PDA

Bekijk de volledige versie : Crevits: "Scholen gaan heel verantwoordelijk om met staking"


Priscilla.V*nEyck
12th December 2014, 17:07
Het is nog onduidelijk welke impact de nationale staking maandag op het onderwijs zal hebben. Minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) is er gerust op dat schoolbesturen ouders intussen goed geďnformeerd hebben.

Crevits stelt vast dat de afgelopen weken weinig leraren hebben gestaakt, zo'n 4 procent. Maar in "De ochtend" op Radio 1 zei ze dat het onderwijs zich georganiseerd heeft om vooral aanstaande maandag te staken.

Het gaat dan vooral om het basis- en kleuteronderwijs, want in veel middelbare scholen zijn de examens vandaag al achter de rug. Maar de kerstvakantie is nog niet begonnen, benadrukt Crevits. "Heel veel scholen hebben laten weten dat er maandag geen examens worden afgenomen, maar in veel secundaire scholen gaan dinsdag de examens nog gewoon door."
Begrip voor bezorgdheid

Net als basis- en kleuterscholen zijn middelbare scholen maandag verplicht om opvang te voorzien voor hun leerlingen, zei Crevits nog. De minister vertrouwt erop dat de schoolbesturen hier de afgelopen tijd duidelijk over hebben gecommuniceerd met ouders en leerlingen.

Voorts toonde Crevits begrip voor stakende leraren. "Men heeft het recht om te staken, ook in het onderwijs. Ik heb begrip voor de bezorgdheden die ook in het onderwijs leven. Mensen worden geconfronteerd met de verhoging van de pensioenleeftijd en met besparingen, ondanks de 11 miljard die we investeren in het Vlaams onderwijs."

"We moeten verantwoordelijk omgaan met dit signaal van ongerustheid. Respect hebben voor de mensen die willen staken", besloot de minister.

Bron: De Redactie, 12/12/2014

Mening:
De leerkrachten hebben inderdaad net zoals iedereen recht om te staken aanstaande maandag. Maar het is goed dat de ouders en de leerlingen voldoende geďnformeerd worden. Overal moet opvang voorzien worden en dat is dan ook niet meer dan normaal. Er zijn ouders die wel gaan werken, en hun kinderen dus niet kunnen bijhouden. Ze verwachten namelijk dat hun kinderen naar school kunnen gaan. Zelfs in het secundair wordt er opvang voorzien, en dat is ook goed. De studenten hebben examens dus ze moeten hun tijd slim besteden, en als ze geen opvang zouden hebben dan denken de meeste wel eens om op café te gaan of dergelijke.

C*arlotte Lodewyckx
12th December 2014, 17:14
Iedereen heeft het recht om te staken dus ook leerkrachten in het onderwijs. Ik heb tijdens mijn stage al gehoord dat er in veel scholen de examens één dag worden uitgesteld. Ik vind dit een knap initiatief van de scholen, want voor leerlingen is het niet leuk om tijdens een examenperiode ook nog eens extra stress te moeten hebben voor op tijd op het examen te geraken. Daarnaast vind ik het jammer dat er zo veel leerkrachten staken in het kleuter- en lageronderwijs. Niet alle scholen bieden opvang aan en hierdoor worden sommige ouders verplicht om ook te staken, terwijl ze dit eigenlijk helemaal niet willen.

Ik begrijp zeker en vast dat mensen willen staken, want ze hebben hier ook het recht op. Daarentegen vind ik het wel zeer jammer dat dit een grote invloed heeft op mensen die helemaal niet aan de staking willen deelnemen. :down:

S*EVEN.BRUYNSEELS
12th December 2014, 18:53
Ik merk toch dat bij mij in de buurt zo goed als alle scholen dicht blijven aanstaande maandag. Op zich heb ik er niets op tegen. Bij ons in Westerlo is het zelfs zo geregeld dat leerlingen die maandag toch naar school willen komen hier ook de mogelijkheid toe hebben. Ze zullen worden opgevangen en kunnen op school studeren voor hun examens. Ik vind dit heel positief omdat misschien niet iedereen even graag thuis zit tijdens de stakingen.

Maar zoals Charlotte ook zegt, ik vind het erg jammer dat mensen die niet mee willen staken hier toch voor een groot deel de dupe van zijn..

a*melie.van.den.broeck
12th December 2014, 18:59
Ik vind de reactie van Priscilla nogal raar verwoord. Niet elke leerling is een caféganger, laat staan 's morgens wanneer alle cafés dicht zijn. De opvang is er voor leerlingen die ook naar school willen gaan of verplicht worden door hun ouders. Anderen blijven gewoon alleen thuis. Ik denk trouwens ook niet dat er maandag veel ouders op hun werk zullen terecht kunnen...

Waarvoor ik vooral zou staken in het onderwijs is het besparingsplan. Terwijl men langs de ene kant een hervorming wil doen van het secundaire onderwijs en het M-decreet willen doorvoeren (dit houdt in dat leerlingen uit een BUSO OV 3 en OV 4 ook in het reguliere onderwijs mogen les volgen), wil men langs de andere kant wel zoveel geld besparen en dan vooral op de middelen. We krijgen hier dus duidelijk een contradictie. De hervorming en het M-decreet eisen net meer geld om deze veranderingen vlot te laten verlopen. Leerlingen met een auditief of visueel probleem niet de kans kunnen geven om gewoon les te volgen aan de hand van een iPad of andere gewoon omdat het geld er niet is, vind ik zo boers en laag.

Wat de stakers betreft. Iedereen mag van mij staken, maar houd de mensen niet tegen die willen werken. Sommigen willen de kloof niet nog groter maken, heb daar respect voor net zoals wij respect hebben voor hen. Op dit moment is dat respect ver te zoeken. In een e-mail die we onlangs kregen staat dat de stakers niet de plicht hebben om ons te melden of we maandag 15 december les hebben. Ook dit is gewoon een domme actie. Ik moet zelf 30 kilometer rijden om in Vorselaar te geraken om daar dan misschien te horen dat ik geen les heb. De verplaatsing kost mij ongelooflijk veel geld (60km = 5 euro aan benzine), geld dat ik op dit moment ook voor andere dingen kan gebruiken. Ik hoop dus dat mijn docenten zich toch solidair tonen en een mail storen als zij zich onthouden van het lesgeven deze maandag.

l*rs.mijnendonckx
14th December 2014, 16:06
Iedereen heeft het recht tot staken en dus ook de leerkrachten. Maar ik ben wel van mening dat de school dan nog steeds toegankelijk moet zijn en er de nodige opvang wordt voorzien voor leerlingen die toch naar school wensen te gaan.

Ik begrijp zeker dat er mensen zijn die willen staken. Maar wat ik niet begrijp is dat deze stakers ervoor zorgen dat de mensen die wel willen werken hier de kans niet toe krijgen.