PDA

Bekijk de volledige versie : Medewerkster WK-kandidatuur geeft toe: ‘Qatar kocht Afrikaanse voetbalbonzen om’


Vincent P*ters
9th December 2014, 00:53
Phaedra Almajid, voormalig medewerkster van de WK-kandidatuur van Qatar, vertelt in een interview met France Football, dat dinsdag verschijnt, hoe ze er in januari 2010 getuige van was dat Afrikaanse voetbalbonzen omgekocht werden door het bidcomité van haar land. Ze speelde die informatie eerder ook al door aan FIFA-onderzoeker Michael Garcia.

Almajid, die hoofd internationale relaties was in het Qatarees bidcomité, vertelt in France Football over een ontmoeting in een hotel in Luanda, hoofdstad van Angola, waar in januari 2010 het congres van de Afrikaanse voetbalfederatie plaatsvond. ‘Een Afrikaans hoog bestuurslid werd aangesproken door een tussenpersoon met de mededeling dat de Qatari ‘verheugd waren over zijn aanwezigheid en dat ze bereid waren een miljoen dollar te schenken aan zijn federatie’. ‘Ah, een miljoen dollar... Waarom geen anderhalf miljoen?’ zei de man. De Qatari vroegen of ze op zijn steun konden rekenen en de man antwoordde dat dat het geval was. En dat was dat. De zaak was beklonken.’ Volgens Almajid herhaalden dergelijke feiten zich met verscheidene Afrikaanse bestuurslui, maar namen noemt ze niet.

Almajid treedt in het openbaar omdat haar anonimiteit geschonden werd. Ze voelt zich onheus behandeld door Hans-Joachim Eckert, voorzitter van de Ethische Commissie van de FIFA. Die oordeelde op basis van het rapport van Michael Garcia dat er geen reden was om Qatar de organisatie van het WK af te nemen. ‘Eckert heeft me voor de leeuwen gegooid’, zegt Almajid. ‘Ik was getuige van iets dat ik niet vond kunnen en vond dat de buitenwereld het ook moest weten. Garcia beloofde me anonimiteit, maar Eckert deed mijn getuigenis af als ‘onbetrouwbaar’ en plots lees ik mijn naam in de media. Ik werd al bedreigd en vrees voor mijn veiligheid en die van mijn kinderen. Ik heb een groot persoonlijk risico genomen door de waarheid aan het licht te willen brengen, maar het diende blijkbaar nergens toe. Zij die zwijgen worden beloond, zij die het systeem aan de kaak durven stellen, worden niet alleen uitgestoten, maar worden bovendien alle bescherming en respect van de zogenaamde Ethische Code van de FIFA ontzegd.’

Bron: www.gva.be (http://www.gva.be/cnt/dmf20141208_01418923/medewerkster-wk-kandidatuur-qatar-geeft-toe-qatar-kocht-afrikaanse-voetbalbonzen-om )

Mening:
Er wordt vaak gedacht van zulke grote instanties met dergelijke bevoegdheden dat ze corrupt handelen. Alles moet wijken voor geld, de sport en zijn waarden worden ondergeschikt. Qatar heeft heel wat nadelen om er zulk evenement te laten plaatsvinden (hoge temperaturen, geen speciale band met voetbal,...). Toch koos de FIFA haast unaniem voor Qatar. Qatar staat algemeen bekend als een zeer rijk land, het stond dus in de sterren geschreven dat Qatar uit de bus zou komen. Dat dit nu uitlekt verbaasd niemand. Schrijnend om te zien hoe de pure sport wordt kapot gemaakt door topmannen van voetbalbonden.