daar een voorwaarde aan. ‘De begunstigden moeten ‘personen’ zijn, niet de overheid of de bedrijven.’ De liberalen zijn van oordeel dat de regering al heel wat doet voor de bedrijven, onder meer via de indexsprong en de daling van de vennootschapsbelasting. Extra verschuivingen moeten voor hen dus leiden tot een lagere personenbelasting.

De liberale animo voor een vermogenswinstbelasting blijft alvast klein. Dat veel mensen een ‘rijkentaks’ willen, wijt Dewael aan de onduidelijkheid erover. ‘Iedereen denkt dat hij zelf niet rijk is, en denkt dus: ‘dit is niet voor mij’. Maar als het enkel om de echte rijken gaat, zal het niet veel opbrengen.’ Bovendien is het complex om in te voeren en wordt vermogen wel degelijk al belast, zo klonk het nog.

bron: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20141217_01434700

mening: Ik vind persoonlijk dat de vermogenswinstbelasting er mag komen. Niet enkel de gewone mens moet de enorme staatsschuld helpen afbetalen, ook de rijken. Dat sommige partijen hier niet aan willen deelnemen snap ik, zij verdienen zelf ook meer dan een normale werkende mens. Niet enkel wij moeten extra afgeven ook de rijken, anders gaat de kloof tussen arm en rjk enkel groter en groter worden.