PDA

Bekijk de volledige versie : Bye-bye, siësta


Barst
28th December 2005, 23:55
Spaanse regering wil het einde van de siësta


ROTTERDAM, 28 DEC. Er komt een eind aan een oude traditie in Spanje. De regering van premier Zapatero heeft gisteren besloten de siësta voor ambtenaren af te schaffen. De lunch zal in de toekomst moeten worden gebruikt tussen twaalf en één uur. Dit betekent een grote omslag in het openbare leven in Spanje, waar men gewend is na de lunch een middagslaapje te doen.


Door de afschaffing van de siësta kunnen ambtenaren voortaan om zes uur stoppen met werken. Nu werkt men vaak door tot negen uur ’s avonds. De regering wil zo meer aansluiten op de Europese arbeidspraktijk. „Ambtenaren krijgen meer tijd voor hun familie”, zei minister Jordi Sevilla (Administratie Zaken). „Bovendien willen wij een voorbeeld zijn voor ondernemingen. Het is natuurlijk vreemd dat bedrijven een groot deel van de middag onbereikbaar zijn voor klanten uit het buitenland.” Sommige bedrijven, zoals Coca-Cola Ibérica, schaften de siësta dit jaar al af.

Ambtenaar Ferran Alvarez van de provincie Tarragona vindt het een ongelukkig plan van de regering: „Dit is nou typisch zo’n voorbeeld waarbij de regering de ambtenaren gebruikt om iets bij het bedrijfsleven gedaan te krijgen. Ik ben verantwoordelijk voor de kwaliteit van de stranden in de provincie. Daarnaast nemen wij maatregelen om de stranden toegankelijk te maken voor gehandicapten. Kunt u zich voorstellen onder wat voor omstandigheden wij ons werk moeten doen als we tijdens de warmste uren van de dag moeten werken?”


NRC, 28 december 2005

Elke.Evens
7th January 2006, 21:20
Dit heeft zowel voordelen als nadelen omdat als ze dit afschaffen hebben ze natuurlijk vroeger gedaan met werken.
Maar aan de andere kant is het moeilijk om iets wat een soort 'traditie' is in hun land zo maar af te schaffen.
De belangrijkste reden waar de meesten over gaan klagen en natuurlijk ook terecht is, is dat ze geen pauze hebben in de tijd wanneer het het warmste is van de dag! Hier gaan ze meer problemen mee hebben omdat er veel mensen in het ziekenhuis gaan belanden wegens het te drukke en te warme weer waar ze in moeten werken.
Mijn mening hier over is dat ik er ook wel tegen ben omdat het voor meer problemen gaat zorgen dan dat ze er voor hadden...namelijk meer sterfgevallen of mensen die in het ziekenhuis belanden.

DorienFaes
9th January 2006, 11:00
De siësta afschaffen zal zeker zorgen voor het nodige tumult in Spanje. Want een echte traditie gaat verloren. Maar kom, eigenlijk heeft men gelijk, als je tijdens de normale uren van de dag niet te bereiken bent, dat is dom. Ik begrijp trouwens niet dat alles dan optimaal kan functioneren en dan heb ik het vooral over de grote winstmakende bedrijven. En als je als land toch al bij Europa behoort en alles moet functioneren volgens de normen van de Europese wetten, dan vind ik het echt niet slecht dat men de siësta heeft afgeschaft. Natuurlijk is een dutje vlak na het middagmaal heel erg gezond en zeker in zulk een landen als Spanje waar het onder de middag om te bakken is.

Kenny
11th January 2006, 00:23
Ik ben wel benieuwd naar de reactie van de Spanjaarden. Is dit namelijk niet zo'n item dat nogal gevoelig ligt bij de bevolking (traditie e.d.)? Het getuigt toch wel van enige politieke bekwaamheid om zo'n maatregel te durven nemen, tegen de wil van het volk in (denk ik?), omdat de economische realiteit het nu eenmaal vraagt.