PDA

Bekijk de volledige versie : "Peperduur medicijn tegen ziekte van Pompe goedkoop nagemaakt"


mitchell.b*ons
13th December 2014, 11:12
Wetenschappers van de Universiteit Utrecht zijn erin geslaagd het medicijn tegen de ziekte van Pompe na te maken. Het is nog maar een kleine hoeveelheid en moet nog meer worden getest, maar de schatting is dat het binnen twee jaar klaar is voor patiënten. Daarover bericht het onderzoeksprogramma Argos vandaag.

Het medicijn tegen de spierziekte, Myozyme van fabrikant Genzyme, is erg duur: het kost zo'n 400.000 tot 700.000 euro per patiënt per jaar. Het middel waar ze in Utrecht aan werken, is voor 4.000 euro te maken. Dat schat professor Huub Schellekens, initiator van het onderzoek.

Bron: De Morgen, 13 december 2014
http://www.demorgen.be/wetenschap/-peperduur-medicijn-tegen-ziekte-van-pompe-goedkoop-nagemaakt-a2151587/

Mening:

Ik hoop dat de testen goed verlopen, zodat de kleine hoeveelheid van het medicijn Myzozyme ,waaraan ze in Utrecht aan het werken zijn, kan vergroot worden. Dit zou betekenen dat de normale kostprijs (400 000 tot 700 000 EUR per patiënt/per jaar) tegen de ziekte van Pompe (spierziekte), minstens 100 keer goedkoper wordt (4000 EUR), aldus de schatting van professor Huub Schellekens (initiator van het onderzoek).

Naar mijn mening moet iedereen over de nodige medicijnen kunnen beschikken wanneer men er nood aan heeft. Dit is niet altijd het geval. Medicijnen voor bepaalde, ernstige ziektes zijn namelijk peperduur. Bijgevolg, kan niet iedereen deze medicijnen aanschaffen. Er heerst namelijk een natuurlijke (financiële) ongelijkheid in de wereld. Dit zou niet mogen. Ik vind dat iedereen in de wereld over de juiste medicatie moet kunnen beschikken, wat spijtig genoeg een utopische wens lijkt.

De investeringen om 'het goedkoper medicijn' te maken bedragen maar liefst 1,3 miljard EUR, volgens een woordvoerder van het concern. Dit is een flinke som, maar een som die zeker en vast de moeite waard is ! Voor de universiteit Utrecht is het doel het medicijn op eenzelfde schaal met een vergelijkbare kwaliteit en effectiviteit continu te produceren. Als dit doel bereikt wordt, kan dit naar mijn mening een enorme mijlpaal betekenen voor de biotechnologische sector.