PDA

Bekijk de volledige versie : Openbaar ministerie mag vonnis Pistorius aanvechten


Charlotte.N*uts
10th December 2014, 12:20
Openbaar ministerie mag vonnis Pistorius aanvechten

Het openbaar ministerie mag in beroep gaan tegen de veroordeling van de atleet Oscar Pistorius voor doodslag door nalatigheid. De straf is te licht, vindt de openbaar aanklager.

Het openbaar ministerie vindt dat de gehandicapte atleet Oscar Pistorius een ‘schokkend lichte’ straf kreeg. Die werd in oktober veroordeeld wegens doodslag door nalatigheid – en geen moord – op zijn vriendin Reeva Steenkamp in februari vorig jaar. Hij kreeg daarvoor 5 jaar gevangenisstraf.

Het openbaar ministerie had minimum 15 jaar geëist en gaat daarom nu in beroep. Volgens openbaar aanklager Gerrie Nel is het weinig geloofwaardig dat toen Pistorius vier keer vuurde op een gesloten toiletdeur, hij zelfs niet beseft zou hebben dat hij riskeerde degene die daar zat dodelijk te raken.

De advocaten van Pistorius hebben zich verzet tegen het beroep.

Bron: Het belang van Limburg (http://www.hbvl.be/cnt/dmf20141210_01421688/openbaar-ministerie-mag-vonnis-pistorius-aanvechten)
Datum: 10/12/2014
Eigen mening: Ik vind dat deze atleet ook een zeer milde straf heeft gekregen voor wat hij gedaan heeft. Ik geloof niet dat Pistorius niet wist wat de gevolgen konden zijn wanneer hij het pistool vier keer afvuurde. Volgens mij wist hij heel goed wat er juist met zijn daden kon gebeuren. Was zijn vriendin net toen op de verkeerde plaats? Niemand zal hier juist een antwoord op kunnen geven buiten Pistorius. Ik begrijp het standpunt van het openbaar ministerie. Ik zou zelf ook in beroep hier tegen gaan. 5jaar voor doodslag met nalatigheid vind ik persoonlijk toch héél weinig.