PDA

Bekijk de volledige versie : Laptops in aula verboden om beter te kunnen opletten


Lindl Wijnants
16th December 2014, 19:22
Laptops in aula verboden om beter te kunnen opletten

16-12-14, 18.39u
Bron: Belga

Twee professoren van het departement Kunsten, Cultuur en Media van de Rijksuniversiteit van Groningen vermoeden dat het gebruik van laptops in lessen de kwaliteit van het onderwijs negatief beïnvloedt en hebben daarom de laptops bij wijze van experiment één semester uit hun lessen verbannen. Dat meldt het studentenblad Veto. De KU Leuven heeft nog geen plannen in die zin.

De Groningse hoogleraar Julian Hanich wijst in Veto op de verleiding bij de studenten om met de laptop even snel naar Facebook te surfen of mails te checken waardoor de aandacht verslapt. Daarenboven vormt de laptop een scherm tussen student en docent. "Wanneer dat scherm wordt weggenomen is er een meer open omgeving en meer medewerking. Studenten kijken je in de ogen, volgen wat je zegt, kijken elkaar aan en werken veel beter mee", aldus Hanich op de basis van de eerste vaststellingen sinds het bannen van de laptops uit de les.

"99 procent heeft niets met les te maken"

De Leuvense hoogleraar Wim Veys (Faculteit Wetenschappen) verbiedt laptops al een tijd in zijn lessen. Ook hij wijst erop dat dit de oplettendheid in de les niet steeds ten goede komt. "Ik weet bijna zeker dat 99 procent de laptops gebruikt wordt voor iets dat niets met de les te maken heeft'.

De KU Leuven heeft volgens vicerector Studentenbeleid Rik Gosselink geen plannen om het laptopgebruik in de lessen te reguleren. "Als een student via zijn smartphone of laptop op het internet surft en dat interessanter vindt dan de les moet hij dat maar weten. Zolang hij de anderen niet stoort maakt het mij niets uit", aldus Gosselink.

Bron: Belga. (16/12/2014). Laptops in de aula verboden om beter te kunnen opletten. http://www.demorgen.be/binnenland/laptops-in-aula-verboden-om-beter-te-kunnen-opletten-a2154186/

Mening: Ik begrijp dat men aan de universiteit deze beslissing neemt. Het is inderdaad heel verleidelijk als je je laptop bij hebt om tijdens de les even op facebook te kijken. Dat leraren dit storend vinden begrijp ik zeer zeker. Het is ook zo dat hierdoor het contact tussen de docent en de studenten niet zo goed verloopt. Leerlingen zijn namelijk zeer snel afgeleidt en zijn daardoor niet bezig met de les. Aangezien Hilde Crevits het aantal gebuisde studenten wil aanpakken is het misschien al een oplossing om laptops af te schaffen tijdens de les. Hierdoor gaan studenten meer opletten en daardoor is de kans op slagen toch al iets groter.

Er gaat natuurlijk wel tegenspraak op deze maatregel komen. Je kan namelijk veel meer notities maken met je laptop dan dat je deze moet schrijven. Ik maak zowel notities op papier als op mijn laptop. Dit is afhankelijk van de les. Ik merk zelf dat het schrijven op papier niet altijd gemakkelijk is. Vaak is de docent al verder met de leerinhoud dan dat ik dat ben op papier.

j*na.janssens
16th December 2014, 19:50
Wat gaan ze dan doen met tablets en smartphones? Je kan al even veel met je smartphone als met je laptop. En ja inderdaad vaak zitten studenten met iets anders bezig in de les. Maar dit zijn dan wel de studenten die nog in de les zitten. Je hebt ook studenten die gewoon wegblijven en dan niet de les al eens een eerste keer hebben gehoord. Het is je eigen keuze of je een les volgt of niet en ook of je een les bijwoont vind ik. Ik denk dat de studenten zelf de verantwoordelijkheid moeten nemen om hun lessen te kennen.
In bepaalde lessen bij ons zijn er al leerkrachten die vragen om iets op te zoeken omdat ze weten dat er genoeg computers zijn. Dit zorgt ook voor andere actieve werkvormen. Profs zouden hier gebruik van moeten maken maar zijn nog veel te vaak vastgeroest in het doceren.

Charlotte.L*Dreff
16th December 2014, 20:01
Ik vind dit eigenlijk geen slecht idee. Vanaf het hoger onderwijs zijn laptops in lessen toegestaan. Men gaat er dan ook effectief vanuit dat je oplet omdat je volwassen genoeg bent en deze opleiding zelf gekozen hebt. Onderwijs is helemaal niet meer verplicht dus tegen je zin moet je al helemaal niet meer in de les gaan zitten. Ik vind het dan ook een beetje stom als je tijdens de les op Facebook zou zitten, want je hebt toch net voor die opleiding gekozen? Vroeger waren er zelfs geen laptops of dergelijke en toen gaf men ook al les en schreven de studenten ook gewoon alles op papier. Als dat toen kon, waarom zou dat nu dan niet kunnen? Dit is een experiment, waar niet iedereen mee eens gaat zijn, ik zie dit ook wel in. Maar aan de hand van deze resultaten weten we wel waar we aan toe zijn.

a*melie.van.den.broeck
17th December 2014, 14:52
Op zich moeten we hier niet enkel op studentenniveau gaan kijken, maar ook op docentenniveau. Er wordt immers heel vaak tegen ons gezegd: "Ga naar die website" of "Ga naar Toledo". Dit zijn op dit moment allemaal luxes waarbij we het milieu ook een handje helpen. Het zou een aanpassing zijn voor iedereen.

