PDA

Bekijk de volledige versie : Volgend schooljaar geen verplicht doktersbriefje meer nodig


Maxime.v*ndersmissen
11th December 2014, 12:05
Volgend schooljaar geen verplicht doktersbriefje meer nodig

Vanaf volgend schooljaar is een doktersbriefje voor afwezigheden in de week voor of na de schoolvakantie niet meer verplicht. Dat heeft Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits beslist. De minister wil het zogeheten luxeverzuim op een andere manier aanpakken.

Advertisement
De problematiek is niet nieuw. Ouders trekken soms in de weken voor en na schoolvakanties op reis omdat het dan goedkoper is. Daardoor piekt het aantal ongewettigde afwezigheden in het onderwijs steevast in de week voor en de week na een schoolvakantie.

Ook al gaat het dan om een beperkte groep leerlingen - uit recente cijfers blijkt dat het gaat om 0,5 procent van de leerlingen in het basisonderwijs en 1,4 procent van de leerlingen in het secundair onderwijs, omgerekend 8.300 leerlingen in totaal - toch moet de problematiek van het ‘luxeverzuim’ aangepakt worden, zo meent minister Crevits.

Pascal Smet (SP.A), de voorganger van Crevits op onderwijs, voerde het verplichte doktersbriefje in voor elke afwezigheid in de week voor of na een schoolvakantie (tijdens de rest van het schooljaar mogen ouders zelf vier keer ziektebriefjes schrijven voor maximaal drie opeenvolgende kalenderdagen, pas nadien is een doktersattest nodig, red.). Dat verplichte doktersbriefje moest het luxeverzuim helpen inperken.

Breder actieplan in de maak
Maar minister Crevits twijfelt al langer aan de zin van dat verplichte doktersbriefje en kondigde eerder al aan dat ze het liever zag verdwijnen in de aanpak van het luxeverzuim. Daarom heeft ze nu beslist het doktersattest vanaf volgend schooljaar af te schaffen.

‘De afschaffing gebeurt vanaf 1 september 2015 omdat anders alle scholen in de loop van dit schooljaar nog hun schoolreglementen moeten aanpassen, wat voor planlast zorgt’, legt minister Crevits uit.

‘Luxeverzuim wordt in de toekomst meegenomen in het breder actieplan over vroegtijdige schoolverlaters, een plan dat in de maak is. Nu zorgt het medisch attest zelf ook voor planlast’, aldus de CD&V-minister.

bron: www.destandaard.be, 11 december 2014 (http://www.standaard.be/cnt/dmf20141211_01423745)

mening:Ik vind het goed dat een doktersbriefje niet meer verplicht is, maar het heeft ook nadelen. Nu gaan leerlingen zeker vroeger op vakantie vertrekken en gaan er meer leerlingen spijbelen. Het is misschien beter om het op een andere manier aan te pakken. Ik denk dat het aspect van de afwezigheidsbriefjes niet streng genoeg is voor de leerlingen. De scholen gaan strenger moeten optreden. Ikzelf zou persoonlijk wel niet weten wat de oplossing is, maar daarvoor zijn de ministers er natuurlijk. Ik hoop dat ze tegen volgend schooljaar wel een andere oplossing hebben gevonden en deze duidelijk maken aan de mensen.

J*ll.Verboven
11th December 2014, 13:50
Allemaal goed en wel, maar met het afschaffen van het doktersbriefje is het niet opgelost. Welke nieuwe maatregelen zullen aangereikt worden? Het plan is in de maak, maar hier zal toch meer duidelijkheid over moeten komen hoor. September 2015 lijkt misschien nog ver weg maar zo veel tijd om met iets concreets af te komen heeft onze minister van onderwijs toch niet meer naar mijn mening.

VeerleGrauwm*ns
11th December 2014, 14:21
Ik had gemengde gevoelens toen ze deze maatregelen invoerden. Langs de ene kant vond ik het goed dat de leerlingen een doktersattest nodig hadden. Vroegtijdig op vakantie vertrekken (of later aankomen) is leuk, maar onderwijs is belangrijker en ook al is het dan maar het begin of het einde van een semester, het blijft toch belangrijk. Ik denk wel dat veel mensen gewoon naar de dokter gegaan zijn, hun uitleg gedaan hebben en dat de dokter alsnog een briefje voorschreef. Voor dokters kan het niet leuk zijn (en ook niet legaal?) zijn als mensen daarvoor naar je praktijk komen. Je gunt het ze wel, ook al mag het eigenlijk niet. Dokters betrekken bij dit probleem leek me de foute aanpak. Hoe het dan wel aangepakt zou moeten/kunnen worden weet ik ook niet.. Misschien de uren die ze missen laten nablijven eens het nieuwe semester begint? Verplichte aanwezigheid om te helpen bijevenementen die de school organiseert?

