PDA

Bekijk de volledige versie : Wetenschappers vinden aanwijzing voor leven op Mars


B*eke Janssens
17th December 2014, 12:12
De Amerikaanse robotjeep Curiosity heeft op de planeet Mars mogelijk een gigantische stap gezet in de zoektocht naar leven op de rode planeet. Curiosity merkte een regelmatige uitstoot van methaan op. De wetenschappers van de Curiosity-missie hebben nog geen idee waar dit gas vandaan komt, maar een piek in uitstoot van methaangas kan wijzen op de aanwezigheid van levende organismen.
De resultaten van hun studie worden gepubliceerd in het donderdag te verschijnen nummer van het vakblad Science. Op onze planeet komt methaan (CH4) in de natuur voor in samenhang met aardolie. Het wordt ook aangemaakt door bacteriën in de voormagen van runderen. Omdat het bestaan van olievelden op Mars veel te vergezocht is, lijkt de aanwezigheid van bacteriën op Mars, levende organismen dus, de meest plausibele verklaring.

De wetenschappers baseren zich voor hun vaststelling dat methaan op regelmatige basis op de Rode Planeet wordt uitgestoten, op meer dan twintig maanden van informatieverwerking. Curiosity stelde het methaan vast in de krater van Gale, waar de jeep in augustus 2012 plaats vatte.

Bron: Het Nieuwsblad
Datum: 17 december 2014

Mening: Artikels zoals deze vind ik zeer interessant. Het doet me beseffen dat de mens eigenlijk helemaal nog niet zoveel weet en heel klein is in heel het universum. We doen wel dat we zoveel informatie hebben en machtig zijn maar eigenlijk is dat niet zo. We weten in principe nog bitter weinig van wat zich er 'daarbuiten' afspeelt. Daarom vind ik dat de mens terug wat bescheidener moet worden. We moeten zorg dragen voor deze aarde. We hebben ze namelijk maar in bruikleen. Het gedacht dat er leven op Mars is, is wel heel ingrijpend. Wie weet wat kan er nog ontstaan of overleven daar?

g*elle.jansen
17th December 2014, 13:17
Net zoals B*eke vind ik dit enorm boeiend. We weten eigenlijk helemaal niet zoveel over wat er zich buiten de aarde afspeelt, maar dan vraag ik mij af: weten wij eigenlijk wel zoveel over de aarde zelf? Zoals hiervoor al aangehaald, hebben wij deze in bruikleen. Uiteindelijk doen wij met de aarde wat we willen (of dat denken we toch...), maar wie weet er wat het beste is? Of wie doet er wat het beste is? Ja, daar begint het al mee. Hoelang gaat 'onze' aarde nog overleven?
Het is inderdaad interessant dat er mogelijk leven bestaat op andere planeten want zij kunnen een invloed hebben op ons of andersom. Niemand weet wat de gevolgen of oorzaken zijn. Het is dus een goede zaak dat wetenschappers hier naar blijven zoeken.