PDA

Bekijk de volledige versie : "15 procent eerstejaarsstudenten slaagt voor amper 1 of 2 vakken"


mitchell.b*ons
11th December 2014, 18:33
Zo'n 15 procent van de eerstejaarsstudenten in het hoger onderwijs slaagt voor amper 1 of 2 vakken. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Koen Daniëls heeft opgevraagd bij het departement Onderwijs. "Onze cijfers bevestigen de nood aan maatregelen", aldus Daniëls.

De Vlaamse Onderwijsraad (Vlor) publiceerde deze week haar advies over de aanpassing van de decretale bepalingen inzake studievoortgang. De Vlor pleit daarin onder meer om studenten sneller en strikter op te volgen tijdens hun eerste jaar.

Uit cijfers die N-VA-parlementslid Daniëls heeft opgevraagd blijkt nu dat het aantal generatiestudenten dat geen 60 studiepunten opneemt, dus geen volledig jaar, op vijf jaar tijd gestegen is van 12 naar 15 procent. "Daarnaast stijgt het aandeel studenten met een zeer laag studierendement. Tijdens het academiejaar 2012-2013 behaalde 7.150 generatiestudenten (ofwel 15 procent) geen 10 procent van de opgenomen studiepunten. Concreet gaat dit over studenten die op een volledig academiejaar voor slechts 1 of 2 vakken geslaagd zijn", zegt Daniëls.

Bron: De Morgen, 11 december 2014
http://www.demorgen.be/binnenland/-15-procent-eerstejaarsstudenten-slaagt-voor-amper-1-of-2-vakken-a2149430/

Mening:
Jezelf oriënteren als student is uiterst belangrijk, voordat je effectief voor een bepaalde richting/opleiding kiest. De school en ouders moeten hierin een ondersteunende rol bieden voor hun student. Een school, meer bepaald je leerbegeleider, weet meestal waarin je in staat bent en waarin niet. Met hem/haar kom je, gedurende het jaar, immers veel in contact en hij/zij zal bijgevolg zo objectief (schoolresultaten) mogelijk kunnen oordelen welke meerwaarde jij in de toekomst kan betekenen voor de maatschappij. Daarnaast, is het naar mijn mening belangrijk dat een school aan deze oriëntering voldoende tijd besteed. Hieraan kan een school voldoen door bijvoorbeeld een vak 'studieloopbaanbegeleiding' te introduceren in het laatste jaar van het middelbaar. De overgang van het secundair onderwijs naar het hoger onderwijs is namelijk vaak groot voor de meeste studenten. Bijgevolg moet een middelbare school hun studenten hierop attent maken, begeleiden, informeren. Kortom, studenten helpen 'klaarstomen' voor het vervolg van hun schoolcarrière.

Zo'n 15 % van het aantal eerstejaarsstudenten slaagt voor amper 1 of 2 vakken, wat blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Koen Daniëls bij het departement onderwijs heeft opgevraagd. Twee oorzaken kunnen naar mijn mening hiervan aan de basis van liggen: onvoldoende kennis of onvoldoende motivatie. Ik ben het bijgevolg eens met Vlaams parlementslid Koen Daniëls, die niet alleen een betere studiebegeleiding voor aanvang van het hoger onderwijs vooropstelt, maar ook een snellere heroriëntering tijdens het eerste academiejaar van het hoger onderwijs wil. Ik sluit me eveneens aan bij zijn pleidooi dat hierin nodige aanpassingen/maatregelen moeten doorgevoerd worden. Dit zal volgens mij leiden tot een win-win situatie. De maatschappij en de ouders 'pompen geld' in hun student, zodat ze later een meerwaarde kunnen bieden op de arbeidsmarkt. Voor de student is dit eveneens beter, want hij/zij zal zich sneller kunnen heroriënteren naar een opleiding die beter aansluit bij zijn/haar capaciteiten en interesses.