PDA

Bekijk de volledige versie : Niemand wil Humo en Flair kopen


Jolien.v*nRoy
17th December 2014, 17:02
Niemand wil Humo en Flair kopen
Sanoma krijgt verkoop Belgische tijdschriften niet rond

De Finse mediagroep Sanoma vindt maar geen koper voor zijn Belgische tijdschriftendivisie, weet De Tijd. Bij het bedrijf of de vakbonden wilde men geen commentaar kwijt. Mogelijk komt er morgen wel duidelijkheid, wanneer het personeel zou worden geïnformeerd. Wat er nu met de Belgische tijdschriften zoals Libelle, Humo, Flair of Story zal gebeuren, is niet duidelijk. In totaal gaat het om een twintigtal titels.

Sanoma onderhandelt al verschillende maanden over de verkoop van zijn Belgische divisie, maar van in het begin was duidelijk dat dit geen eenvoudige klus zou worden. De tijdschriftenmarkt heeft het moeilijk in België: er is veel concurrentie, ook van kranten, waardoor het aantal lezers en advertentie-inkomsten krimpt. Zowel De Persgroep als Roularta zouden als kandidaat-overnemer hebben afgehaakt, raakte vorige maand bekend.

Hoe het verder moet met de Belgische Sanoma-titels is niet bekend. De krant De Tijd oppert de mogelijkheid dat de Belgische activiteiten zouden fuseren met de Nederlandse Sanoma-tak, waar reeds een sanering is gebeurd.

Bron: De Morgen (http://www.demorgen.be/economie/niemand-wil-humo-en-flair-kopen-a2155281/)
Datum: 17/12/2014

Mening:
Ik wilde dit artikel eerst nog bij 'sociaal-economisch' zetten. Hoewel het toch te maken heeft met de economische crisis, besefte ik dat het daar niet zou thuishoren. Het gaat over de 'boekskes' die niet verkocht geraken. Dat is iets waar vele mensen mee te maken hebben (wie leest er een Flair of een Dag Allemaal of een Story of een Humo of ... ). Door de crisis daalt deze verkoop, wat logisch is, want als je nu iets kan missen zijn het toch wel deze 'roddelblaadjes'. Mensen geven ook vaker voorkeur aan de krant. Zelf zou ik het wel jammer vinden, mochten deze bladen ten onder gaan. Een beetje entertainment mag toch wel?

jente.peeters
17th December 2014, 17:59
Ik begrijp het wel dat de tijdschriften steeds slechter verkopen. Er is een finaciele crisis en dan kopen mensen minder roddelblaadjes omdat dit de dingen zijn waarop je geld kan besparen. Mensen lezen ook liever kranten dan tijdschriften of kopen een boek. Hier heb je langer plezier van en het kost vaak niet veel meer. Zelf koop ik deze boekjes af en toe. Elke week vind ik zelf ook wat veel. Misschien kunnen ze boekjes zoals de Flair maandelijks uitbrengen? Dan zijn er minder verliezen en kopen misschien meer mensen het tijdschrift omdat je dan niet elke week 2 euro kwijt bent.

A*vid.Van.der.haegen
18th December 2014, 10:14
Wie leest er eigenlijk nog? Of het nu magazines zijn of boeken, de gedrukte pers gaat achteruit en dat zal zo blijven. Informatie kan nu via de digitale media overal gevonden worden. Daarnaast zijn zulke ‘boekskes’ zichzelf zo eindeloos aan het herhalen geweest dat iedereen wel begrijpt wat er te lezen valt in hun nieuwe edities. Humo zou ik nu niet als roddelblad definiëren maar, net zoals bij de andere vernoemde magazines, is de kwaliteit achteruit gegaan door besparingen – net zoals bij kranten.

Jonas.G*auwels
20th December 2014, 11:35
Volledig akkoord met wat Arvid zegt. We zitten in een tijd waarin alles digitaal wordt aangeboden en er genoeg (gratis) online alternatieven zijn voor vele tijdschriften. Komt nog bij dat tijdschriften meestal relatief veel kosten voor de inhoud die ze leveren en dan weet je al snel dat mensen dit laten vallen wanneer het financieel even wat moeilijker gaat.

E*ilie.Payne
20th December 2014, 20:45
Ik ben van mening dat er toch nog heel wat mensen zijn die de 'boekskes' nog kopen. Ik ken zelfs nog mensen die trouw zweren bij het TV-bladje terwijl ze een TV-gids hebben op hun digibox. Het is zoals Jolien zegt gewoon entertainment. Hoeveel tijd spenderen wij voor onze tv? Dat is ook entertainment. Zoals tv voor ons is, is de 'boekskes' lezen voor anderen entertainment. Ik denk dat voor jongeren een grote doelgroep zijn van de magazines. Mijn tante kocht het weekblad 'Joepie' toen ze 15 jaar was, ik kocht het blad ook toen ik die leeftijd had en nu zien we dat mijn nicht van 14 jaar ook dit blad koopt. Ik heb in eerste instantie niet de 'schrik' (zo'n ramp zou het nu ook niet zijn) dat de roddelbladen uit de rekken zullen verdwijnen.