H*nnelore.Bervoets
11th December 2014, 22:14
Ouders maken deze beslissingen, maar beseffen niet dat hun kind de gevolgen zal dragen. Ik heb het zelf ook al meegemaakt. Doktersbriefje binnen gebracht omdat de familie vroeger weg wou en dan op het matje geroepen worden. Soms gaan scholen er ook wel wat ver in. Ik heb al studenten beschuldigd weten worden van zulke praktijken, terwijl ze wel degelijk ziek waren en anderen konden bij wijze van spreken gaan en staan waar ze wilden.
Ik zou ook niet weten welke andere oplossing ze gaan verzinnen, maar ik denk ook niet dat het doktersbriefje zo'n effectief preventiemiddel is. Ik ben zeker benieuwd naar het alternatief voor 2015.

A*vid.Van.der.haegen
12th December 2014, 07:26
De school zou leerlingen toch moeten voorbereiden voor de werkvloer? Op het werk is er ook een doktersbriefje verplicht, dus waarom niet op school? Zelfs gewettigde zieken krijgen vanuit hun werk controle door artsen. Ik hoop dat er alternatieven komen, hoewel ik er geen kan bedenken. Een doktersbriefje is toch het minste dat gevraagd dient te worden.

R*ni Van Eemeren
12th December 2014, 08:49
Ik snap voorlopig niet zo goed waarom Crevits het doktersbriefje wilt afschaffen. Ik vind het zelf ook helemaal niet goed dat er leerlingen vroeger op vakantie vertrekken. Uiteraard begrijp ik sommige ouders wel omdat het inderdaad heel veel scheelt in de prijs. Toch is het niet eerlijk voor andere kinderen. Daarom vond ik het doktersbriefje een goed idee. Ergens snap ik ook wel dat Crevits dit wilt afschaffen, want bij sommige dokters kan je zo om een briefje gaan terwijl je niets hebt. Ik ben voorlopig nog geen fan van de afschaffing, maar dat is omdat ik nog geen nieuw voorstel gelezen heb. Als ik Crevits was, dan had ik eerst een nieuw voorstel bedacht voor ik dit artikel had gepubliceerd. Ik ben erg benieuwd naar hoe ze het wilt oplossen.

G*lles.Den.Abt
12th December 2014, 09:37
Ik zit hier ook met een verdeelde mening, leerlingen moeten toch aanwezig zijn in de lessen en men verwacht dat men enkel afwezig is door ziekte. Nu gaan ze eigenlijk zeggen dat leerlingen zomaar vroeger op vakantie mogen vertrekken en dat ze zich er niets van moeten aantrekken of ze aanwezig zijn of niet. Net zoals Arvid hier al zei: ze moeten klaargestoomd worden voor de werkvloer en daar komen ze er niet zo makkelijk van af. Ik begrijp wel dat het in de meeste gevallen de schuld is van de ouders die hun werk zo geregeld hebben dat ze die week al kunnen vertrekken om de kosten van hun reis te drukken. De kinderen zelf hebben hier weinig inspraak in maar kunnen wel op het matje geroepen worden wanneer ze terugkomen van de vakantie. Daarom denk ik dat het beter is dat ze dit allemaal nog eens gaan herzien, de doktersbriefjes afschaffen is geen goed idee. Misschien kunnen ze een ander gebruik ervan hanteren en een andere regeling treffen.

a*melie.van.den.broeck
12th December 2014, 10:32
Ik denk dat we hier een onderscheid moeten maken tussen leerlingen die echt op vakantie gaan en leerlingen die een week voor school ziek zijn. Mijn broertje heeft dit schooljaar het probleem gehad dat hij op maandag ziek was, de week voor de vakantie. Hij was wel gewoon terug op dinsdag, maar moest ook een attest binnen brengen. Dit is ronduit belachelijk. Misschien moeten we een regel vaststellen dat ze een doktersbriefje moeten hebben indien ze ziek zijn tot en met vrijdag?