PDA

Bekijk de volledige versie : #DSDISCUSSIE. Cannabis legaliseren of hard vervolgen?


a*melie.van.den.broeck
9th December 2014, 19:45
‘Je kan moeilijk doen alsof thuisteelt en cannabisclubs niet bestaan.’ Drugsbeleidexperten Brice De Ruyver en Cyrille Fijnaut pleiten ervoor dat Europa snel stelling neemt in het debat over de legalisering van cannabis. Is het tijd om cannabis te legaliseren?
‘We moeten de realiteit onder ogen zien: er zijn nu eenmaal mensen die graag een jointje opsteken’, klinkt het vrijdag in een interview in De Standaard. ‘In een beleid dat de volksgezondheid laat primeren, de rechtshandhaving versterkt en de economische belangen probeert weg te houden, kan er plaats zijn voor een beperkt, gereguleerd aanbod.’

Samen met zijn Nederlandse collega, professor Cyrille Fijnaut (Universiteit Tilburg), schreef veiligheidsexpert Brice De Ruyver daarom een pleidooi voor ‘de derde weg’. Een middenweg. Samengevat: een cannabisbeleid op het niveau van de Europese Unie, dat de volksgezondheid laat primeren en de rechtshandhaving versterkt. ‘Een beperkt, gereguleerd aanbod kan daar een onderdeel van zijn.’

Legaliseren, zoals momenteel in de VS een trend is, is volgens de heren immers geen goed idee. Daarnaast wijzen ze erop dat men evenmin kan doen alsof thuisteelt en cannabisclubs niet bestaan.

Bron: De Standaard
Datum: 31/10/2014

Eigen mening
Ik denk dat cannabis legaliseren niet zal helpen. Wij hebben bij focus op zorg al een gesprek gehad met iemand die elke dag met drugsgebruikers in contact komt. Hierbij waren in de klas duidelijk voor- en tegenstanders. Ik blijf nog altijd tegen. Het is en blijft een vies beestje net als alcohol. Je kan verslaafd raken nog voor je het doorhebt. Cannabis is wel een lichtere vorm van drugs, maar het kan wel grote risico's inhouden.

V*ronique.Govaerts
9th December 2014, 23:32
Tijdens 'focus op zorg' vertelde de gastspreker zijn eigen mening over dit gegeven. Hij zei dat hij akkoord ging om cannabis te legaliseren maar dat het alleen verkrijgbaar moet zijn omwille van medische redenen. Hier ga ik ook helemaal mee akkoord, als dit realiteit kan worden natuurlijk.
Vandaag was er nieuws over lachgas, waar geen wettelijk verbod op staat. Het wordt normaal gezien alleen gebruikt voor medische redenen maar is nu ook een echte hype op feestjes. Vanaf nu kunnen er GAS-boetes uitgedeeld worden voor het (niet-medisch) gebruik van lachgas. Als hetzelfde zou gebeuren met cannabis, kan dit volgens mij voor grote risico's zorgen.

M*xime Laurent
10th December 2014, 18:52
Ik vind dat cannabis gelegaliseerd moet worden voor medische doeleinden. Als je er mensen mee kan helpen, vind ik niet dat we dit moeten blijven verbieden. Cannabis legaliseren in het algemeen, dat is dan weer een ander verhaal.
Er is al een tijdje een discussie aan de gang tussen verschillende sociologen. De ene groep zegt dat als we cannabis legaliseren in het hele land (niet alleen medisch), we er veel mee gaan experimenteren en het voor velen fatale gevolgen kan hebben.
Een andere groep zegt dat dit niet zal gebeuren. Zij denken dat als we het legaliseren er juist minder mensen gebruik van gaan maken. Dit omdat het dan niet meer spannend is om te doen (omdat het dan niet bij wet verboden is). Zij zijn dan ook voorstander van dit voorstel.
Ikzelf ben tegenstander. Ik denk dat als we het gaan legaliseren op algemeen niveau, het gebruik van cannabis wel gaat verminderen. Ik vrees echter wel dat het gebruik van andere (zwaardere drugs) dan gaat toenemen. Mensen gaan volgens mij na het occasioneel gebruik van cannabis overschakelen op zwaardere illegale drugs voor het spannendere gevoel. Dit heeft uiteraard nog ergere gevolgen. Daarom wil ik niet dat het wordt gelegaliseerd.

s*ppe.cools
11th December 2014, 16:18
Ik sluit me aan bij de mening van Maxime. Enerzijds vind ik dat cannabis gebruikt mag worden voor medische doeleinden, anderzijds moet cannabis illegaal blijven voor diegenen die het gewoon willen consumeren als genotsmiddel.

Dan moeten we een nieuwe vraag stellen: wanneer gebruik je het voor medische doeleinden en wanneer gebruik je het puur voor het genot? Er kunnen personen zijn die cannabis gebruiken als genotsmiddel, maar die toch een medische aandoening hebben die verholpen kan worden door cannabis.

Mensen die voor medische doeleinden aan cannabis kunnen raken, maar het toch niet gebruiken, kunnen cannabis voor meer geld doorverkopen op de zwarte markt aan mensen die het als genotsmiddel willen gebruiken. Hieruit zou een nieuwe, meer 'legale' vorm van smokkel kunnen ontstaan, die moeilijk te stoppen is...

E*ilie.Payne
11th December 2014, 23:55
Ik ben op zich wel voor het legaliseren van cannabis maar er moet fel genuanceerd worden. Ik vind niet dat zomaar iedereen cannabis moet kunnen krijgen. Medische redenen, daar moeten geen discussies meer over zijn naar mijn mening. Mensen met spierziekten etc zouden dit moeten kunnen verkrijgen om de pijn draaglijker te maken.

Aan de andere kant... ik heb in mijn tienerjaren heel wat vrienden gehad van wat oudere leeftijd die dagelijks cannabis rookten. Ik praat dit niet goed, absoluut niet. Wél heb ik toen gezien dat ze zonder cannabis naar de alcohol grepen om hun problemen te vergeten. Alcohol, vind ik, schaadt jezelf meer en de mensen rondom je. Het maakt van die personen totaal andere mensen.

Ik vind dit een heel moeilijke kwestie. Je zou kunnen zeggen dat het op doktersvoorschrift moet zijn, maar dan krijg je dezelfde situatie als met de doktersbriefjes voor de laatste dag voor de schoolvakanties. Mensen die hun huisdokter goed genoeg kennen, krijgen vaak sneller een voorschrift.

Ik ben in elk geval heel benieuwd óf men ooit tot een consensus komt en wat die dan gaat zijn.