PDA

Bekijk de volledige versie : Feest van de Onnozele Kinderen nog maar zelden gevierd


judithgielens
26th December 2005, 18:16
Feest van de Onnozele Kinderen nog maar zelden gevierd
KADOC, het documentatie- en onderzoekscentrum voor Religie, Cultuur en Samenleving, wijdt in zijn nieuwsbrief van januari 2006 aandacht aan het Feest van de Onnozele Kinderen op 28 december dat helemaal op de achtergrond is verzeild geraakt.

Soms wordt in het kader van genocides of kindermisbruik nog wel verwezen naar de moordpartij die op bevel van koning Herodes, kort na de geboorte van Christus, in het Bijbelse Bethlehem en omstreken, op jongetjes van twee jaar en jonger werd uitgevoerd.

Het verhaal van de evangelist Matteus is pas in de barokkunst populair geworden en wellicht zo doorgedrongen in catechetische prenten en volksgebruiken.

Kinderen baas
Tot in de jaren 1960 mochten kinderen op Onnozele Kinderendag de wetten stellen. Het begon vaak met het buitensluiten van ouders of leerkrachten; daarom werd 28 december ook "sluiterkesdag" genoemd. De ouders en leerkrachten werden pas opnieuw binnengelaten als ze aangename dingen beloofden en de kinderen aan tafel of in de refter bedienden, uiteraard ook met lekkers.

Kinderen trokken die dag verkleed als volwassenen rond in hun wijk of dorp en haalden al zingend of acterend versnaperingen op. Het gebruik werd geleidelijk verdrongen door het zingen met Driekoningen of Nieuwjaar.

Ook in religieuze instituten
Minder gekend is dat, naar analogie met de volksgebruiken, ook in een aantal religieuze instituten tot circa 1950 op Onnozele Kinderendag de rollen werden omgekeerd: voor één dag hadden niet de oversten, maar de leden het voor het zeggen. Zo groeide 28 december uit tot een zeldzame kloosterlijke ontspanningsdag.

Die dag bezochten ook de kinderen van de eigenaars van het onroerend patrimonium van de instituten samen met hun ouders "hun" eigendom. De kinderen waren voor de gelegenheid gekleed zoals de kloosterlingen, die hen met gespeelde honneurs ontvingen.
HLN weblog 26/12/05 17u14

judithgielens
26th December 2005, 18:20
Ik vind ten eerste nog altijd dat het ONSCHULDIGE kinderen zijn!
Ten tweede vind ik het gebruik ook wel fijn :)
maar zoals het artikel zegt: het is verdrongen door de andere 2

Het lijkt mij geen slechte dag om alle misbruiken tegen onschuldige kinderen op deze dag eens terug te herdenken.