Ik kan wel begrijpen dat ze de laptops willen afgelasten. Wanneer ik zelf iets moet presenteren voor de klas, vind ik het enorm vervelend dat ik meer laptops zie dan de gezichten die er achter zitten. Ik moet wel zeggen dat ik zelf ook schuldig ben. Ik zit ook heel vaak met mijn laptop in de klas en moet toegeven dat ik niet constant met school bezig ben. Toch valt bij mij hetzelfde op wanneer ik geen laptop bij de hand heb. Ik kan op een of andere manier altijd wel afgeleid geraken, laptop of niet.

H*nnelore.Bervoets
18th December 2014, 00:00
Ik vind het persoonlijk geen goed idee om laptops af te schaffen. Het is zo makkelijk dat alle leerstof en cursussen gewoon online staan. Ikzelf ben ALTIJD al slordig geweest met papier. Ik weet niet hoe, maar ik raak alles kwijt. Op mijn laptop heb ik echter een zeer ordelijke mappenstructuur waar ik alles van schoolmateriaal snel kan terugvinden. Dit komt weer neer op differentiëren. Je zou een laptop mogen meebrengen, maar ook evengoed op papier mogen werken. Hoe jij zelf het beste werkt!
Oké ja, mensen checken Facebook en ze gamen wel eens tijdens de les, maar storen ze iemand? Is dit gedrag anders dan afwezig op een stuk papier te kribbelen terwijl je uit het raam staart? Mensen die niet willen of kunnen opletten, zullen ook niet opletten. Ongeacht of je apparaten mag meenemen of niet.

J*roen.Bosmans
18th December 2014, 08:26
Als hogeschoolstudent heb ik ook beseft dat ik door mijn laptop vaak wordt afgeleid en niet meer oplet. Wanneer deze laptop verdwijnt, is mijn aandacht in grotere mate aanwezig. Toch is het zo dat je op een laptop makkelijker notities kan nemen. Typen gaat tenslotte nog altijd veel sneller dan schrijven. Als hogeschoolstudent heb ik wel een vooruitgang geboekt en kan ik steeds beter mijn laptop gebruiken in de lessen en word ik er steeds minder door afgeleid. Ik denk dat dit iets is waar je jezelf als student moet overzetten en mee moet kunnen omgaan. Je beslist voor jezelf wanneer je wel en niet oplet in een hogeschool en in een universiteit. Het is aan jou de keuze om te zeggen op welke manier jij het beste les kan volgen. Voor sommige studenten is dat met een laptop, voor anderen is dat zonder een laptop. De laptops in het algemeen afschaffen tijdens lessen? Daar sluit ik me niet bij aan.

c*arlotte.meeus
18th December 2014, 08:43
Ik ben het volledig eens met Hannelore. Ik denk dat het afschaffen van laptops in een aula de ondergang betekent voor vele studenten. Voor een aantal studenten verloopt het bijhouden van alle paperassen moeizaam en biedt een laptop dé ideale oplossing.
Bovendien is het gebruik van laptops en ipads toch de toekomst? Jongeren groeien hiermee op. Jongeren van deze tijd gebruiken dagelijks hun laptop. Vanuit de opleidingen wordt dit ook verwacht. Denk maar aan de vele taken die we digitaal moeten maken. Tijdens de les wordt er ook vaak verwezen naar een website of toledo door de docenten. Wanneer we het gebruik van laptops gaan afschaffen, zal dit ook niet meer mogelijk zijn.
Multimedia in het algemeen is de toekomst. Ze willen het gebruik van laptops en/of Ipads zelfs integreren in het secundair onderwijs. Waarom zouden we het dan in het hoger onderwijs verbieden?
Als we laptops gaan afschaffen, zullen we een stapje achteruit gaan en/of stilstaan terwijl we een stap vooruit moeten zetten.

S*lke.Sas
20th December 2014, 14:35
Ik begrijp deze redenering en uit ervaring weet ik dat er heel wat studenten zijn met hun laptop 85% van de tijd met andere dingen bezig zijn, dan met het luisteren naar de inhoud van de les.

Desondanks leven we in een maatschappij waar technologie overal aanwezig is en waar het gebruik ervan geïntegreerd is in het onderwijs. Alle leerstof en al wat belangrijk is in het kader van je opleiding wordt gedeeld via het internet. Hiervoor heb je dus een laptop of een tablet nodig.

Ergens vind ik het wel sneu, dat leerlingen studiegeld betalen om vervolgens twee uur in de les te zitten terwijl ze andere dingen op hun laptop aan het regelen zijn. Ik vind dan dat ze beter gewoon thuis blijven. Het gaat hier echter om volwassen mensen die normaal gezien vrijwillig naar de les toe komen. Zij kiezen er zelf voor hoeveel ze van deze les oppikken en pas vanaf ze hier effectief anderen mee storen, moet er iets aan gedaan worden.

Daarnaast zou het jammer zijn dat laptops worden afgeschaft tijdens de lessen puur omwille van degenen die niet aandachtig zijn. Degenen die hun laptop wel op een positieve manier aanwenden in de lessen en hier wel degelijk hun voordeel uithalen (bv. qua notities maken) worden hierdoor ook bestraft.