PDA

Bekijk de volledige versie : "Ongeluk met drone en passagiersvliegtuig slechts kwestie van tijd"


veronique.h*rmans
8th December 2014, 11:14
Volgens Britse luchtvaartexperts is het slechts een kwestie van tijd vooraleer een drone een "zwaar ongeluk" veroorzaakt met een passagiersvliegtuig boven Groot-Brittannië. Hun waarschuwing komt er na een "bijna-incident" in de buurt van Heathrow, meldt het Britse Sky News. Dat incident vond afgelopen zomer plaats, maar raakte pas nu bekend.




Drones zijn onbemande vliegende toestelletjes die in principe iedereen kan aankopen. Sinds enkele jaren zijn ze aan een echte opmars bezig. De regelgevingen verschillen van land tot land, maar staan vaak nog in hun kinderschoenen. In Groot-Brittannië heb je bijvoorbeeld (nog) geen licentie nodig en de wetgeving errond is minimaal.

Het blijkt nu dat er de voorbije zomer bijna een botsing was tussen een passagiersvliegtuig en zo'n drone. Het liep toen goed af met een "near-miss", maar de Britse pilotenvereniging (BALPA) waarschuwt ervoor dat de lijn tussen "net geen botsing" en "een grote ramp" dun is. Jim McAuslan van BALPA pleit voor meer (en strengere) regelgeving. "Als dit niet gebeurt, gaan er ongelukken gebeuren", zegt hij op Sky News.

Een drone weegt vaak maar enkele kilo's, maar een botsing kan wel degelijk grote gevolgen hebben, als hij te pletter slaat op de voorruit of in de straalmotoren sukkelt. Het incident gebeurde op 22 juli. Een piloot die een Airbus A320 bestuurde zag op 700 voet hoogte (ongeveer 200 meter) plots een drone. Het zou gaan om een "ernstig incident".

Vandaag wordt een officieel rapport over het incident voorgesteld, daarin zou staan dat het om een incident van categorie A gaat. Dat betekent dat er een "ernstig gevaar voor een botsing" was.

bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.2174385

mening: Ik vind dat de drones een gevaar vormen voor de mensheid. er kan gedood worden vanop een grote afstand en de kans dat zo'n drone tegen een vliegtuig op botst bestaat.

M*thi De Pauw
8th December 2014, 12:27
Op de mening van de poster: drones doen nog steeds waarvoor ze geprogrammeerd zijn. Door mensen. Een gevaar voor een bepaalde bevolkingsgroep zal er altijd zijn in een landenconflict maar een gevaar voor de mensheid? Dat betwijfel ik, of ze moesten volledig autonoom en zelfbewust worden zoals in de Terminatorfilms.

Verder vind ik wel dat er een betere regularisatie moet komen aangezien ik 'uit de lucht kwam gevallen' toen ik las dat iedereen deze machines mag kopen. Bij een drone stel ik me ook eerder oorlogswapens voor in plaats van publiekelijk verkrijgbare machines die op enkele honderden meters vliegen. Deze technologie is ook relatief nieuw dus ik begrijp dat dit inderdaad nog in de kinderschoenen staat, zowel op technisch vak als de publieke opinie.

Ik ben wél voorstander van deze technologie aangezien deze drones niet enkel in oorlogsgebieden kunnen ingezet worden maar ook voor reddingsmissies en verkenning over vijandelijke of gevaarlijke gebieden.