PDA

Bekijk de volledige versie : 'UGent lanceert oriënteringstesten voor nieuwe studenten'


L*tte.Michiels
16th December 2014, 20:21
De UGent stelt voor laatstejaars uit het middelbaar een oriënteringstesten ter beschikking die moeten helpen bij de studiekeuze. Voor de nieuwe studenten komt er een verplichte test.
Dat meldt rector Anne De Paepe in een column voor De Tijd.

Volgens De Paepe worstelen nog te veel studenten met de overgang van het secundair naar het hoger onderwijs. De UGent richt zich in haar nieuwe oriënteringsbeleid zowel op scholieren uit het laatste jaar van het secundair als op nieuwe studenten aan de UGent. Voor laatstejaars uit het middelbaar onderwijs komt er een onlinetool - Simon - waarmee jongeren kunnen nagaan welke opleidingen aansluiten bij hun interesses en capaciteiten.

Ook de studenten die zich pas hebben ingeschreven aan de UGent krijgen in de eerste lesweek een nieuw oriënteringsinstrument voor de kiezen. Zij moeten voortaan een Simonproef afleggen. De resultaten van die test worden gebruikt om een individueel profiel op te maken van de student.

Bron: http://www.knack.be/nieuws/belgie/ugent-lanceert-orienteringstesten-voor-nieuwe-studenten/article-normal-518799.html

Mening: Ik vind het positief dat ze laatste jaarsstudenten van in het middelbaar een proef wil laten doen zodat ze kunnen nagaan wat voor richtingen bij hun profiel en capaciteiten aansluit. Ik denk dat als men in het laatste jaar van in het middelbaar betere begeleiding krijgen in verband met hun studiekeuze dat ze dan betere resultaten zullen hebben in het eerste jaar hoger onderwijs. Zelf heb ik weinig begeleiding gehad in het middelbaar. Ik moest wel een formulier invullen aan het einde van een semester. In dit formulier moest ik dan opschrijven wat ik wilde verder studeren en waarom. We zijn ook een dag naar een SID - in beurs geweest. Wel vond ik dat ik weinig tijd had om alles goed te kunnen bezichtigen. Zelf wist ik vrij goed wat ik wilde verder studeren maar ik denk dat niet iedereen dit weet. Hierdoor gaan ze een richting proberen maar gaan geen of weinig motivatie hebben om dit tot een goed einde te brengen. Door het maken van zo'n test denk ik dat men gerichter kan kijken welke studierichtingen aansluiten bij zijn/haar interesses maar ook in zijn/haar capaciteiten. Door deze test ook af te nemen in het eerste jaar hoger onderwijs kan men inderdaad een individueel profiel maken van de leerling. Ik denk dat men door dit profiel de leerling beter kan begeleiden naar de examens toe.

N*ortje.VandenAckerveken
16th December 2014, 21:30
Ik vind dit ook een zeer goed idee! Voor veel leerlingen uit het laatste jaar is de studiekeuze niet gemakkelijk. Begeleiding is hierbij nodig. De ene school doet dit goed, in de andere school is er minder begeleiding. Toch blijft zo'n begeleiding altijd vrij klassikaal en dus ook algemeen. Een oriënteringstest is, zo lijkt mij het toch, héél individueel. Je krijgt als leerling feedback op welke richting bij jou aansluit. Ik zou hier ook veel hulp aan gehad hebben, denk ik. Voor mij was de keuze ook niet gemakkelijk. Daar is ook lange tijd over heen gegaan.

Ik vind wel dat zo'n test niet bindend mag zijn. Een oriënteringstest dient om te oriënteren, om een mogelijkheid aan te geven, maar de uitgekomen richting mag absoluut niet verplicht worden. Ik denk persoonlijk dat dat ook niet de bedoeling is van UGent, maar ik wou het wel even vermelden. Ik vind dat de uiteindelijke beslissing nog steeds bij de leerling zelf moet liggen.

I*ngborg.keynen
16th December 2014, 21:40
Ik ben zeker niet tegen oriënteringstesten, zolang ze inderdaad niet bindend zijn. Ik denk dat te veel leerlingen op hun achttiende nog niet in staat zijn om een belangrijke, levensbepalende studiekeuze te maken die echt aansluit bij hun interesses, maar ook hun capaciteiten. We proberen hen als leerkracht zo goed mogelijk te begeleiden en te ondersteunen in de zoektocht naar de gepaste studiekeuze, maar we kunnen niet alles doen/zien/horen/weten.

Ik denk dus dat zo een oriëntatietest wel handig is. Leerlingen leren gerichter naar richtingen te zoeken en krijgen te weten wat bij hun past. Zulke testen mogen, in mijn ogen, echter niet bindend zijn. Elke leerling of toekomstige student moet namelijk de mogelijkheid hebben om toch zijn droom achterna te gaan of de kans krijgen die hij wil. Toch geloof ik dat door de hulp van zulke testen vele toekomstige studenten een tweede zit of enkele studiewissels zou kunnen besparen. Daarom ben ik volledig akkoord met de invoering van de UGent.

j*rie.willems
17th December 2014, 13:47
Zo'n oriënteringstest is in mijn ogen zeker een positief iets. Of deze al dan niet bindend moet zijn, daar ben ik zelf nog niet uit. Hij moet op zijn minst toch sterk adviserend zijn, compleet studenten van een bepaalde richting bannen niet. Er zijn namelijk altijd wel enkele studenten, die dankzij kei hard knokken er toch geraken.
Zo'n oriëntatie kan leerlingen helpen in hun keuze voor een bepaalde richting. Jongeren uit het zesde middelbaar zijn denk ik niet altijd in staat om dan al 'juist' te kunnen kiezen. Wanneer ik kijk naar mijn eigen vrienden, merk ik dat enkelen inderdaad al van richting veranderd zijn. Wel ben ik van mening dat het ophoudt na de test, daarna moet je als leerkracht de leerlingen goed mee gaan begeleiden. Het is dus de taak van de leerkracht om mee op de hoogte te zijn van aangeboden richtingen en wat deze net inhouden.