PDA

Bekijk de volledige versie : Geef studenten na eerste semester degelijk advies


Priscilla.V*nEyck
10th December 2014, 16:19
De Vlaamse onderwijsraad, VLOR, doet een aantal voorstellen om te vermijden dat studenten er te lang doen over doen om een bachelordiploma te halen.

De raad vraagt onder meer aan de minister om te onderzoeken of studenten die zwakke resultaten halen na hun eerste jaar hogeschool of universiteit verplicht kunnen worden bijgewerkt of geheroriënteerd naar een andere richting.

Daarbij zouden de studenten na het eerste semester degelijk studieadvies moeten krijgen, zodat wie gevaar loopt om te mislukken, gewaarschuwd is. Universiteiten en hogescholen kunnen nu al maatregelen opleggen als studenten niet geslaagd zijn op de helft van hun vakken.

De VLOR vraagt nu om dit te verstrengen. Wie niet geslaagd is voor zes op de tien vakken zou voorwaarden opgelegd krijgen om zijn studie voort te mogen zetten.

De KULeuven besliste eerder al dat zwaar gebuisde studenten, die in hun eerste jaar geen dertig procent van hun vakken met succes afronden, kunnen geweigerd worden voor het tweede jaar.

Bron: De Redactie, 10/12/2014

Mening:
Ik vind dit een goed initiatief. De ouders of de studenten zelf betalen enorm veel geld voor een opleiding. Dus als de universiteiten of de hogescholen de studenten bijsturen en op hun plaats gaan zetten, kan dit veel helpen. Want sommige leerlingen denken na hun eerste semester dat dit ligt aan de overgang van secundair naar hoger, en gaan toch verder met hun opleiding zonder extra inspanningen te verrichten. Daarom is het goed dat de VLOR nu vraagt om dit allemaal te verstrengen.

E*ien.Khouri
10th December 2014, 19:42
Ik vind dit ook geen slechte maatregel.

Je ziet het vaak dat studenten in een opleiding aanmodderen als ze buizen en daarna niet goed meer weten wat te doen. Daarmee kunnen ze vele jaren en studiepunten mee verliezen.

Ik ben dus zeker helemaal voor het geven van degelijk advies als een eerste semester niet gaat als verwacht.

In bepaalde landen zijn er zelfs heuse 'school and carreer counselors' die samen met jouw gaan kijken welke richting het beste bij je past. Ik denk dat vele mensen dit soort advies wel meer kunnen gebruiken.

B*eke Janssens
10th December 2014, 19:50
Ik ga akkoord met Elien en Priscilla. Het gebeurt inderdaad heel vaak dat studenten buizen op één of meerdere vakken tijdens het eerste jaar. Vaak weten ze dan niet goed wat doen en twijfelen heel hard. Als ze verder doen lukt hen het dikwijls om het op te halen maar soms ook niet en geraken ze dieper in de put. Uiteindelijk kan dat het gevolg hebben dat ze pas na 2-3 stoppen. Dit kost natuurlijk geld voor de studenten zelf en voor België. Ze verliezen zelfvertrouwen en geraken pas later op de arbeidsmarkt zonder ervaring. Tijdens het middelbaar worden we altijd begeleid dus waarom ook niet in het hoger onderwijs? We zijn inderdaad zelfstandiger en kunnen meer zelf beslissen maar sommige mensen hebben toch extra begeleiding nodig. Ik vind het ook goed dat de KULeuven deze maatregel heeft ingevoerd. Hierdoor zullen de studenten gemotiveerder en met een betere studiehouding beginnen aan de opleiding. Ze zullen minder feesten en meer achter de boeken zitten. Studenten die de richting gewoon niet aankunnen worden ook niet aan het lijntje gehouden en verliezen geen tijd.